زیرصد سنجش

جمع بندی شیمی کنکور در 10 روز

جمع بندی شیمی کنکور در 10 روز

در ادامه بررسی بهترین روش های برنامه ریزی در روزهای نزدیک به کنکور، نوبت به جمع بندی شیمی کنکور در 10 روز رسیده است. داوطلبان کنکور گروه های ریاضی و تجربی بر اهمیت درس شیمی در نتیجه کنکور خود واقف هستند.

شیمی تنها درس تخصصی است که در طراحی سوالات کنکور آن مفاهیم و محاسبات ریاضی به یک اندازه دخیل هستند و به کارگیری همین اصل در طراحی تست های این درس در سال های اخیر، شیمی را به یکی از دروس سخت و چالش برانگیز کنکور سراسری تبدیل کرده است.

با توجه به نزدیک شدن زمان برگزاری نوبت اول کنکور 1403، در این نوشته قصد داریم تا به بررسی بهترین روش های برنامه ریزی برای جمع بندی شیمی کنکور در 10 روز مانده به کنکور بپردازیم.

جمع بندی شیمی کنکور در 10 روز

مباحث مهم و تست خیز شیمی، در هر سه کتاب شیمی دوره متوسطه دوم توزیع شده است و مفاهیم اصلی این درس به یکدیگر وابسته هستند. بنابراین تسلط و مهارت در پاسخگویی به سوالات این درس مستلزم مطالعه پیوسته و مستمر سرفصل های شیمی در طول سال تحصیلی و به صورت موضوعی است.

در برنامه ریزی مطالعاتی شیمی روش درست این است که یک مبحث را تعیین کرده و کل مفاهیم و روابط مطرح شده در آن مبحث طی سه سال دبیرستان را دسته بندی کرده و به صورت پیوسته مطالعه کنید. این دقیقا شیئه ای است که در تدریس شیمی کنکور به کار گرفته می شود و داوطلبان کنکور نیز باید از همین شیوه برای مطالعه استفاده کنند.

اما در مرحله مرور و جمع بندی، مطالعه کل مطالب و سرفصل های کنکوری نه امکان پذیر است و نه اصولی است. فرصت جمع بندی معمولا یک بازه زمانی محدود و نزدیک به زمان برگزاری کنکور است.

در برنامه ریزی برای جمع بندی شیمی کنکور در 10 روز، هدف اصلی مرور نکات مهم، دسته بندی مطالبی که پیش تر خوانده و یاد گرفته اید و تسلط بیشتر بر مباحث مهم و تست خیز شیمی است.

اما در روزهای نزدیک به کنکور دانش آموزان و داوطلبان به دو گروه تقسیم می شوند:

  • گروه اول – داوطلبانی که در طول سال با یک برنامه ریزی جامع و هدف مند، مطالب و موضوعات شیمی را به طور کامل و دقیق مطالعه کرده اند و در مهلت باقی مانده تا برگزاری کنکور نیاز به یک برنامه جمع بندی برای مرور، تثبیت و تسلط بیشتر بر مفاهیم و موضوعات مختلف دارند.
  • گروه دوم – داوطلبانی که در طول سال به هر دلیلی موفق به مطالعه درست و دقیق کلیه مطالب درس شیمی نشده اند و در فرصت 10 روز مانده به کنکور به دنبال راهی برای یادگیری و افزایش احتمال موفقیت در کسب درصد قابل قبول برای شیمی کنکور هستند.

در ادامه سعی خواهیم کرد تا برای داوطلبان هر دو گروه بالا، بهترین راه کارهای جمع بندی شیمی کنکور در 10 روز را ارائه دهیم.

جمع بندی شیمی کنکور برای گروه اول

گفتیم که داوطلبان گروه اول در طول سال تحصیلی با تلاش و پشتکار برنامه ریزی مطالعاتی شیمی کنکور را به خوبی و به طور کامل اجرا کرده اند و در بیشتر مباحث این درس به تسلط بالایی دست یافته اند و در فرصت جمع بندی، تنها باید بر مرور و افزایش مهارت های حل تست در این درس تمرکز کنند.

این دسته از داوطلبان برای جمع بندی شیمی کنکور در 10 روز می توانند تکنیک های زیر را در برنامه ریزی خود در نظر بگیرند:

  • اولویت بندی مباحث: بهترین روش اولویت بندی، دسته بندی مباحث بر اساس میزان تسلط بر هر مبحث است. بهتر است مطالعه و مرور موضوعات درس شیمی را از مباحثی آغاز کنید که بیش از سایر مباحث بر انها تسلط دارید.
  • مرور نکات و خلاصه نویسی ها: بهترین کار در دوره جمع بندی، مطالعه خلاصه نویسی هایی است که در طول سال تحصیلی تهیه کرده اید. این خلاصه نویسی قطعا شامل مهم ترین نکات و روابط و فرمول های حل تست است.
  • زمان بندی: برنامه ریزی شامل تعیین زمان مطالعه برای هر مبحث است. در برنامه جمع بندی خود، مشخص کنید که در چه روزی چه مباحثی را می خواهید بخوانید و برای هر مبحث چه میزان زمان اختصاص خواهید داد.
  • مطلب جدید نخوانید: شما در طول سال مباحث زیادی را خوانده اید؛ در فرصت 10 روز مانده به کنکور بهتر است مطلب جدید نخوانید و تمام تلاش و تمرکز خود را برای افزایش مهارت های حل تست قرار دهید.
  • تست حل کنید: یکی از مهم ترین ابزار های جمع بندی شیمی کنکور در 10 روز، حل تست است. حتما بخش زیادی از زمان جمع بندی خودرا به حل تست های طبقه بندی شده اختصاص دهید.

یک برنامه ریزی کلی برای جمع بندی شیمی کنکور می تواند به صورت زیر باشد:

  1. روزهای اول تا سوم: مرور مفاهیم اساسی شیمی مانند ترمودینامیک، ساختار اتمی، جدول تناوبی عناصر و شیمی مولکولی.
  2. روزهای چهارم تا ششم: مطالعه و تمرین سوالات مربوط به واکنش‌ها، استوکیومتری و تعادل شیمیایی.
  3. روزهای هفتم و هشتم: مرور و تمرین سوالات مربوط به شیمی آلی و شیمی فیزیکی.
  4. روزهای نهم و دهم: حل آزمون‌های شبیه‌سازی شیمی کنکور و مرور نکات کلیدی.

به یاد داشته باشید که در طول این 10 روز به اندازه کافی استراحت در میان مطالعات خود داشته باشید؛ همچنین تغذیه سالم و ورزش منظم نیز برای افزایش آمادگی ذهنی و آرامش روانی برای آزمون ضروری است.

جمع بندی شیمی کنکور برای گروه دوم

اما داوطلبان گروه دوم در طول سال برای درس شیمی به اندازه کافی وقت صرف نکرده اند و در طول مدت 10 روز قصد دارند تا بیشترین بهره وری آموزشی را در این درس داشته باشند؛ برنامه جمع بندی برای این دسته از داوطلبان کمی سخت است.

گفتیم که مفاهیم شیمی به یکدیگر وابسته هستند. بهترین روش جمع بندی شیمی کنکور در 10 روز برای این گروه، انتخاب مباحث راحت تر و مطالعه موضاعات محدود است.

اگر در انجام محاسبات ریاضی قوی هستید بهترین انتخاب، استوکیومتری است. سهم مسایل مربوط به واکنش ها در سوالات شیمی کنکور قابل توجه است و اگر شما مشکلی با تبدیل واحدها و انجام محاسبات ریاضیات ندارید، با صرف وقت و تلاش قابل قبول در یادگیری و تسلط بر استوکیومتری در شیمی کنکور می توانید به درصد قابل قبولی در این درس دست یابید.

اما اگر با ریاضیات ارتباط خوبی ندارید، بهتر است در این فرصت زمانی به مطالعه دقیق جدول تناوبی و نکات حفظی شیمی دهم و یازدهم بپردازید. یادگیری کامل جدول تناوبی به تنهایی، یک مرور جامع بر بیش از نیمی از مباحث شیمی کنکور است.

تجربه نشان داده است یادگیری و حفظ کردن جدول تناوبی به طور دقیق باعث کسب نمره و درصد قابل قبولی در درس شیمی شده است.

حتما بخشی از برنامه مطالعه و جمع بندی شیمی کنکور در 10 روز را به بررسی و حل تست های کنکورهای گذشته اختصاص دهید و به تمام سوالات مرتبط با مباحثی که می خوانید پاسخ دهید.

این نوشته را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

دیگر مطالب