زیرصد سنجش

بهترین روش حفظ کردن جدول تناوبی

بهترین روش حفظ کردن جدول تناوبی

یکی از بخش های جذاب و در عین حال مهم شیمی جدول تناوبی است. یادگیری عناصر آن و ویژگی های هریک هم در فهم کل درس شیمی و هم در حل تست های کنکور همواره مفید بوده است. به همین دلیل قصد داریم تا در این نوشته بهترین روش حفظ کردن جدول تناوبی عناصر و یادگیری ویژگی های هریک را آموزش دهیم.

آشنایی با جدول تناوبی

عناصر موجود در طبیعت بر اساس افزایش عدد اتمی خود، در یک جدول معروف به نام جدول تناوبی عناصر مرتب شده اند. در جدول تناوبی که با نام جدول مندلیف هم شناخته می شود، خواص عناصر به صورت دوره ای تکرار می شوند. امروزه جدول تناوبی شامل 118 عنصر با 18 گروه (ستون) و 7 دوره (تناوب) تشکیل شده و عناصر (طبیعی و ساخته شده در آزمایشگاه) بر اساس قانون مشخصی که از ویژگی های آن ها اقتباس شده در این ستون ها و دوره ها قرار می گیرند. سیر ایجاد جدول تناوبی عناصر داستان تارخی جذابی است که در ادامه به اختصار به شرح آن می پردازیم.

سیر تشکیل و تکامل جدول تناوبی از ابتدا تا امروز

نخستین مدل جدول تناوبی و طبقه‌بندی عناصر بر اساس ویژگی های آن ها توسط لاوازیه صورت گرفت. لاوازیه عناصر را به 4 گروه گازها، فلزات، نافلزها و عناصر زمین تقسیم کرد. با وجود اینکه دسته بندی لاوازیه مهم ترین و موثرترین گام در شناخت و گروه بندی عناصر بود، اما این دسته بندی ایرادات و نقص های فراوانی که داشت که در سال های بعد توسط دانشمندان دیگری کشف شد.

چند سال بعد یوهان دوبرینر با بررسی خواص سه عنصر لیتیم، سدیم و پتاسیم و قرار دادن آن ها در یک گروه دریافت که می تواند با مقایسه عناصر کناری به خواص عناصر میانی دست یابد. همچنین جان نیوزلندی کشف کرد که عناصر را می توان بر اساس شباهت در جرم اتمی به 7 گروه تقسیم کرد. این کشف به قانون اکتاها معروف است.

اما جدول تناوبی با ویژگی هایی که امروز مشاهده می کنیم توسط دیمیتری مندلیف دانشمند و شیمیدان روسی پایه گذاری شد. مندلیف تمام عناصر شناخته شده تا آن زمان را به همراه خواص مربوط به آن بر روی کارت هایی نوشت و این کارت ها را بارها بر اساس خواص مختلف عناصر کنار یکدیگر قرار داد.

وی با تکرار این کار به دفعات، سرانجام به این کشف مهم دست یافت که عناصر براساس افزایش جرم اتمی به گروه های مجزا تقسیم می شوند. در این تقسیم بندی، عناصر موجود در هر ستون ویژگی های شیمیایی یکسانی داشتند. همچنین عناصر موجود در سطرها با افزایش جرم اتمی پر می شوند.

اما مهم ترین ویژگی جدولی که مندلیف طراحی کرد این بود که او در این جدول جای عناصری که در آن زمان هنوز کشف نشده بودند را نیز تعیین کرده بود. یعنی مندلیف با بررسی ویژگی های عناصر کشف شده تا آن زمان پیش بینی کرد که هنوز عناصری در جهان وجود دارند که کشف نشده اند. بنابراین در زمان طراحی جدول جای این عناصر را با ذکر مشخصات عدد اتمی و جرم اتمی‌شان خالی گذاشت تا آیندگان آن ها را پر کنند.

مثلا عنصر گالیم که در آن زمان کشف نشده بود را «اگا آلومینیم» نام گذاری کرد. چرا که ویژگی های پیش بینی شده برای آن مشابه آلومینیم بود. بعدها پس از کشف گالیم، این عنوان جایگزین اکا آلومینیم شد.

جدول تناوبی طراحی شده توسط مدلیف در حالت کلی بر اساس افزایش جرم اتمی چیده شده بود، اما در بررسی آن مشخص شد که مندلیف چیدمان عناصر بر اساس ویژگی ها و خواص شیمیایی عناصر را به ترتیب آن ها بر اساس افزایش جرم اتمی ترجیح داده است.

با گذشت 40 سال از ساخت مدل معروف جدول تناوبی، هنری موزلی با انجام بررسی هایی بر روی طیف پرتو X عناصر عدد اتمی آن ها ره به دست آورد. بعد از کشف عدد اتمی، موزلی تمام عناصر جدول را بر اساس افزایش عدد اتمی‌شان مرتب کرد. این جدول نیز مانند جدول مندلیف برای عناصر کشف نشده جای خالی تعیین کرد. همچنین در این جدول عدد اتمی به همراه سایر ویژگی های عناصر مشخص شد. جدول تناوبی موزلی به آنچه ما امروز به عنوان جدول تناوبی عناصر می بینیم بسیار نزدیک است.

ویژگی های جدول تناوبی عناصر

همانطور که پیشتر گفتیم جدول تناوبی از 18 گروه (ستون) تشکیل شده است. عناصر موجود در هر گروه دارای ویژگی ها و خواص مشابهی هستند. همچنین امروز می دانیم که عنصرهایی که در یک گروه جای دارند، آرایش الکترونی لایه ظرفیت‌شان یکسان است. گروه ها با اعداد رومی نامگذاری می شوند.

همچنین از ای 18 گروه، 8 گروه اصلی است که با حرف A مشخص می شوند و 10 گروه فرعی (واسطه) است که با حرف B مشخص می شوند.

عناصر در یک دوره، تناوب یا ردیف در جدول تناوبی با افزایش عدد اتمی قرار می گیرند. در این جدول 7 تناوب وجود دارد. عناصر در این تناوب ها با یک سیر ثابت از فلزات شروع می شوند و با افزایش عدد اتمی، ویژگی های فلزی عناصر هر دوره کاهش پیدا می کند تا در نهایت به ستون گازهای نجیب می رسد.

چگونه جدول تناوبی عناصر را حفظ کنیم؟

با تاریخچه و نحوه شکل گیری جدول تناوبی و همچنین چیدمان عناصر در آن آشنا شدیم. اما عناصر و ویژگی های هریک از گروه ها و تناوب های جدول تناوبی را چونه حفظ کنیم؟

همانطور که گفته شد، در جدول تناوبی بر اساس افزایش عدد اتمی مرتب شده اند و بر این اساس عناصر هر گروه یا ستون دارای ویژگی های یکسانی هستند. این تکرار خواص در هر گروه جدول به قانون تناوب معروف است. یادگیری این الگوی تکرار خواص، در حفظ کردن ویژگی های عناصر جدول تناوبی کمک زیادی می کند.

از نظر بسیاری از دانش آموزان حفظ کردن جدول تناوبی عناصر کار بیهوده ایست. اما شا به عنوان دانش آموز رشته تجربی یا ریاضی، برای ورود به هر رشته دانشگاهی که به نوعی با شیمی ارتباط داشته باشد، به تسلط بر ویژگی های این جدول و عناصر موجود در آن نیاز دارید.

  • در گام اول ساختار و مدل چیدمان جدول را یاد بگیرید.

گفتیم که عناصر در جدول تناوبی بر اساس افزایش عدد اتمی چیده می شوند. نخستین عنصر هیدروژن با عدد اتمی 1 است. و بر اساس مدل افزایش اتمی، آخرین عنصر جدول اوگانسون با عدد اتمی 118 است.

هر عنصر دارای نماد علمی یک یا دو حرفی است که می توتنید در حفظ کردن جدول تناوبی به جای اسم عناصر، نماد آنها را به خاطر بسپارید.

  • ویژگی های هریک از ستون ها را یاد بگیرید.

در حالت کلی نیازی به حفظ کردن تک تک عناصر جدول تناوبی نیست. شما همین که مشخصات هر یک از ستون ها را به طول کامل یاد بگیرید به بخش زیادی از سوالات مربوط به جدول تناوبی را می توانید پاسخ دهید. از سوی دیگر یادگیری ویژگی های هر ستون به مرور منجر به حفظ شدن عناصر آن ستون می شود.

  • یک کپی از جدول تناوبی را همراه خود داشته باشید و از هر فرصتی برای مرور استفاده کنید.

در طول روز و در زمان های مرده جدول را مرور کنید. مثلا وقتی در جایی مثل سالن انتظار منتظر هستید کپی جدول را بخوانید.

  • تکرار مکرر کنید.

چون حجم نکات مربوط به جدول زیاد است، حفظ کردن تمام نکات جدول تناوبی یه روزه اتفاق نمی افتد. باید تمرین و تکرار کنید تا ملکه ذهن شما شود.

  • کارت نکات درست کنید

ویژگی های هر گروه و عنصر را در یک کارت جداگانه بنویسید. نوشتن این فلش کارت ها هم فرآیند یادگیری شما را سریع تر می کند و هم یک ابزار کمک آموزشی خوب برای مرور است.

  • ویژگی ها را به صورت جدول برای خود درست کنید

می توانید عناصر هر گروه یا دوره را برای خود دسته بندی کنید و ویژگی های هر دسته را به صورت جدول رای خود خلاصه نویسی کنید. چند نمونه جدول کاربردی را در ادامه می بینید.

 

خلاصه جدول تناوبی

بررسی مختصر ویژگی های عناصر گروه های جدول تناوبی

در این بخش به بررسی مختصری از برخی از عناصر جدول تناوبی می پردازیم. گفتیم که جدول تناوبی از عناصری تشکیل شده است که مبنای چیدمان این عنصرها در این جدول بر اساس افزایش عدد اتمی است. عدد اتمی با نماد z در واقع همان تعداد پروتون های هسته اتم است.

از میان 118 عنصر موجود در جدول تناوبی عناصر 1 تا 94 در طبیعت وجود دارند و عناصر 95 تا 118 در آزمایشگاه ساخته شده اند.

عناصری که در یک ستون یا گروه قرار دارند، چون آرایش الکترونی و تعداد الکترون های آنها در لایه آخر یکی است، خواص شیمیایی شبیه به هم دارند.

  • گروه 1 – فلزات قلیایی

عناصر موجود در گروه اول جدول تناوبی فلزات قلیایی هستند، فلزات قلیایی در لایه آخر خود یک الکترون دارند، با از دست دادن یک الکترون به آرایش گاز نجیب می رسند، بسیار نرم هستند، به شدت واکنش پذیر هستند و در واکنش سریع با آب محلول قلیایی به وجود می آورد.

  • گروه 2 – فلزات قلیایی خاکی

عناصر گروه دوم جدول مندلیف در لایه آخر خود 2 الکترون دارند. نسبت به فلزات قلیایی سفت تر هستند، میزان پایداری این عناصر در مقایسه با گروه اول بیشتر بوده و واکنش پذیری کمتری دارند.

  • گروه های 3 تا 12- عناصر واسطه

تمامی عناصر این 10 گروه فلز هستند، و در مقایسه با عناصر گروه دوم پایدار می باشند.

  • گروه های 13 تا 16 – فلزات و نافلزات

خواص فلزی در این گروه ها خیلی کم است و برخی از عناصر این گروه ها نافلز می باشند.

  • گروه 17 – هالوژن ها

تمامی عناصر گروه 17 نا فلز هستند، در لایه آخر آرایش الکترونی خود تنها یک الکترون کم دارند، با واکنش سریع با فلزات قلیایی تشکیل نمک می دهند. طی واکنش آنها با هیدروژن اسید تشکیل می شود. از بالا به پایین با افزایش شعاع اتمی واکنش پذیری عناصر کاهش می یابد.

  • گروه 18 – گازهای نجیب

از آنجایی که آرایش الکترونی لایه آخر عناصر این گروه کامل است، این عناصر میلی به واکنش ندارند.

نتیجه گیری

با توجه به گستردگی نکات و تعداد بالای عناصر، حفظ کردن جدول تناوبی کار زمان بری است. برای اینکه بر تمام عناصر آن به خوبی مسلط شوید، باید برای آن وقت بگذارید و به مرور و با تمرین و تکرار به این موضوع دست یابید.

حتما نکات مهم هر ستون و عنصر را در دفترچه نکات و فلش کارت خود یاد یادداشت کنید. از فلش کارت های آماده استفاده نکنید و حتما خودتان فلش کارت بسازید.

لازم به توضیح است در تدریس شیمی کنکور زیر 100 سنجش، بررسی جدول تناوبی به عنوان یک بخش مجزا قرار گرفته که طی آموزش آن کلیه نکات مهم کنکوری که به نحوی با جدول در ارتباط هستند نیز بررسی و مرور شده است.

این نوشته را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

دیگر مطالب