زیرصد سنجش

برنامه ریزی دو ماهه کنکور | برای کنکور تیر 1403 چگونه درس بخوانیم؟

برنامه ریزی دو ماهه کنکور

نوبت اول کنکور 1403 در روزهای 6 و 7 اردیبهشت برگزار شد و صرف نظر از نتیجه آن، داوطلبان برای نوبت دوم کنکور تقریبا دو ماه فرصت دارند. بنابراین در این نوشته بهترین برنامه ریزی دو ماهه کنکور را مورد بررسی قرار می دهیم. در اینجا قصد داریم یاد بگیریم که برای کنکور تیر 1403 چگونه درس بخوانیم؟ چه درس هایی را بخوانیم و در مجموع چه شیوه ای را برای مطالعه دروس در پیش بگیریم تا در کنکور تیرماه نتیجه بهتری کسب کنیم.

بعد از برگزاری نوبت اول کنکور داوطلبان به دو گروه تقسیم می شوند؛ دسته اول داوطلبانی که برای آزمون نوبت اول مطالعه دقیق داشته اند و در نتیجه توانستند به سوالات این آزمون به خوبی پاسخ دهند و دسته دوم داوطلبانی که یا در آزمون نوبت اول شرکت نکردند و یا با امادگی کمی در آزمون نوبت اول حاضر شدند و در نتیجه از نتیجه آزمون خود راضی نبوده اند.

در این زنگ مشاوره برای هر داوطلبان هر دو دسته بهترین برنامه ریزی دو ماهه کنکور را ارائه خواهیم داد. این برنامه ریزی بر مبنای تجربیات نفرات برتر کنکورهای گذشته و همچنین اطلاعات آکادمیک مشاوران زیر 100 سنجش تنظیم شده و قطعا رعایت اصول گفته شده می تواند بهترین راهنما برای رسیده به کسب نتیجه دلخواه شما باشد.

تکنیک های برنامه ریزی دو ماهه کنکور

نوبت دوم کنکور 1403 روزهای 7 و 8 تیر ماه برگزار خواهد شد. با توجه به برگزاری نوبت اول کنکور در اردیبهشت ماه، داوطلبان تقریبا 2 ماه برای مرور مجدد و تثبیت مطالب درسی تا آزمون تیر فرصت دارند. در این فرصت چه درس هایی را باید بخوانیم؟ و از چه تکنیک هایی برای برنامه ریزی درسی استفاده کنیم تا بهترین آمادگی را برای آزمون پیش رو به دست اوریم؟

در ادامه مهم ترین اصولی که در این دو ماه باید رعایت کنید را شرح می دهیم:

  • کنکور اردیبهشت را رها کنید!

یک اصل روانشناسی عمومی می گوید گذشته را پشت سرتان نگه دارید؛ آنچه که گذشته -جز تجربه ای که برای‌تان باقی گذاشته- دیگر جایی در حرکت شما ندارد. اگر کنکور اردیبهشت را خوب پاسخ داده اید که خوشا به حالتان. با حال خوب و انرژی مضاعف می توانید به جمع بندی و مطالعه برای تیر ماه بپردازید. اگر هم که آزمون را خراب کرده اید که دیگر کاری از دستتان ساخته نیست. حالِ بدِ کنکور اردیبهشت را رها کنید، عزم خود را جزم کنید و با تمام قدرت رو به جلو حرکت کنید.

  • امتحانات خردادماه را جدی بگیرید

درست است که کنکور در پیش روی شماست، اما به خاطر داشته باشید که اگر دانش آموز هستید، یا برای ترمیم نمره ثبت نام کرده اید، امتحانات نهایی خرداد ماه پیش رو شماست. این امتحانات و نمراتی که در هریک از دروس کسب می کنید در نهایت 50 درصد از نمره کل کنکور شما را در بر می گیرد. بنابراین برنامه ریزی دو ماهه کنکور شامل برنامه مطالعاتی برای امتحانات نهایی هم خواهد بود.

  • موازی درس بخوانید

گفتیم که اهمیت امتحانات خرداد ماه -چون به صورت نهایی برگزار می شود و جز سابقه تحصیلی شما محسوب می شود- به اندازه کنکور دارای اهمیت است. بنابراین بهترین کار برنامه ریزی مطالعاتی موازی است. برنامه موازی به این صورت است که هر درس تخصصی را ابتدا به صورت تشریحی و مفهومی مختص امتحان نهایی بخوانید، نمونه سوالات امتحانی مربوط به آن درس را به طور کامل حل کنید و بعد از آن نکات تستی و کنکوری آن را مرور و در نهایت تست های کنکور آن را پاسخ دهید.

دروس عمومی امتحان نهایی را در فرصت های پیش از امتحان به طور کاملا تشریحی بخوانید و برای کسب نمره 20 در این درس ها تمام تلاش خود را به کار گیرید.

  • برای کنکور هر روز درس بخوانید

این توصیه ساده ای به نظر می رسد. اما زمانی که امتحان نهایی در پیش دارید، اجرای آن کمی سخت می شود. در هر شرایطی حداقل 2 ساعت در روز را به مطالعه دروس کنکوری اختصاص دهید.

  • موبایل ممنوع!

یکی از مهم ترین اصولی که در برنامه ریزی دو ماهه کنکور باید حتما رعایت کنید، فاصله گرفتن از تلفن همراه، فضای مجازی و شبکه های اجتماعی است. شبکه های اجتماعی و گشت و گذار در فضای مجازی یکی از عوامل اصلی کم درس خواندن و عدم تمرکز دانش آموزان است. اطلاع از اخبار و حضور در هیایوی شبکه های اجتماعی هم وقت زیادی از شما می گیرد و هم ذهن شما را درگیر وقایعی می کند که هیچ ارتباطی به شما و سرنوشت شما ندارد.

  • مرور نکات مهم

هر یک از دروس تخصصی شامل مباحث مهم تری هستند که در کنکور سهم بیشتری را به خود اختصاص می دهند، اغلب این مباحث در کتاب های پایه دوازدهم آمده اند. این موضوه برنامه ریزی دو ماهه برای کنکور تیر ماه را راحت تر می کند. ضمن مطالعه دقیق مطالب درسی، حتما نکات کنکوری مروط به مباحث مهم هر درس را با دقت مرور کنید.

  • از منابع کمک آموزشی استاندارد استفاده کنید

در سال های پیش از قانون جدید کنکور، به داوطلبان توصیه می شد از منابع جمع بندی و صرفا تستی در این فرصت استفاده کنند؛ اما برای کنکور امسال این توصیه چندان مناسب نیست! در فرصت دو ماه مانده به کنکور باید از منابعی استفاده کنید که مباحث دروس تخصصی و عمومی را به صورت جامع و کامل آموزش داده اند. این منابع شما را برای کسب نمره 20 در امتحانات نهایی اماده می کنند و در عین حال نیاز مرور نکات و روابط تستی شما را بر طرف می کنند.

برنامه ریزی داوطلبان فارغ التحصیل در فرصت دو ماهه کنکور

آنچه تا اینجا گفته شده برنامه ای متناسب با شرایط دانش آموزان و داوطلبان ترمم معدل بود. اما برخی از داوطلبان کنکور فارغ التحصیل هستند و در امتحانات نهایی شرکت نخواهند کرد. این دسته از داوطلبان باید برنامه متفاوتی داشته باشند.

فارغ التحصیلان (که با عنوان پشت کنکوری هم شناخته می شوند) زمان آزاد بیشتری در مقایسه با سایر داوطلبان دارند. این افراد می توانند در طول روز 8 تا 10 ساعت زمان مطالعه مفید  کنکورداشته باشند. بنابراین از شانس بهتری برای برنامه ریزی دو ماهه کنکور خواهند داشت.

  • یک درس را کامل و با جزییات بخوانید

اگر برای نوبت اول کنکور همه درس ها را با جزییات و به طور کامل نخوانده اید، در این فرصت دوماهه، یکی از درس ها را که راحت تر یاد می گیرید انتخاب کنید و به طور کامل و با جزییات مطالعه کنید.

  • مرور و نکته خوانی کنید

هر روز نکات مهم کنکوری و خلاصه نویسی هایی که قبلا انجام داده اید را مرور کنید و سعی کنید بر تمام نکات تسلط کامل پیدا کنید. در برنامه ریزی دوماهه کنکور، عملا امکان مطالعه تمام دروس به صورت جامع و با جزییات امکان پذیر نیست، بنابراین به دانسته های پیشین خود اعتماد کنید و برنامه خود را بر پایه مرور و جمع بندی تنظیم کنید.

  • تست حل کنید

بهترین راه برای افزایش تسلط و مهارت آزمونی بررسی و حل تست است. حتما تست های کنکورهای دوره های قبل را آنالیز و حل کنید. بخش مهمی از نکات کنکوری در تست های سال های پیش جمع شده، بنابراین مطالعه و تحلیل سوالات می تواند به عنوان یک شیوه مرور و تثبیت نیز در نظر گرفته شود.

سخن پایانی

بر اساس قانون سنجش و پذیرش دانشجو، کنکور دو نوبت در سال برگزار می شود؛ نوبت اول کنکور امسال در اردیبهشت ماه برگزار شد و داوطلبان تا زمان برگزاری نوبت دوم، تقریبا 2 ماه فرصت دارند. با توجه به همزمانی نسبی امتحانات نهایی خرداد و برگزاری نوبت دوم کنکور، دراین نوشته سعی کردیم تا بهترین تکنیک ها و اصول اساسی در برنامه ریزی دو ماهه کنکور را بررسی و تشریح نماییم.

این نوشته را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

دیگر مطالب