زیرصد سنجش

چگونه زیست را ۱۰۰ بزنیم؟

چگونه زیست را ۱۰۰ بزنیم؟

چگونه زیست را ۱۰۰ بزنیم؟ این سوال خیلی از داوطلبان و دانش‌آموزان کنکوری رشته تجربی است که به‌دنبال کسب یک رتبه خوب و در نهایت موفقیت در کنکور هستند. در این نوشته به این سوال پاسخ می دهیم.

زیست شناسی به عنوان مهم ترین و تاثیرگذارترین درس تخصصی رشته تجربی و همچنین دانش پایه بخش وسعی از رشته ها و مشاغل حرفه ای زیر مجموعه کنکور تجربی شناخته می شود؛ از همین رو تسلط کامل بر تمام مباحث زیست سه سال دبیرستان و مهارت حرفه ای در پاسخگویی به سوالات تستی این درس برای کسب نتیجه دلخواه در کنکور تجربی ضروری است.

پاسخ به سوال “چگونه زیست را 100 بزنیم؟” نیازمند اطلاع از مهارت های برنامه ریزی مطالعاتی، به کارگیری تکنیک های خلاصه نویسی، انتخاب منابع مطالعاتی جامع و در نهایت تلاش مستمر در طول سال تحصیلی است. در ادامه به بررسی جزییات تمامی این موارد می پردازیم

چگونه زیست را ۱۰۰ بزنیم؟

زیست شناسی یک دانش پایه ای و کاملا مفهومی است. بر خلاف تصور بسیاری از دانش آموزان و برخی از دبیران این درس، زیست را با حفظ کردن نمی توان با موفقیت گذراند. بنابراین باید با روش های صحیح و اصولی آموزشی در این درس مهم به تسلط کامل دست یابید.

آموزش صحیح در یادگیری کامل زیست شناسی حرف اول را می زند؛ از همین رو انتخاب درست منابع آموزشی کنکور را می توان به عنوان یکی از مهم‌ترین فاکتورها برای دستیابی به یک درصد عالی در نظر گرفت. انتخاب یک منبع درست معمولاً برای هر درس -هم برای دروس عمومی و هم برای دروس تخصصی- در درجه اول اهمیت قرار دارد.

برای کسب یک درصد خوب در درس زیست‌شناسی، کتاب درسی در اولویت است. به عبارت دیگر برای پاسخ به سوال چگونه زیست را ۱۰۰ بزنیم؟ باید به شما بگوییم که کلید اصلی دستیابی به این هدف، تسلط کامل بر کتاب درسی است.

منظور از تسلط کامل بر کتاب این است که به‌گونه‌ای درس را بخوانید که توانایی پاسخ‌گویی به هر سوالی را داشته باشید. شما لازم است هر فصل و هر پاراگراف را به‌دقت و چندین‌بار بخوانید. بسیاری از فصل های درس زیست‌شناسی به یکدیگر مرتبط هستند، اما در سال‌های مختلف تحصیلی پخش شده‌اند. بنابراین داشتن اشراف کامل بر کلیه مباحث سه سال دبیرستان الزامیست.

بررسی سوالات کنکورهای گذشته رشته تجربی نشان می دهد که هیچ سوالی خارج از مطالب کتاب درسی زیست سه سال دبیرستان طرح نشده است. جزییات و نکات گفته شده در متن کتاب درسی، تصاویر و شکل های تخصصی، جدول ها و نمودارهای موجود در کتاب منبع اصلی طرح تست های کنکور زیست هستند.

بنابراین در درجه اول خط به خط کتاب درسی خود را با دقت و وسواس زیاد مطالعه کنید.

برخی از راهکارهای اینکه چگونه زیست را ۱۰۰ بزنیم؟

تقریبا تمام دانش آموزان پرتلاش و هدف‌مند رشته تجربی این سوال را از مشاوران و دبیران خود می پرسند: چگومه زیست را 100 بزنیم؟ در نگاه اول و مقایسه کارنامه های افراد مختلف با رتبه های متفاوت در کنکور تجربی، رسیدن به این نتیجه در کنکور کمی دور از ذهن بهخ نظر می رسد، اما ما در گروه مشاوره و برنامه ریزی زیر 100 سنجش این اطمینان را به شما می دهیم که با طراحی و اجرای یک برنامه جامع و به کارگیری راهکارهای موثر به راحتی می توانید به نتیجه مدنظر خود دست یابید.

  • انتخاب پکیج تدریس زیست کنکور

همان‌طور که گفتیم مهم‌ترین فاکتور برای کسب یک درصد خوب در درس زیست‌شناسی، تسلط کامل بر کتاب درسی است. با کمک منابع آموزشی و با تمرین و تکرار بیشتر می توانید به درک بهتری از مباحث برسید. بهترین پکیج آموزشی زیست کنکور پکیجی است که به سرفصل های هر سه پایه دهم، یازدهم و دوازدهم به یک اندازه بپردازد و در تدریس زیست کنکور به آموزش تشریحی و مفهومی خط به خط کتاب درسی سه سال دبیرستان و ارائه نکات تستی و کنکوری به یک اندازه اهمیت دهد.

  • مرور پیوسته و منظم

بعد از مطالعه دروس و استفاده از پکیج تدریس زیست کنکور و برای تسلط هر چه بیشتر بر مباحث، مرور درس‌ها الزامیست. همان‌طور که می‌دانید کنکور یک مسیر حداقل یک‌ساله است و شما نیاز دارید که به طور مداوم مطالب پیشین را مرور کنید. بهترین روش مرور مطالب، استفاده از خلاصه نویسی ها، نکات، نمودارها و جدول های خلاصه شده‌ای است که در طول دوره مطالعه منابع آموزشی خود تهیه کرده اید.

  • آشنایی با روش‌های تست‌زنی صحیح

یکی از بهترین روش‌های یادگیری تکنیک های تست‌زنی تحلیل و بررسی نکات موجود در تست‌هاست. تحلیل سوالات کنکورهای پیشین بسیار مهم است. تست‌های کنکور بسیار منحرف‌کننده هستند و هر کدام از آن‌ها ممکن است یک نکته‌ی پنهان داشته باشند که نیاز به بررسی دقیق دارد. بنابر همین اصل یکی از بخش های مهم در برنامه ریزی برای رسیدن به درصد 100 در درس زیست آنالیز و تحلیل تست های کنکورهای گذشته است.

  • خلاصه نویسی

یکی از مهم‌ترین و موثرترین کارهایی در مطالعه هر درس باید انجام شود، خلاصه نویسی است. شما با خلاصه نویسی، بهتر یاد می‌گیرید، نکات در حافظه شما تثبیت می شود و در زمان مرور و جمع‌بندی هم می‌توانید با استفاده از این خلاصه نویسی ها در زمان مرور خود صرفه‌جویی کنید. همانطور که گفته شد نمودارهای جمع بندی و خلاصه مباحث موجود در پکیج آموزشی زیست کنکور می تواند مرجع کاملی برای این منظور به حساب بیاید.

  • برنامه‌ریزی اصولی و صحیح

مهم ترین اصل آموزشی در رابطه با مطالعه‌ی درس زیست‌شناسی، تنظیم، پیاده سازی و انجام یک برنامه‌ریزی اصولی و صحیح است. ساعت مطالعه برای هر داوطلب، با توجه به شرایط فرد متفاوت است. اما با توجه به ضریب بالای این درس در کنکور تجربی حتما باید ساعت مطالعه قابل قبولی داشته باشید؛ توصیه می‌شود ساعت مطالعه‌ی این درس نسبت‌به دیگر دروس بیشتر باشد و در برنامه مطالعاتی خود، هر روز حتما ساعتی را به درس زیست اختصاص دهید.

سخن پایانی

در پایان در پاسخ به سوال چگونه زیست را ۱۰۰ بزنیم؟ باید بگوییم موفقیت در کنکور نیازمند تلاش و پشتکار زیاد و استفاده از راه و روش‌های درست و اصولی است. اگر افراد دیگر توانسته‌اند که در این مسیر موفق شوند، حتماً شما هم می‌توانید. ما در در این نوشته سعی داشتیم به شما راه و روش‌هایی معرفی کنیم تا کسب درصد 100 در درس زیست برای شما قابل دستیابی باشد. شما می‌توانید از این روش‌ها کمک بگیرید و با مطالعه عمیق و اصولی کتاب درسی و با استفاده از پکیج کامل زیست کنکور و همچنین تلاش و پشتکار مستمر، به هدف خود دست پیدا کنید.

این نوشته را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

دیگر مطالب