زیرصد سنجش

بهترین روش مطالعه شیمی کنکور | چگونه شیمی را 100 بزنیم؟

بهترین روش مطالعه شیمی کنکور

شیمی درس تخصصی مشترک بین رشته های تجربی و ریاضی است. برای هر دو رشته جز دروس امتحان نهایی است و در کنکور هر دو رشته به عنوان درس تخصصی ضریب مستقیم دارد. بنابراین داشتن بهترین روش مطالعه شیمی کنکور برای تمامی دانش آموزان رشته های تجربی و ریاضی ضروری است.

شیمی در کنکور تجربی با ضریب 9 و در کنکور ریاضی با ضریب 7 تاثیرگذار است. میزان اثرگذاری و اهمیت شیمی برای موفقیت در کنکور هر دوی این دو رشته بسیار بالاست و بسیاری از مشاوران آن را رتبه ساز می دانند.

بهترین روش مطالعه شیمی برای کنکور

شیمی به عنوان یک درس مستقل و اختصاصی از پایه دهم وارد برنامه درسی شما می شود. تمام مباحث شیمی پیوسته و وابسته به یکدیگر در طی سه سال دبیرستان به شما آموزش داده می شوند و در نهایت سوالات کنکور با تقریب بالای 80 درصد به صورت ترکیبی از هر سه کتاب دهم، یازدهم و دوازدهم طرح می شوند.

بنایراین برای فهم کامل و صحیح مباحث شیمی باید مطالعه اصولی این درس را از پایه دهم شروع کنید. یعنی برنامه ریزی شیمی برای کسب درصد بالا در کنکور را باید از پایه دهم آغاز کنید.

چند نکته مهم در مطالعه شیمی کنکور

پیش از شروع برنامه ریزی برای مطالعه شیمی بهتر است چند نکته کلیدی برای یادگیری حرفه ای این درس را مرور کنیم:

1. مطالب حفظی و مسائل را تفکیک کنید

شیمی ترکیبی از تعاریف، مفاهیم و مسائل است. برای مطالعه باید این مباحث را از یکدیگر جدا کنید، چرا که نحوه مطالعه این موارد با یکدیگر متفاوت است. البته این نکته را به خاطر داشته باشید که درک مسایل و حل سوالات محاسباتی بدون تسلط بر مفاهیم و نکات حفظی امکان پذیر نیست.

2. شیمی را مبحثی و پیوسته بخوانید

گفتیم که مطالب مهم شیمی پیوسته و طی سه سال دبیرستان آموزش داده می شود. بنابراین بهترین روش مطالعه شیمی برای کنکور مطالعه موضوعی و پیوسته آن است.

3. ترتیب مطالعه مباحث را رعایت کنید

از مطالعه و یادگیری تعاریف شروع کنید. مطالب حفظی هر مبحث پایه و اساس توانایی برای حل مسائل محاسباتی هستند؛ برای تثبیت این گونه مباحث توصیه می کنیم فعالیت های کتاب درسی را هم تحلیل کنید. بعد از یادگیری و فهم تعاریف سراغ سوالات تشریحی و امتحانی بروید. و بعد از تسلط بر حل سوالات تشریحی به تحلیل و تسریح تست های کنکور سال های گشته بروید.

 

 

چگونه می توانیم شیمی را در کنکور 100 بزنیم؟

بررسی سوالات شیمی در کنکور چند سال اخیر نشان می دهد که رویکرد طراحان کنکور در این درس دستخوش تغییرات چشمگیری شده است. سوالات بیشتر به سمت مسائل محاسباتی گرایش پیدا کرده و شیمی هر سال جز یکی از دروس نسبتا سخت کنکور شده است.

اما رسیدن به درصد بالا و حتی درصد 100 در این درس خیلی هم دور از دسترس نیست. کافیست بهترین روش مطالعه شیمی برای کنکور را انتخاب کنید و مطابق با آن پیش بروید.

در برنامه ریزی مطالعاتی درس شیمی، باید چند نکته مهم و کاربردی را اساس کار خود قرار دهید:

  • تلاش کنید و استمرار داشته باشید: کلید موفقیت در هر کاری تلاش و پشتکار است. اما این نکته را به خاطر داشته باشید که تلاش کردن قطعا با خستگی همراه است. نکته مهم این است که در اثر خستگی ناامید نشوید. در زمان خستگی کمی به خود استراحت دهید و بعد با قدرت به مسیر ادامه دهید. این کار یعنی استمرار.
  • هدف‌تان را مشخص کنید: مهم است که بدانید برای چه هدفی تلاش می کنید. چه نمره ای در امتحان می خواهید؟ چه درصدی برای کنکور مدنظر شماست؟ برنامه مطالعاتی خود را بر اساس هدفی که تعریف کرده اید بنا کنید و بر اساس همین هدف میزان تلاش و تمرین خود را مشخص کنید.
  • منابع آموزشی استاندارد تهیه کنید: این مهم ترین عامل برای کسب موفقیت است. منبعی را انتخاب کنید که جامع و فراگیر باشد. به تمام مباحث به یک اندازه و بر اساس میزان اهمیتی و درجه سختی پردازد. نکات تستی و راه های محاسبات سریع را آموزش دهد و تست ها و تکنیک های حل تست ها را به شما آموزش دهد.

گام های اصلی در مطالعه شیمی کنکور

همانطور که گفته شد شیمی را باید موضوعی خواند و آموخت. در بهترین روش مطالعه شیمی کنکور برای کسب درصد 100 توصیه می کنیم گام های اساسی زیر را در ابتدای مسیر محکم بردارید:

  • گام نخست در بهترین روش مطالعه شیمی کنکور شناخت سرفصل ها و بودجه بندی مباحث شیمی در کنکور است. اطلاع از اینکه از هر مبحث چه تعداد سوال طرح می شود، در نحوه برنامه ریزی شما بسیار تاثیرگذار است. 

اینجا بخوانید: بودجه بندی شیمی در کنکور

  • گام دوم خودشناسی است. سرعت مطالعه و قدرت یادگیری و توان ذهنی خود را در حل سوالات و مسایل شیمی بررسی کنید. پایه درسی خود را بسنجید و بر اساس این شناخت اقدام به برنامه ریزی مطالعاتی و تعیین میزان ساعات مطالعه برای درس شیمی نمایید.
  • گام سوم انتخاب منابع آموزشی مناسب است. گفتیم که منبع مطالعاتی موثرترین عامل بیرونی در کسب نتیجه دلخواه در هر آزمون است. منبع آموزشی شما باید بهترین روش تدریس شیمی کنکور را ارائه نماید. تمام مباحث سه سال دبیرستان را به صورت موضوعی با جزییات آموزش دهد و به موازات آن نکات مهم کنکوری و روش های حل تست را نیز آزموزش دهد.
  • گام چهارم حرکت در مسیر دایره ای‌ست. مسیر دایره ای تقریبا برای تمام دروس اختصاصی کاربرد دارد. مطالعه شما برای هر بخش از یک الگوی دایره ای تبعیت کند. شروع به مطالعه کنید، خلاصه نویسی کنید، تمرین تشریحی حل کنید، تست بزنید و از ابتدا این مسیر را تکرار کنید تا به تسلط کامل در آن مبحث برسید. بعد از این دایره خارج شوید و دایره جدیدی برای خود ایجاد کنید.

سخن پایانی

گفتیم که شیمی یکی از دروس مشترک در کنکور تجربی و ریاضی است. با توجه به یکسان بودن سرفصل های این درس در هر دو رشته، بهترین روش مطالعه شیمی کنکور برای هر دوی این رشته ها یکسان است. فهم کامل تعاریف و مهارت در حل تست های محاسباتی شیمی برای کسب نتیجه دلخواه در کنکور ضروری است.

برای رسیدن به نمره و درصد دلخواه در امتحانات و کنکور باید شیمی را بفهمید و با تمرین و تکرار بر حل تست ها مسلط شوید:

  • تعاریف و مطالب حفظی را دقیق و با جزییات بخوانید و یاد بگیرید.
  • خلاصه نویسی کنید و نکات و فرمول ها را برای خود دسته بندی کنید.
  • به جای استفاده از چند منبع مختلف، از یک منبع آموزشی جامع و استاندارد استفاده کنید.
  • منبع آموزشی خود را چند بار مرور کنید.

برای اینکه بهترین نتیجه را از مطالعه شیمی کنکور کسب کنید، باید سرفصل‌ها و بودجه بندی موضوعی شیمی در کنکور را بشناسید و برنامه مطالعه خود را بر آن مبنا بنا نهید.

خودتان را بشناسید و تمرین‌های زیاد برای افزایش سرعت مطالعه و تسلط بر حل تست های شیمی را در دستور کار خود قرار دهید. منابع آموزشی مناسب را انتخاب کرده و از آن‌ها بهره‌برداری کنید. همچنین ترفندهای کاربردی مانند مطالعه گام به گام، هدف‌گذاری روشن و حفظ پشتکار و تلاش را در مطالعه شیمی کنکور به کار ببرید.

به برنامه ریزی خود پای‌بند باشید. به توانایی خود برای رسیدن به هدفتان ایمان داشته باشید؛ در میانه راه ممکن است خسته و دلسرد شوید، اما ناامید نباشید؛ کمی استراحت کنید و با قدرت به مسیرتان ادامه دهید.

ایمان داشته باشید که پایان این راه روشنایی است.

این نوشته را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

دیگر مطالب