زیرصد سنجش

برنامه ریزی موثر برای درس خواندن در فرصت باقی مانده تا امتحانات نهایی

برنامه ریزی موثر برای درس خواندن

با توجه به نزدیکی امتحانات نهایی خردادماه، این روزها برای دانش آموزان پایه های دهم، یازدهم و دوازدهم بهترین زمان برنامه ریزی موثر برای درس خواندن، در فرصت باقی مانده تا امتحانات نهایی است.

زمانی که از داشتن برنامه ریزی صحبت می کنیم، اولین سوالی که به ذهن دانش آموز می رسد این است که چرا داشتن برنامه ریزی مهم است؟ پاسخ روشن است؛ داشتن برنامه ریزی در هر کاری، به ساختار انجام آن کار نظم و انسجام می دهد؛ این نظم و انسجام باعث افزایش آرامش ذهنی و در نتیجه کاهش اضطراب و افزایش راندمان مطالعه درسی می شود؛ در نتیجه امکان رسیدن به موفقیت را به طرز چشمگیری افزایش می دهد.

نزدیک شدن به فصل امتحانات همیشه برای دانش آموزان با استرس و نگرانی همراه بوده است؛ چالش های نزدیکی به فصل امتحانات، برای امتحانات نهایی بیشتر از امتحانات داخلی مدرسه است.

اما اگر برنامه ریزی موثری برای درس خواندن داشته باشید این استرس و تشویش به حداقل می رسد. در این نوشته بهترین راهکارها و تکنیک های مطالعه دروس نهایی برای کسب نمره 20 را ارائه می دهیم.

برنامه ریزی موثر برای درس خواندن

از لحاظ مدیریت برنامه ریزی مطالعاتی، بهترین روش برای درس خواندن، داشتن برنامه بلندمدت و مطالعه مستمر در طول سال تحصیلی است. این نوع برنامه ریزی باعث می شود تا فشار و استرس ناشی از نزدیکی به زمان امتحانات را به شکل چشمگیری کاهش می دهد.

علاوه بر آن نوع برنامه ریزی در زمان های مختلف طول دوره تحصیلی متفاوت از یکدیگر هستند. در فرصت های کوتاه نزدیک به امتحانات مطالعه باید شکل مرور و جمع بندی به خود بگیرد تا سرعت مطالعه افزایش یابد و در زمان کوتاه حجم مطلب بیشتری خوانده شود.

برای اینکه کیفیت مطالعه در این زمان به بیشترین حد خود برسد لازم است تا نکاتی را در حین درس خواندن رعایت کنید. این نکات موجب تنظیم برنامه ریزی موثر برای درس خواندن می شوند.

این نوع برنامه ریزی نتایج خوبی در پی خواهند داشت:

  • روند زندگی روزانه‌تان دارای یک نظم کلی می شود.
  • فشار روانی و استرس به طرز غیرقابل باوری کم می شود.
  • پیشرفت درسی خیلی خوبی خواهید داشت.
  • مدیرت زمان را به خوبی یاد می گیرید و اجرا می کنید.
  • فرصت مطالعه یشتری خواهید داشت.
  • راندمان یادگیری دروس برای شما افزایش می یابد.
  • در روز امتحان آرامش ذهنی خواهید داشت.
  • در جلسه امتحان با تسلط بیشتری به سوالات پاسخ خواهید داد.
  • کسب نمره بالا و حتی 20 برایتان راحت تر و دست یافتنی تر می شود.

در ادامه برخی از مهم ترین اصول برنامه ریزی موثر برای درس خواندن در روزهای نزدیک به امتحان نهایی را بررسی می کنیم.

  • برنامه امتحانات نهایی را بررسی کنید

پیش از شروع برنامه ریزی بهتر است بدانید برنامه امتحانات نهایی خرداد 1403 به چه صورت است؛ امتحان هر درس در چه روزی برگزار می شود و برای هر امتحان چه مدت زمان مطالعه در پیش دارید. این اطلاعات به شما کمک می کند تا برنامه دقیق تری برای درس خواندن در فرصت باقیمانده تنظیم کنید.

  • هدف از برنامه ریزی را برای خود مشخص کنید

در نوشته های پیشین زنگ مشاوره زیر 100 سنجش بارها تاکید کرده ایم که گام نخست در برنامه ریزی تعیین هدف است. اهداف اصلی خود را در این برنامه ریزی مشخص کنید و تعیین کنید که برای مثال در کدام درس هدف کسب نمره 20 دارید و بر اساس این اهداف، اقدام به تنظیم یک برنامه ریزی موثر برای درس خواندن نمایید.

  • دروس را دسته بندی و اولویت بندی کنید

دسته بندی دروس می توانند بر اساس معیارهای مختلفی صورت بگیرد. بر اساس سطح علمی خودتان در هر درس، بر اساس فرصت باقیمانده تا روز امتحان هر درس، متناسب با علاقه و سرعت یادگیری خودتان در هر درس و … .

مهم این است که حتما اولویت بندی برای درس خواندن داشته باشید. بدانید کدام درس را باید زودتر شروع به خواندن کنید یا برای کدام درس وقت بیشتری باید اختصاص دهید.

  • زمان بندی کنید

متناسب با اولویت بندی و دسته بندی دروس، برای مطالعه هر یک زمان تعیین کنید؛ بهتر است مشخص کنید که برای هر درس چه میزان زمان مطالعه نیاز دارید و این زمان کلی را بر اساس مباحث هر درس تقسیم بندی نمایید.

این نوع زمان بندی اگرچه به صورت تقریبی صورت می گیرد، اما می تواند در مدیریت زمان کمک زیادی به شما کند؛ از طرفی حس مسئولیت و انگیزه شما را برای درس خواندن افزایش می دهد.

  • جدول برنامه ریزی داشته باشید

جدول برنامه ریزی درس در شکل ها و طرح های متنوع وجود دارد؛ اما واقعا برای نوشتن یک برنامه مطالعاتی نیاز به جدول خاص و متفاوتی ندارید. یک جدول بکشید، روزهای هفته را در ستون اول سمت راست بنویسید، عناوین دروس را در ردیف اول درج کنید و در خانه های جدول، میزان ساعت مطالعه هر درس را ثبت نمایید.

نمونه ساده ترین جدول برنامه ریز هفتگی برای مطالعه دروس

جدول برنامه ریزی هفتگی

می توانید این جدول را به هر شیوه ای برایتان جذاب تر و راحت تر است طراحی کنید. مسئله اصلی شکل جدول نیست، بلکه تعهد به تکمیل و اجرای اهداف مندرج در آن می باشد.

تنظیم این جدول باید به گونه ای باشد که در طول هفته زمان مناسب برای مطالعه تمام دروس را شامل شود. در واقع برنامه ریزی موثر برای درس خواندن به این صورت است که زمانی را به مطالعه هر درس اختصاص دهید که مطمئن هستید به طور کامل آن را اجرا خواهید کرد.

  • در هر بخش برنامه فقط بر یک درس متمرکز شوید

به هر قسمت از برنامه (هر پارت زمانی) تنها یک درس را اختصاص دهید. تمرکز خود را در هر زمان تنها به یک درس معطوف نمایید. به این ترتیب بیشترین بازدهی را از مطالعه خود در هر زمان به دست خواهید اورید.

  • برنامه ریزی خود را منعطف طراحی کنید

برای همه ما پیش آمده که درگیر اتفاقات ناخواسته ای شده ایم و نتوانستیم طبق برنامه پیش بینی شده‌مان کارهایمان را پیش ببریم. برنامه ریزی مطالعاتی موثر باید منعطف باشد؛ زمان های را برای جبران فرصت های از دست رفته پیش بینی کنید تا چنانچه نتوانستید بخشی از برنامه را به طور کامل اجرا کنید، فرصت جبران داشته باشید.

  • زمان استراحت کافی داشته باشید

به همان اندازه ای که درس خواندن برای موفقیت در امتحانات نهایی ضروری است، داشتن استراحت کافی و خواب مناسب نیز برای افزایش میزان یادگیری دروس و اثربخشی مطالعات ضروری است. حتما در برنامه ریزی درسی خود ساعات استراحت کافی را در نظر بگیرید.

  • حل مثال و تمرین و نمونه سوالات امتحانی را جدی بگیرید

مهم ترین بخش برنامه ریزی موثر برای درس خواندن به ویژه در زمان های نزدیک به امتحان و فرصت های مرور و جمع بندی، حل تمرین و نمونه سوالات امتحانات دوره های گذشته است. این کار را در راس برنامه های درسی خود قرار دهید.

سخن پایانی

برنامه ریزی موثر برای درس خواندن در زمان های کوتاه باقیمانده تا زمان امتحان نهایی، باید شامل یک سری نکات و اصول اساسی باشد تا منجر به بهترین نیجه در امتحانات نهایی شود. در این نوشته مهم ترین و موثرترین این نکته ها را بررسی و ارائه کردیم.

این نوشته را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

دیگر مطالب