زیرصد سنجش

جمع بندی فیزیک دهم برای امتحان نهایی

جمع بندی فیزیک دهم

فیزیک پایه دهم از جمله دروس تخصصی است که امتحان نوبت دوم آن به صورت نهایی برگزاری می شود. باشتوجه به اهمیت و جایگاه این درس ضروری است تا برای جمع بندی فیزیک دهم در روزهای نزدیک به امتحان نهایی یک برنامه موثر و جامع در نظر داشته باشیم.

فیزیک پایه دهم برای رشته های ریاضی و تجربی از دو جهت دارای اهمیت است؛ این درس هم جز منابع اصلی طرح تست فیزیک کنکور است و هم جز دروس تخصصی است که امتحان نوبت دوم آن به صورت نهایی برگزار می شود و نمره کسب شده دراین امتحان با ثبت در سامانه دانش آموزی، به صورت مستقیم بر امتیاز سوابق تحصیلی دانش آموزان در سال کنکور تاثیر خواهد داشت.

از آنجایی که محتوای این درس برای دانش آموزان پایه دهم جدید و تا حدودی سخت است، تسلط کامل بر مباحث آن و رسیدن به نمره 20 در امتحان درس فیزیک یکی از چالش های دانش آموزان این پایه تحصیلی است.

در این نوشته قصد داریم تا ضمن بررسی اجمالی بر مباحث و سرفصل های کتاب درسی فیزیک 1، بهترین تکنیک های جمع بندی فیزیک دهم برای امتحان نهایی را ارائه نماییم.

جمع بندی فیزیک دهم برای امتحان نهایی

مباحث مطرح شده در فیزیک دهم تا فصل چهار کتاب درسی برای هر دو رشته ریاضی و تجربی مشترک است؛ اما در این میان دانش آموزان رشته ریاضی یک فصل بیشتر از دانش آموزان رشته تجربی می خوانند؛ بنابراین دانش آموزان هر دو رشته برای جمع بندی فیزیک دهم می توانند از یک شیوه برنامه ریزی مطالعاتی استفاده نمایند.

سرفصل های کتاب فیزیک پایه دهم به شرح زیر می باشد:

  1. فصل اول – فیزیک و اندازه گیری
  2. فصل دوم ویژگی های فیزیکی مواد
  3. فصل سوم کار و انرژی
  4. فصل چهارم دما و گرما

تا انتهای فصل چهار مباحث بین دو رشته ریاضی و تجربی مشترک است. اما همانطور که گفته شد، دانش آموزان رشته ریاضی یک فصل بیشتر از دانش اموزان رشته تجربی می خوانند:

5. فصل پنجم ترمودینامیک

با توجه به بارم بندی فیزیک دهم در امتحانات نوبت اول و دوم می توان به یک برنامه جمع بندی جامع برای این درس رسید.

در امتحان نوبت خرداد، سوالات از کل کتاب درسی طرح می شود. بنابراین دانش آموزان باید برای کلیه سرفصل های فیزیک دهم برنامه ریزی مطالعاتی داشته باشند. به این نکته مهم توجه داشته باشید که سوالات امتحانی نوبت دوم به صورت نهایی و هماهنگ کشوری است و معلم شما هیچ نقشی در طرح سوالات و تصحیح برگه امتحانی شما نخواهد داشت.

جمع بندی فیزیک دهم می تواند به شما کمک کند تا برای سخت ترین شرایط امتحانی آماده شوید و تلاش موثر خود را برای کسب نمره 20 در امتحان نهایی فیزیک دهم ارائه نمایید.

بخش قابل توجهی از مباحث فیزیک دهم تشریحی و مفهومی است؛ سوالات محاسباتی و مفهومی تقریبا با یک نسبت در امتحان طرح می شوند و همین موضوع می تواند کمک زیادی به شما در برنامه مطالعاتی کند.

بعد از تعطیلات نوروز، زمان کوتاهی تا شروع امتحانات نوبت دوم باقی‌ست؛ بنابراین سوال مهمی که باید در این زمان به آن پاسخ داد این است که برنامه ریزی برای جمع بندی فیزیک دهم را به چه صورت انجام دهیم؟

  • بارم بندی سرفصل ها را بررسی کنید

اینکه بدانید هر فصل از کتاب درسی چه میزان سهم در بارم بندی سوالات امتحانی دارد، کمک زیادی در برنامه ریزی درسی اصولی به شما خواهد کرد. بهترین کار این است که زمان بندی مطالعاتی خود را بر اساس میزان سهم هر فصل در امتحان نوبت پایانی تنظیم کنید.

  • نوع مباحث مطالعاتی را در برنامه ریزی در نظر بگیرید

نوع محتوا و موضوع هر فصل در انتخاب شیوه مطالعه شما قطعا موثر خواهد بود. برای مثال مباحث فصل اول و دوم فیزیک دهم که بیشتر مفهومی و تشریحی است، روش خواندن شما باید تشریحی و نکته محور باشد؛ اما فصل سوم که با روابط و فرمول ها سرکار دارید باید با شیوه مرور نکات و حل تمرین جمع بندی شوند.

اما تکنیک مهمی که در جمع بندی فیزیک دهم برای هر دو نوع مباحث باید رعایت کنید، اصل خلاصه نویسی است. تعاریف و مفاهیم را دسته بندی کنید و با تعیین کلیدواژه در هر تعریف، سعی کنید آن را به خاطر بسپارید و برای به خاطر سپردن روابط و فرمول ها، آن ها به صورت دسته بندی شده در جدول های خلاصه نویسی قرار دهید و به طور مستمر آن ها را مرور کنید.

  • به درسنامه توجه کنید

قطعا در دوره جمع بندی، فرصتی برای مطالعه کل مطالب درسنامه ندارید. اما توصیه می کنیم حتما به متن کتاب درسی و درسنامه توجه کنید. بخش زیادی از مطالب مهم و منابع طرح سوالات امتحانی از کتاب درسی است. به ویژه آن دسته از دانش آموزان که در طول سال تحصیلی تنها به گفته ها و جزوات دبیر خود اکتفا کرده اند، برای موفقیت در امتحان نهایی درس فیزیک دهم نیاز به تسلط کامل بر کل کتاب درسی دارند.

از سوی دیگر، متن کتاب درسی حاوی مثال های کاربردی و تمرینات طبقه بندی شده ی زیادی است که مرور، بررسی و حل هریک از آنها شما را به کسب نمره 20 در امتحان فیزیک دهم نزدیک تر خواهد کرد.

  • نمونه سوالات امتحانی حل کنید

حتما به این نکته مهم توجه داشته باشید که امتحان نهایی یعنی طرح سوالات توسط شخصی به غیر از دبیر خودِ شما! این نکته نشان دهنده این امر است که شیوه طرح سوالات ممکن است با آنچه در طول سال تحصیلی با عنوان سوالات امتحانی کلاسی و آزمون نیمسال اول با آن مواجه شده اید تفاوت داشته باشد؛ بنابراین برای افزایش مهارت های تحلیل و پاسخگویی به سوالات مختلف، ضروری است تا در دوره جمع بندی فیزیک دهم به بررسی و حل نمونه سوالات امتحانی مختلف توجه ویژه ای داشته باشید.

سخن پایانی

فیزیک دهم مباحث خیلی پیچیده ای ندارد، اما از آنجایی که جز دروس تخصصی جدیدی در پایه دهم است، می تواند برای دانش آموزان این پایه تحصیلی یکی از دروس چالش برانگیز باشد. موفقیت در امتحانات نوبت دوم که به صورت نهایی برگزار می شود، علاوه بر مطالعه مستمر و دقیق در طول سال تحصیلی، نیازمند یک برنامه جمع بندی فیزیک دهم در فرصت های نزدیک به برگزاری امتحانات نهایی خردادماه نیز می باشد. در این نوشته سعی کردیم تا بهترین و موثرترین تکنیک های برنامه ریزی در دوره جمع بندی را برای موفقیت در امتحان فیزیک 1 ارائه نماییم.

لازم به ذکر است بهترین روش های مطالعه و پاسخگویی به سوالات فیزیک دهم، چه برای موفقیت در امتحانات مدرسه و چه برای تسلط بر مباحث کنکوری این درس، در تدریس فیزیک دهم پکیج های جامع زیر 100 سنجش، به طور کامل ارائه شده است.

 

این نوشته را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

دیگر مطالب