زیرصد سنجش

شرایط ترمیم نمره و معدل و ایجاد سوابق تحصیلی برای کنکور 1403

شرایط ترمیم نمره و معدل

بر اساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی، با توجه به اعمال قانون جدید در برگزاری کنکور و تاثیر قطعی سوابق تحصیلی در نتیجه نهایی کنکور، داشتن سابقه تحصیلی  برای کلیه متقاضیان شرکت در آزمون سراسری الزامی است. در این نوشته شرایط ترمیم نمره و معدل، و همچنین ایجاد سوابق تحصیلی برای کنکور 1403 به طور کامل و همراه با جزییات بررسی خواهیم کرد.

سابقه تحصیلی دانش آموزان شامل نمرات کلیه دروسی است که در نوبت دوم امتحان آنها به صورت نهایی برگزار می شود. برای کنکور 1403 این نمرات تنها شامل امتحانات پایه دوازدهم است. اما با توجه به برگزاری امتحانات پایه های دهم و یازدهم از خرداد امسال، از سال های آینده شاهد تاثیر قطعی نمرات نهایی هر سه پایه تحصیلی دوره دوم متوسطه در نتیجه نهایی کنکور سراسری خواهیم بود.

شرایط ترمیم نمره و معدل و ایجاد سوابق تحصیلی

مطابق مصوبه و ابلاغ شورای عالی انقلاب فرهنگی، کلیه دانش آموزان متقاضی شرکت در کنکور سراسری، یک بار فرصت ترمیم نمره و معدل برای افزایش امتیاز سابقه تحصیلی خود را دارند.

همچنین آن دسته از داوطلبان که فارغ التحصیل ماقبل سال 1384 هستند، با توجه به اینکه فاقد سوابق تحصیلی هستند، ملزم به ایجاد سابقه تحصیلی و برای دروسی که فاقد نمره نهایی هستند، موظف به ثبت نام و شرکت در امتحانات نهایی می باشند.

داوطلبانی که متقاضی شرکت در کنکور گروهی غیر از رشته تحصیلی خود هستند (برای مثال داوطلب با دیپلم ریاضی قصد شرکت در کنکور انسانی را داشته باشد) نیز لازم است تا برای ایجاد سوابق تحصیلی در دروس تخصصی رشته انتخابی خود در امتحانات نهایی دروس آن رشته شرکت نمایند.

به طور کلی شما در هر رشته ای که قصد شرکت در کنکور آن را دارید، نیازمند ثبت نمره برای کلیه دروس اصلی عمومی و اختصاصی آن رشته هستید. لیست دروس موثر در امتیاز سابقه تحصیلی برای هر گروه آزمایشی به صورت تفکیک شده از سوی شورای سنجش و پذیرش دانشجو اعلام شده است.

جدول ضرایب دروس موثر در سوابق تحصیلی به تفکیک گروه های آزمایشی کنکور 1403

سهم نمره سوابق تحصیلی در کنکور 1403 با تاثیر قطعی 50 درصدی با ملاک نمرات امتحان نهایی پایه دوازدهم تعیین شده است. داوطلبان شرکت در کنکور سراسری باید کد سوابق تحصیلی داشته باشند. هر درسی که در سامانه دانش آموزی سوابق تحصیلی فاقد نمره باشد، نمره آن «صفر» در نظر گرفته می شود.

با توجه به اعلام شرایط ترمیم نمره و معدل، داوطلبان متقاضی می توانند برای شرکت در امتحانات خرداد ماه ثبت نام نمایند. این نکته را در نظر داشته باشید که شما تنها یک بار فرصت شرکت در امتحانات و ثبت ترمیم نمرات خود را دارد.

چه کسانی می توانند برای ایجاد سوابق تحصیلی یا ترمیم نمره ثبت نام کنند؟

تمامی دارندگان مدرک دیپلم، در صورتی که در یک یا چند درس خود نمره پایینی در امتحان خردادماه کسب کرده اند، می توانند برای ترمیم و افزایش نمره آن درس ها اقدام نمایند. علاوه بر ان افراد با شرایط زیر نیز برای شرکت در کنور باید نسبت به ایجاد سابقه تحصیلی و یا ترمیم نمره خود اقدام نمایند:

  • دانش‌آموزان پایه یازدهم که تغییر رشته داده‌اند برای ایجاد سابقه در دروس موثر باقیمانده از پایه دهم (رشته در حال تحصیل)

  • فارغ التحصیلان تمامی رشته‌های دوره متوسطه دوم و پیش دانشگاهی، طلاب حوزه های علمیه با مدرک سطح یک، فارغ التحصیلان پایه دوازدهم مدارس بین المللی، دارندگان مدارک معادل صادره از کمیسیون ارزشیابی مدارک تحصیلی خارجی.
  • دانش آموزان پایه دوازدهم یکی از رشته های شاخه نظری (ریاضی، تجربی و انسانی) مدارس روزانه، بزرگسال، آموزش از راه دور، ایثارگران و داوطلبان آزاد که متقاضی شرکت در گروه های آزمایشی غیر از رشته تحصیلی خود هستند.
  • فارغ التحصیلان و دانش آموزان پایه دوازدهم شاخه‌های فنی و حرفه‌ای و کارودانش.
  • دانش‌آموزان و فارغ‌التحصیلانی که سوابق تحصیلی آنها به هر دلیلی منقضی شده است.
  • فارغ‌التحصیلان و دانش‌آموزان دوره متوسطه فاقد تمام یا بخشی از سوابق تحصیلی.

تذکر مهم: در صورت تداخل در امتحان درس انتخابی برای ایجاد سابقه تحصیلی یا ترمیم نمره با امتحان درس رشته تحصیلی، متقاضی باید در امتحان نهایی درس انتخابی در خرداد شرکت کند و آزمون درس رشته خود را در شهریور ماه انجام دهد. وضعیت درس رشته تحصیلی در امتحان خرداد تحت عنوان غیبت موجه ثبت خواهد شد.

افراد متقاضی شرکت در امتحانات ترمیم نمره، برای اطلاع از جزییات شرایط ترمیم نمره و معدل و انجام فرآیند ثبت نام باید به کی از مدارس بزرگسال و آموزش از راه دور و یا به مدرسه محل تحصیل خود (برای دانش آموزان در حال تحصیل) مراجعه نمایند و ضمن ارائه مدارک مورد نیاز ثبت نام خود را انجام دهند.

لازم به ذکر است نمراتی که تحت عنوان ترمیم نمره و معدل برای افزایش امتیاز سوابق تحصیلی کسب می شود، در کارنامه تحصیلی دانش آموزان ثبت نمی شود و تاثیری بر معدل فارغ التحصیلی افراد نخواد داشت.

 

متقاضیان دریافت کد سوابق تحصیلی و داوطلبان شرکت در امتحانات ترمیم معدل لازم است تا با مراجعه به سامانه دانش آموزی به نشانی my.medu.ir در قسمت ترمیم نمره و ایجاد سوابق تحصیلی دروس مورد نظر خود را انتخاب نمایند.

در نظر داشته باشید که سهم سوابق تحصیلی در آزمون سراسری مستقل از نتیجه آزمون اختصاصی کنکور است و به هیچ عنوان قابل جایگزینی نیست؛ بنابراین داوطلبانی که سابقه تحصیلی ندارند و یا در یک یا چند درس فاقد نمره در سابقه تحصیلی هستند، نمره درس مذکور در سامانه دانش آموزی برای ایشان صفر لحاظ خواهد شد.

نمرات ثبت شده در سابقه تحصیلی از سوی وزارت آموزش و پرورش پس از ثبت و تایید، به صورت نمرات خام و از بازه صفر تا 20، به سازمان سنجش آموزش کشور ارسال می شود و این نمرات به تراز تبدیل می شوند.

در دیگر شرایط ترمیم نمره و معدل که اعلام شده است این است که تراز نمره کل محاسبه شده برای سابقه تحصیلی یک مرتبه در هر سال اعلام می شود و تنها برای پذیرش در کنکور همان سال معتبر است و برای سال‌های بعد با توجه به تعداد متقاضیان جدید مجدد محاسبه می شود.

تراز هر درس موثر در سوابق تحصیلی، به صورت جداگانه برای هر سال محاسبه می‌شود؛ به عبارت دیگر تراز نمره یک درس ممکن است در سال‌های مختلف متفاوت باشد.

 

این نوشته را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

دیگر مطالب