زیرصد سنجش

بودجه بندی زیست دوازدهم در کنکور | بررسی جایگاه و اهمیت در کنکور

زیست شناسی دوازدهم

زیست شناسی دوازدهم، مهمترین کتاب زیست شناسی در سه پای دوره متوسطه دوم است. هم از لحاظ تاثیر در سوابق تحصیلی به عنوان یکی از دروس تخصصی امتحانات نهایی و هم سهم چشم گیری که در سوالات تستی کنکور تجربی دارد.

مطابق رسم معمول در این زنگ مشاوره زیر 100 سنجش به بررسی سرفصل های کتاب زیست دوازدهم و بودجه بندی مباحث آن در کنکور سراسری می پردازیم.

همه ی ما می دانیم زيست شناسي مهم ترين درس در کنکور تجربی است. مباحث این درس در کتاب های سه سال دبیرستان تقسیم شده و سرفصل های آن به صورت پیوسته در این سه پایه تدریس می شود، اغلب سوالات و تست های آن در کنکور به صورت ترکیبی طرح می شود. بنابراین اشراف کامل و تسلط قطعی بر مباحث هر سه پایه الزامی است.

کتاب زيست 3 شامل 8 فصل مي باشد که از هر فصل آن چه به صورت مستقيم و یا ترکیبی در کنکور سوال طرح می شود.

در ادامه این نوشته، به بررسی سرفصل های زیست دوازدهم خواهیم پرداخت.

بررسی فصل های کتاب زیست دوازدهم

همانطور که اشاره شد، کتاب زیست پایه دوازدهم شامل 8 فصل است. سهم فصل های مختلف این کتاب در کنکور سال های گذشته به طور میانگین 18 تست بوده که بین فصل های مختلف آن تقسیم شده است.

فصل اول مولکول های اطلاعاتی نام دارد و به طور میانگین دارای 2 سوال در کنکور سراسری بوده است.

فصل دوم جریان اطلاعات در یاخته نام دارد که  4 سوال از آن در کنکور سراسری طرح می شده است. 2 سوال به شکل مستقل و 2 سوال نیز به صورت ترکیبی با سایر فصول.

فصل سوم انتقال و اطلاعات در نسل ها نام دارد که در زیست کنکور 3 سوال از آن مطرح شده است. 1 سوال مستقل و مرتبط با موضوعات انتقال اطلاعات در نسل ها و 2 سال نیز با سایر فصول ترکیب خواهد شد.

فصل چهارم تغییر اطلاعات وراثتی نام دارد. از این فصل اغلب 1 سوال به صورت ترکیبی با سایر فصول مطرح شده است.

فصل پنجم  از ماده به انرژی نام دارد و معمولا1 سوال به طور مستقل از آن در کنکور سراسری مطرح شده است.

فصل ششم از انرژی به ماده نام دارد و سهم آن در کنکورهای گذشته 2 سوال بوده است. 1 عدد از این سوالات به شکل مستقل و دیگری ترکیبی مطرح شده است.

فصل هفتم فناوری های نوین زیستی نام دارد و معمولا شامل 1 سوال مستقل در کنکور بوده است.

فصل هشتم رفتار جانوران نام دارد و به طور میانگین 2 تست به صورت مستقل را از سوالات کنکور به خود اختصاص داده است.

البته در کنکور 1402 این تقسیم بندی تا حدی دچار تغییر شده که در ادامه به بررسی این تغییرات می پردازیم.

بررسی اهمیت زیست شناسی دوازدهم

دهمواره  از کتاب زیست شناسی پایه دوازدهم در کنکور سراسری بیشترین تعداد سوال، یعنی به طور میانگین 18 تست طرح شده است و و از سوی دیگ جز درس های اصلی و با تاثیر بالا در معد امتحانات نهایی و سوابق تحصیلی محسوب می شود. این خود گویای اهمیت بالای این کتاب می باشد.

البته با تغییراتی که در کلیات برگزاری کنکور سراسری اعمال شده است، تعداد سوالات و بودجه بندی دروس مختلف نیز دست خوش تغییراتی شد؛ درس زیست نیز از این تغییرات مصون نمانده است.

در کنکور 1402 تعداد سوالات درس زیست 3 به صورت مستقیم و ترکیبی به عدد 19 رسید. که در مقایسه با کنکورهای سال های قبل افزایش چشم گیری داشته است.

نکته جالب توجه در سوالات زیست کنکور 1402 این بود که امسال تمام ساختار آزمونی پیش از این را در هم شکست و استانداردهای گذشته را دگرگون کرد.

دقت کنید که مباحث زیست دوازدهم در مقایسه با دهم و یازدهم گسترده تر و به نسبت تست خیزتر است. همچنین نسبت به زیست دهم و یازدهم سوالات بیشتری بطور مستقیم از این درس در کنکور طرح می شود.

البته لازم به توضیح است که در تدریس زیست دوازدهم زیر 100 سنجش، تمام اصول جدید و تغییرات اعمالی لحاظ شده و پکیج زیست 3 کاملا منطبق با شیوه جدید کنکور تدوین و ارائه شده است.

این نوشته را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

دیگر مطالب