زیرصد سنجش

اهمیت درس زیست در کنکور تجربی

اهمیت درس زیست در کنکور تجربی

اهمیت درس زیست در کنکور تجربی

اهمیت درس زیست در کنکور تجربی و امتحانات نهایی به عنوان مهم ترین درس تخصصی این رشته، بر هیچ‌کس پوشیده نیست.

زیست‌شناسی مهم ترین درس تخصصی رشته تجربی است و به نوعی ماهیت اصلی این رشته محسوب می شود. تقریبا تمامی رشته های دانشگاهی در گروه آزمایشی تجربی، زیست را در رده دروس تخصصی و اجباری چارت درسی خود قرار داده اند.

در کنکور سراسری تعداد سوالات این درس 50 و مدت پاسخگویی 36 دقیقه می باشد. زیست شناسی با ضریب 12 بالاترین ضریب را در میان دروس گروه آموزشی علوم تجربی دارا است و این نشان از اهمیت ویژه این درس برای کسب رتبه خوب و قبولی در رشته های پرطرفدار کنکور تجربی دارد.

معرفی پکیج کامل زیست کنکور

بررسی اهمیت درس زیست در کنکور تجربی

در دفترچه سوالات کنکور سراسری زیست نخستین درس دفترچه اختصاصی است و همان‌طور که گفته شد 50 تست از سوالات تخصصی را به خود اختصاص می‌دهد.

سوالات درس زیست در کنکور اغلب مفهومی، تحلیلی و ترکیبی طرح می شود و برخلاف تصور اکثر داوطلبان، این درس به هیچ عنوان حفظی نیست.

بنابراین یادگیری و تسلط بر مباحث کنکور مستقیما به شیوه تدریس زیست کنکور مرتبط است.

نکته مهم دیگر در رابطه با زیست کنکور، پیوسته بودن مباحث سه سال دبیرستان است. در بررسی بودجه بندی زیست کنکور متوجه این مسئله می شویم که نمی توان به طور دقیق بودجه بندی هر پایه را به صورت قطعی و جداگانه تعیین کنیم؛ چرا که اکثر سوالات به صورت ترکیبی از هر سه کتاب طرح می شود.

بررسی اهمیت زیست در زیرگروه های مختلف گروه تجربی

همانطور که می دانید در کنکورهای گذشته گروه آزمایشی تجربی دارای 5 زیرگروه بوده است که به تناسب رشته های موجود در آن زیرگروه، ضرایب دروس تخصصی متغیر بودند. اما بررسی ضرایب درس زیست در زیرگروه های مختلف نشان دهنده این امر بود که صرف‌نظر از زیر گروه انتخابی، این درس همچنان تاثیرگذارترین درس تخصصی در کنکور بود.

ضریب زیست در هر یک از زیر گروه های سابق کنکور تجربی به شرح زیر بود:

زیر گروه یک که پرطرفدارترین مجموعه رشته ها را در خود جای می‌داد و شامل رشته‌های پزشکی و پیراپزشکی بوده است، ضریب درس زیست 4 ، یعتی بالاترین ضریب در میان دروس تخصصی بوده است.

زیر گروه دو زیر گروه اختصاصی علم شیمی بود، اما وابستگی و ارتباط علوم زیست و شیمی باعث می شود تا اهمیت درس زیست در این زیرگروه همچنان بالا باشد. رشته های داروسازی و گرایش های علوم پایه شیمی در این زیرگروه جای داشتند. درس زیست در این زیرگروه نیز بالاترین ضریب یعنی 4 را همراه با درس شیمی به طور مشترک دارا بوده است.

در زیر گروه های سه، چهار و پنج ضریب درس زیست 2 بود.

نکته ای که بسیار حائز اهمیت است، میزان تاثیرگذاری و اهمیت درس زیست در رتبه و تراز قبولی شماست. با توجه به رقابت شدید در کنکور تجربی، به ویژه برای رشته های سطح بالا و با توجه به اینکه زیست محبوب ترین درس دانش آموزان تجربی است، بنابراین رقابت بر سر کسب درصد بالا در این درس بسیار شدید خواهد بود.

از سوی دیگر، در صورت قبولی در هر یک از رشته های تخصصی گروه آزمایشی تجربی، شما به دانش زیست شناسی برای ادامه تحصیلی و موفقیت دانشگاهی و در نهایت شغلی نیاز مستقیم و قطعی دارید.

کسب درصد بالا در درس زیست

برای کسب درصد بالا در درس زیست، تسلط بر مباحث کتاب های زیست دهم، زیست یازدهم و زیست دوازدهم به یک نسبت اهمیت دارد.

همانطور که پیش‌تر عنوان شد نکته بسیار مهم در درس زیست، طرح سوالات کنکور به صورت ترکیبی، مفهومی و تحلیلی است. بنابراین تدریس زیست کنکور باید به صورت پیوسته صورت گیرد و با تدریس هر مبحث، مروری بر سرفصل‌های مرتبط در پایه های قبل صورت گیرد تا پیوستگی و ارتباط مباحث جا بیافتد.

از برنامه مطالعاتی و بهترین پکیج تدریس زیست کنکور حتما استفاده کنید و برای اینکه بدانید چگونه زیست را 100 بزنید به دنبال راهکار باشد.

با توجه به اهمیت درس زیست در کنکور تجربی توضیه می‌شود حتما از منابع آموزشی کامل و استاندارد استفاده کنید و برنامه مطالعاتی خود را بر مبنای میزان تاثیر و اهمیت این درس در کنکور بنا کنید.

بهترین راه برای یادگیری این مطالب، تمرین و تکرار مداوم است. هرچه تمرین شما در این درس بیشتر باشد، سطح دانش شما بیشتر خواهد شد.

در پکیج زیست کنکور زیر 100 سنجش این پیوستگی موضاعات درسی کاملا رعایت شده است. ضمن اینکه در پایان هر گفتار در پکیج آموزشی زیست کنکور با برپایی ایستگاه تست کلاسی، تمامی احتمالات از طرح تست آن مبحث مورد بررسی قرار می گیرد.

این نوشته را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

دیگر مطالب