زیرصد سنجش

روز قبل از کنکور چه کارهایی انجام دهیم؟ توصیه هایی برای یک روز مانده به کنکور

روز قبل از کنکور چه کارهایی انجام دهیم

“کمتر از 48 ساعت تا شروع بزرگ ترین رقابت آزمونی کشور آغاز شود”. قطعا این جمله و جمله های مشابه آن را این روزها زیاد می شنوید. درست است! شمارش معکوس آغاز نوبت اول کنکور شروع شده و ما می خواهیم در این نوشته یاد بگیریم که روز قبل از کنکور چه کارهایی انجام دهیم؟ آیا یک روز مانده به کنکور درس بخوانیم؟ و در نهایت چند توصیه کاربردی در حوزه های مختلف را بررسی خواهیم کرد.

روز آخر و ساعات پایانی پیش از کنکور بسیار حائز اهمیت است. آنچه در این زمان انجام می دهید به طور مستقیم بر عملکرد شما در روز آزمون و جلسه کنکور تاثیر می گذارد؛ بنابراین اطلاع از نکات کلیدی و توصیه های کاربردی برای روز قبل از آزمون می تواند بسیار مفید باشد.

بخش قابل توجهی از این نکات مربوط به کنترس اضطراب و مدیریت استرس است؛ در واقع یک روز مانده به کنکور بهترین زمان برای ایجاد آرامش ذهنی و تقویت اعتماد به نفس است.

حال که طی یک سال گذشته، تحت هر شرایطی خود را ملزم به اجرای برنامه ریزی های درسی و مطالعه مباحث کنکوری کرده ایم، در این چند ساعت باقی مانده بهترین کار این است که بدانیم روز قبل از کنکور چه کارهایی انجام دهیم؟

روز قبل از کنکور چه کارهایی انجام دهیم؟

روز قبل از کنکور پله پایانی در مسیر آمادگی برای کنکور است. برای موفقیت در کنکور سراسری و کسب نتیجه دلخواه، تک تک روزها و لحظه هایی که سپری کرده اید، نقش کلیدی ایفا می کنند؛ روز پایانی را کلید در آخر در نظر بگیرید. حال باید متناسب به شرایط، برای این یک روز و حتی شب پیش از آزمون نیز یک برنامه اجرایی و مفید طراحی کنیم.

در نظر داشته باشید که برنامه روز پایانی بر پایه مدیریت استرس و افزایش اعتماد به نفس و همچنین حفظ و افزایش آرامش روحی طرح‌ریزی می شود. این بدان معناست که تمام کارهایی که در روز آخر از شما انتظار می رود انجام دهید، مبتنی بر بُعد روانی و روانشناسی آزمون است.

آیا روز قبل از کنکور درس بخوانیم؟!

سوال پر تکرار و مهم این روزهای داوطلبان کنکور: آیا روز قبل از کنکور درس بخوانیم؟ پاسخ کلی به این سوال “خیر” است. اجازه بدهید سوال شما را با پرسش دیگری پاسخ دهم: یک روز مانده به کنکور چه مباحثی را به چه اندازه می توانید بخوانید؟ بدیهی است که در یک روز هیچ معجزه ای اتفاق نمی افتد.

اما اگر به دانسته های خود اعتماد دارید و در طول سال به خوبی درس خوانده اید و نکات کلیدی دروس را خلاصه برداری کرده اید، می توانید در حد یک مرور سریع و مطالعه چشمی برخی از دروس را بخوانید.

دقت کنید که این مرور کردن نباید باعث خستگی ذهن شما شود؛ فکر کنید روزنامه ورزشی را به دست گرفته اید و به تیتر اخبار مهم نگاهی گذرا انداخته اید؛ در همین حد!

امروز روز درس خواندن نیست. گفتیم که یک روز مانده به کنکور این که دقیقا چه کارهایی انجام دهیم موضوع اصلی نیست، مسئله اصلی این است که تمام فعالیت های ما باید به قصد افزایش آرامش روانی و کاهش استرس ما باشد.

مهم ترین و کاربردی ترین کارهایی که به توصیه مشاوران زیر 100 سنجش، برای حفظ آرامش خود می توانیم روز قبل از کنکور انجام دهیم عبارتند از:

  • درس نخوانید

شما حداقل یک سال فرصت داشتید که درس بخوانید، هر چه خوانده اید و نخوانده اید کافی‌ست؛ در فرصت یک روز مانده به کنکور درس نخوانید! از این زمان کم برای تجدید قوا و کنترل استرس خود استفاده کنید.

  • کاری را که دوست دارید انجام دهید

هر کاری که نیاز به صرف انرژی زیاد، فعالیت بدنی سنگین و فعالیت ذهنی و فکری زیاد نیست و باعث ایجاد حس و حال خوب در شما می شود را امروز انجام دهید. برای مثال با خانواده به پیک نیک بروید و در هوای آزاد و پاک نفس بکشید. زیر نور آفتاب دراز بکشید، به بازار بروید و … هر کاری که به شما آرامش می دهد، امروز مجاز است.

  • مدیتیشن کنید

مدیتیشن قطعا در ایجاد انرژی مثبت و حال خوب تاثیرگذار است. با کمک تکنیک های تایید شده، انرژی های منفی را از خود خارج کنید و در فضای ذهنی روشن و آرامی که برای خود می سازید شناور شوید.

  • موزیک ملایم گوش کنید

من به معجزه موسیقی برای آرامش ذهنی ایمان دارم. موزیک ملایم و بدون کلام می تواند تلاطم نامنظم تفکرات ذهنی شما را به ثبات برساند. شما برای انسجام فکری و مدیریت اطلاعاتی که در ذهن دارید، نیازمند آرامش فکری هستید. از تمام ابزارهای موجود برای رسیدن به آن استفاده کنید.

  • حوزه برگزار کننده آزمون را شناسایی کنید

حتما حوزه برگزاری آزمون را بررسی کنید؛ اگر محل حوزه را از قبل نمی شناسید، حتما روز قبل از آزمون به آدرس آن مراجعه نمایید و نشانی آن را پیدا کنید. این کار باعث می شود که روز بعد بدون نگرانی و به راحتی در زمان مقرر به آزمون خود برسید.

  • وسایل مورد نیاز آزمون را آماده کنید

اینکه روز قبل از آزمون وسایل مورد نیاز برای جلسه آزمون را آماده کنید، بخش قابل توجهی از فشار ذهنی و استرتس شما را کاهش می دهد. وسایل ضروری که حتما باید با خود به همراه داشته باشید مداد مشکی نرم، پاک کن، تراش، کارت ورود به جلسه، کارت ملی یا شناسنامه، مواد خوراکی کم حجم، کم چرب، پر انرژی و قندی، نوشیدنی خنک.

جز این وسایل، چیز دیگری با خود به همراه نداشته باشید. اغلب وسایلی که در این لیست قرار ندارند، جز تجهیزات خلاف قانون و ابزار تقلب به حساب می آیند.

  • تغذیه مناسب داشته باشید

مواد غذایی که روز قبل از آزمون، به ویژه شب پیش از کنکور مصرف می کنید بسیار مهم است. غذای چرب و فست فود و سنگین، اعث بر هم خوردن خواب شب و سنگینی معده در جلسه آزمون می شود. یک غذای سبک و در عین حال مغذی به همراه میوه و سبزیجات گزینه مناسبی برای تغذیه روز و شب قبل از آزمون محسوب می شوند.

  • از اخبار و فضای مجازی دوری کنید

این توصیه، جز نکات مدیریت استرس در طول دوره برنامه ریزی درسی برای کنکور است؛ اما در روز و شب قبل از کنکور اهمیت بسیار زیادی پیدا می کند. از شبکه های اجتماعی، فضای مجازی و اخبار فاصله بگیرید. با دوستان و همکلاسی های خود در رابطه با آزمون فردا وارد بحث و گفتگو نشوید. یک امروز را از نلفن همراه خود فاصله بگیرید.

هر آنچه از فضای مجازی دریافت می کنید، تنها آرامش فکری شما را بر هم می زند.

  • خواب کافی داشته باشید

یکی از مهم ترین کارهایی که روز قبل از کنکور باید انجام دهیم خواب راحت است. حتی اگر آزمون شما در نوبت عصر برگزار می شود، شب را زودتر به رختخواب بروید. استراحت و خواب کافی در شب، به طرز شگفت‌آوری بر آرامش و میزان تمرکز شما در روز بعد تاثیرگذار است.

جمع بندی

کنکور رقابت بزرگی است. برای موفقیت و قبولی در رشته و دانشگاه دلخواه، باید یک برنامه ریزی همه جانبه و جامع تا روز پایانی داشته باشید. بخش آخر این برنامه ریزی به این امر می پردازد که در روز قبل از کنکور چه کارهایی باید انجام دهیم؟ مجموعه فعالیت های مربوط به یک روز پیش از آزمون حول مسائل روانی و کنترل استرس می چرخد.

در این نوشته به مهم ترین باید و نبایدهای روز قبل از کنکور اشاره کردیم. امید است در آزمون پیش رو بهترین نتیجه دلخواه را کسب نمایید.

این نوشته را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

دیگر مطالب