زیرصد سنجش

مراحل ترمیم معدل

ترمیم معدل

با توجه به مصوبه جدید کنکور و تاثیر مستقیم سوابق تحصیلی در نتیجه نهایی کنکور، در این نوشته با بررسی شرایط و مراحل ترمیم معدل به آن دسته از داوطلبان کنکور قصد بهبود نمرات سوابق تحصیلی خود را دارند در رابطه کمک خواهیم کرد.

تاثیرگذاری سوابق تحصیلی بر کنکور سراسری، یکی از دغدغه های اصلی دانش آموزان پایه دوازدهم یا افراد پشت کنکوری است. نمراتی که دانش آموزان در امتحانات پایانی دوره دوم متوسطه کسب می کنند، به صورت مستقیم در نتیجه کنکور آن ها تاثیرگذار است.

همچنین با توجه به تغییرات به وجود آمده، تصمیم شورای سنجش و پذیرش دانشجویان این است که سوابق تحصیلی در کنکور 1402 تاثیری قطعی داشته باشد. همین تغییرات به وجود آمده، موج عظیمی از نگرانی ها را برای متقاضیان شرکت در کنکور سراسری به ارمغان آورده است.

این قضیه برای گروهی از دانش آموزان که نتوانسته اند در امتحانات نهایی سال دوازدهم خود، دیپلم و یا پیش دانشگاهی، نمرات خوبی را کسب کنند بیش تر از سایر دانش آموزان نگران کننده است.

به همین جهت شرایطی به نام ترمیم معدل به وجود آمده است که هم از اضطراب این گروه بکاهد و هم بتوانند با خیال راحت کنکور خود را با موفقیت پشت سر بگذارنند.

شرایط لازم برای شرکت در فرآیند ترمیم معدل

در ابتدا لازم است بگوییم که به تمامی فارغ التحصیلان دوره متوسطه و دبیرستان از سال 1384 به بعد و کسانی که مدرک پیش دانشگاهی خود را از سال 1391 به بعد کسب کرده اند، این اجازه داده می ‌شود که معدل خود را ترمیم کنند.

مراحل ترمیم معدل به این صورت است که گروهی از دانش آموزن که نمرات خوبی در امتحانات نهایی خود بدست نیاورده اند، می توانند یک بار دیگر در امتحانات نهایی دروسی که انتخاب می کنند و تمایل دارند نمره آن را بهتر کنند، شرکت کرده و نمره های کسب شده خود را با ترمیم معدل ارتقا دهند و با روحیه بهتری در کنکور سراسری شرکت کنند.

همچنین در نظر داشته باشید که با طی کردن مراحل ترمیم معدل، داوطلبان هیچ گونه ضرری نخواهند کرد. به این علت که اگر در امتحانات ترمیم معدل، متقاضی نمره ی بالاتری کسب نکرد و نمره اکتسابی از بار اول هم کم تر بود؛ خوشبختانه سازمان سنجش نمره بالاتر را لحاظ می کند.

هیچ محدودیتی در تعداد درس هایی که قصد دارید برای ترمیم معدل دوباره امتحان دهید وجود ندارد.

علاوه بر نکته ذکر شده، باید بگوییم که ترمیم معدل فقط به کنکور سراسری اختصاص دارد و نمراتی که شما با امتحان دادن در ترمیم معدل جبران می کنید، در کارنامه کتبی دیپلم شما تغییری نمی کنند.

در این فرآیند، آموزش و پرورش هنگامی که شما در کنکور سراسری ثبت نام می کنید، نمرات جدید را به صورت سیستماتیک به سازمان سنجش ارسال می کند. 

همانطور که می دانید رقابت در کنکور سراسری بسیار سنگین تر از امتحانات نهایی پایه دوازدهم است؛ به گونه ای که هر سال داوطلبان و دانش آموزان زیادی وجود دارند که توانسته اند در دروس مختلف امتحانات نهایی نمره 20 کسب کنند، ولی افراد انگشت شماری هستند که می توانند به 100 درصد سوالات یک درس در کنکور سراسری جواب درست بدهند.

با توجه به این که در کنکور سراسری برای هر فرد نمره تراز شده محاسبه می گردد، معدل 20 در امتحانات نهایی به هیچ عنوان تضمین کننده موفقیت داوطلب در کنکور نیست. اما از سوی دیگر داشتن معدل بالای 14 در کارنامه پایه دوازدهم به معنی جلو افتادن از نیمی از داوطلبان کنکور می باشد.

داوطلبانی که در کنکور شرکت می کنند، به دو گروه تقسیم می شوند:

گروه اول داوطلبانی هستند که نظام قدیم تلقی می شوند. یعنی اشخاصی که فارغ التحصیل نظام ترمی واحدی و سالی واحدی بودند.

گروه دوم داوطلبانی هستند که نظام جدید تلقی می شوند و اولین فارغ التحصیلان این گروه در کنکور سال 98 شرکت کردند.

تاثیر کامل و قطعی سوابق تحصیلی تنها برای داوطلبانی است که در رشته تحصیلی خود در دبیرستان کنکور می دهند. یعنی در صورت تغییر رشته، تاثیر سوابق تحصیلی بسیار کم تر شده و برای افرادی که دارای دیپلم های فنی و کار و دانش هستند، سوابق تحصیلی هیچ تاثیری ندارد.

هزینه و زمان ثبت نام برای شرکت در فرآیند ترمیم معدل

ثبت نام ترمیم معدل اصولا یک ماه قبل از امتحانات نهایی آغاز می شود.​ البته مراحل ترمیم معدل در برخی موارد مانند ترمیم معدل برای دانشگاه های فرهنگیان، در سه نوبت انجام و در امتحانات نهایی که در خرداد ماه، شهریور ماه و دی  ماه برگزار می شود. برای ثبت نام ترمیم معدل کتبی دیپلم و یا معدل کلی باید به مدارس دولتی بزرگ سالان مراجعه شود. همچنین دانش آموزان ثبت نامی ترمیم معدل خود را باید در منطقه ای انجام دهند که امتحانات نهایی خود آن ها در آن منطقه برگزار شده است. 

خواستاران و علاقه مندان برای ترمیم معدل باید در نظر داشته باشند که برای برگزاری امتحان مجدد از کسانی که دیپلم خود را گرفته اند، برای هر درسی که امتحان می دهند مبلغی بابت چاپ و تصحیح اوراق از دانش آموزان دریافت می شود که این مبلغ برای هر درس در سال های گذشته تقریبا معادل 20 هزار تومان بود.

و در آخر…

چرا ترمیم معدل در سال تحصیلی جدید، اهمیت زیادی دارد؟

همانطور که پیش تر گفتیم، طبق مصوبه جدید کنکور، تاثیر امتحانات نهایی در نتایج کنکورهای سراسری در سال های آینده به صورت قطعی می باشد. پس در این صورت، دانش آموزان و متقاضیان شرکت در آزمون کنکور می توانند با فرآیند ترمیم معدل، تاثیر نمرات پایین گذشته خود را تا حد زیادی کم کنند.

پکیج های آموزشی  
زیر 100 سنجش

این نوشته را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

دیگر مطالب