زیرصد سنجش

سوالات متداول درباره ترمیم نمره و ایجاد سابقه تحصیلی

سوالات متداول درباره ترمیم نمره و ایجاد سابقه تحصیلی

مهلت مشاهده و تایید سوابق تحصیلی ویژه داوطلبان کنکور 1403 از هفته گذشته و فرآیند ایجاد سابقه تحصیلی و ثبت نام ترمیم نمره از روز گذشته آغاز شده است و به همین بهانه در این نوشته به سوالات متداول درباره ترمیم نمره و ایجاد سابقه تحصیلی پاسخ خواهیم داد.

با توجه به تغییرات قابل توجه در شرایط برگزاری کنکور سراسری، ایجاد سابقه تحصیلی و ترمیم نمره یکی از چالش های داوطلبان پشت کنکوری است.

از سوی دیگر، با توجه به اینکه امتحانات پایه های دهم و یازدهم نیز مانند دوازدهمی ها به صورت نهایی برگزار می شود و نمرات کسب شده در این آزمون ها منجر به ایجاد سابقه تحصیلی برای این پایه های می شود، برای دانش آموزان دهم و یازدهم نیز سوالاتی پیش آمده که در این نوشته به مهم‌ترین این سوالات پاسخ خواهیم داد.

منظور از “دانش آموز” یا “هنرجو” در شیوه‌نامه اجرایی ایجاد سابقه تحصیلی و ترمیم نمره، آن دست هاز افرادی هستند که که در سال تحصیلی جاری (1402-1403) در مدرسه روزانه و یا در نیم‌سال دوم سال تحصیلی فعلی در مدارس بزرگسال، آموزش از راه دور و یا ایثارگران ثبت نام کرده، مشغول به تحصیل باشند و در امتحانات نهایی نوبت خرداد 1403 شرکت نمایند.

دانش آموزان پایه یازدهم دوره روزانه، متناظر با رشته تحصیلی خود، می توانند برای دروس پایه دهم سابقه تحصیلی ایجاد نمایند. برای مثال، دانش آموزی که در پایه دهم، در رشته انسانی درس خوانده، برای پایه یازدهم اقدام به تغییر رشته نموده و در سال یازدهم به عنوان دانش آموز رشته تجربی مشغول به تحصیل شده، می تواند در پایه یازدهم، از طریق سامانه برای دروس پایه دهم تجربی اقدام به ایجاد سابقه تحصیلی نماید.

دانش آموزان پایه دوازدهم که در دوره روزانه مشغول به تحصیل هستند، می توانند برای دروس پایه دهم و یازدهم -اعم از متناظر یا غیرمتناظر با رشته فعلی خود- اقدام به ایجاد سابقه نمایند.

دانش آموزی را در نظر بگیرید که در پایه دوازدهم رشته انسانیدر حال تحصیل است و برای دروس پایه دهم و یازدهم سابقه تحصیلی ندارد، این فرد می تواند از طریق سامانه برای دروس دهم و یازدهم اقدام به ایجاد سابقه نماید (ایجاد سابقه تحصیلی متناظر).یا دانش آموز پایه دوازدهمی را در نظر بگیرید که در رشته انسانی مشغول به تحصیل است، اما برای کنکور می خواهد در رشته تجربی شرکت کند؛ این داوطلب از طریق سامانه می تواند برای دروس تاثیرگذار گروه آزمایشی انتخابی، اقدام به ایجاد سابقه کند.

چنانچه دانش آموزان، پیش تر دروسی را با نمره قبولی گذرانده باشند، در زمان تحصیل و همزمان با دروس فعلی خود، می توانند برای ترمیم نمره دروس قبلی نیز درخواست ترمیم نمره بدهند.

دانش آموزان شاخه نظری که در یکی از مدارس بزرگسالان، آموزش راه دور، ایثارگران و یا به عنوان داوطلبان آزاد ثبت نام کرده اند، می‌توانند بدون اخذ مجوز از کمیسیون خاص، کلیه دروس نهایی و غیر نهایی را، معادل با یک پایه تحصیلی، ضمن رعایت ترتیب دروس، در نیمسال دوم انتخاب و در امتحانات نهایی خرداد ماه شرکت کنند.

اولویت، شرکت در آزموندرس انتخابی (برای ایجاد سابقه یا ترمیم نمره) است.در این صورت دانش آموز امتحان درس اصلی را باید در شهریور شرکت کند.

دانش آموز رشته انسانی می تواند درس عربی 3 رشته انسانی را ترمیم کند، یا عربی 3 عمومی را ایجاد کند و یا اینکه بدون شرکت در آزمون ترمیم یا ایجاد سابقه، نمره قبلی درس عربی 3 تخصصی انسانی را به عنوان سابقه تحصیلی به جای عربی 3 عمومی (برای رشته های ریاضی یا تجربی) استفاده کند.

خیر؛ فارغ التحصیلان شاخه های فنی و حرفه ای چنانچه بخواهند در یکی از شاخه های اصلی در کنکور سراسری شرکت کنند، باید برای دروس ادبیات و عربی، در گروه اصلی انتخابی خود، اقدام به ایجاد سابقه نمایند.

دروس عمومی شاخه نظری شامل فارسی 3، عربی 3، سلامت و بهداشت و دینی 3  که برای گروه های آزمایشی اصلی ایجا سابقه شده اند را می توان برای کنکور هنر نیز اعمال کرد.

علاوه بر آن داوطلب می تواند در صورت تمایل، دروس عربی 3 و فارسی 3 ویژه شاخه فنی و حرفه ای که برای کنکور هنر ایجاد سابقه نماید و دروس سلامت و بهداشت و دینی 3 را هم که قبلا ایجاد کرده، ترمیم نماید.

در صورت غیبت در امتحان نهایی خرداد ماه -اعم از موجه یا غیرموجه- نمره خام آن درس در سابقه تحصیلی “صفر” ثبت می شود.

یکی دیگر از سوالات متداول درباره ترمیم نمره و ایجاد سابقه تحصیلی، این است که سوابق تحصیلی چه سال و نوبت هایی به عنوان سابقه در نظر گرفته می شود؟

در نظام جدید آموزشی، از سال 1402 به بعد، تنها نمرات کسب شده درامتحانات نهایی خردادماه، به عنوان سابقه تحصیلی در نظر گرفته می شود. غیبت از امتحانات خردادماه در هر صورت منجر به ثبت نمره صفر در سابقه آن درس می شود.

نمرات کسب شده در امتحانات نهایی نوت شهریور و دی ماه، صرفا جهت گذراندن واحد درسی و اخذ مدرک دیپلم محاسبه و منظور می شود و این نمرات در سابقه تحصیلی منظور نخواهند شد.

جداول عناوین و ضرایب دروس سوابق تحصیلی دیپلم و پیش دانشگاهی نظام آموزشی سالی واحدی، ترمی واحدی و نظام آموزشی 3-3-6

نمرات نوبت خردادماه که به منظور ایجاد سابقه تحصیلی و ترمیم نمره در نظر گرفته می شوند، صرفاً به عنوان سابقه تحصیلی اعتبار خواهند داشت و در کارنامه تحصیلی دانش آموز منظور نمی‌شوند.

فرایند ثبت نام و اعلام نتایج قطعی این امتحانات بدون مراجعه حضوری به مدارس و صرفا به صورت الکترونیکی از طریق سامانه my medu.ir می‌شود و گواهی یا کارنامه‌ای برای شرکت کنندگان صادر نخواهد شد.

منبع: ایسنا

این نوشته را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

دیگر مطالب