زیرصد سنجش

ترمیم معدل کنکور 1403

جزییات ترمیم معدل برای کنکور 1403
جزییات ترمیم معدل برای کنکور 1403

پس از تصویب و ابلاغ مصوبه جدید کنکور و با توجه به تاثیر قطعی و مستقیم سوابق تحصیلی در کنکور، وزارت آموزش و پرورش با همکاری سازمام سنجش آموزش کشور، امکان ترمیم معدل را برای دانش آموزان و فارغ التحصیلان سال های تحصیلی مختلف ایجاد کرد تا در صورتی که نمرات دروس امتحانات نهایی شان پایین است یا حتی در صورتی که اساسا فاقد سوابق تحصیلی هستند، با استفاده از این شرایط برای ترمیم معدل خود در کنکور 1403 اقدام نمایند.

بر اسا بخشنامه و اطلاعیه های صادر شده از سوی وزارت آموزش و پرورش، اقدام برای ترمیم معدل تنها یک بار امکان پذیر است و داوطلبان متقاضی برای انجام این امر می‌بایست به مراکز بزرگسال یا آموزش از راه دور مراجعه و در آزمون های ترمیم معدل کنکور 1403 آن دسته از درس هایی که نیاز به ارتقا نمره دارند ثبت نام نمایند.

در اطلاعیه‌ای که سازمان سنجش آموزش کشور در خصوص شیوه نامه برگزاری کنکور 1403 منتشر کرد، سهم سوابق تحصیلی در کنکور 1403 به میزان 50 درصد تاثیر قطعی با ملاک نمره دروس امتحانات نهایی پایه دوازدهم تعیین شده است.

بر این اساس داوطلبان برای ترمیم معدل خود برای کنکور 1403 باید بر اساس بخش نامه های منتشر شده از سوی آموزش و پرورش در مهلت تعیین شده برای ثبت نام اقدام نمایند.

ترمیم معدل چیست؟

همانطور که گفته شد، با تصویب قانون جدید کنکور از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی و بند جنجالی تاثیر قطعی نمره سوابق تحصیلی در نتیجه نهایی کنکور، بخش زیادی از داوطلبان کنکور که در سال های گذشته دانش آموز بوده و نسبت به ارتقا معدل نهایی خود کم توجه بوده اند را با مشکل جدی مواجه کرد.

به همین دلیل سازمان سنجش آموزش کشور امکان ترمیم نمرات و معدل را برای این دسته از داوطلبان کنکور فراهم آورد تا بتوانند در فرصت پیش آمده نمرات سوابق تحصیلی خود را بهبود ببخشند. در آزمون ترمیم معدل کنکور 1403، متقاضیان به یکی از مدارس بزرگسال یا آموزش از راه دور مراجعه می نمایند و با ارائه مدارک تحصیلی خود، نسبت به انتخاب دروس مورد نظر خود برای امتحانات نهایی اقدام می نمایند.

پس از آن و در مدت زمان باقی مانده تا امتحانات خرداد داوطلب فرصت دارد تا با برنامه ریزی درسی مناسب، خود را برای شرکت در امتحانات نهایی آماده نماید. نکته قابل توجه در فرآیند برگزاری و اجرای ترمیم معدل این است که نمرات کسب شده در آزمون ترمیم تنها در صورتی در سوابق تحصیلی تاثیرگذار خواهد بود که نمرات جدید از نمرات قبلی بهتر باشند، در غیر این صورت همان نمرات پیشین در سوابق تحصیلی باقی می مانند.

به این فرصت مجدد برای شرکت در امتحان نهایی و ارتقا معدل برای سوابق تحصیلی ترمیم معدل می گویند. 

چه کسانی می توانند در ترمیم معدل کنکور 1403 شرکت کنند؟

بر اساس بخشنامه اخیر وزارت آموزش و پرورش در رابطه با ترمیم معدل کنکور 1403 افراد زیر می توانند برای ترمیم معدل اقدام نمایند:

  • فارغ التحصیلان نظام قدیم

عنوان «نظام قدیم» از سال 1384 به بعد وارد دایره واژگان نظام آموزشی کشور شد. از سال 1384 به بعد ساختار آموزشی مدارس کشور دستخوش تغییرات زیادی شد و این تغییرات باعث تقسیم نظام آموزشی به دو دسته «نظام جدید» و «نظام قدیم» شد. این تغییرات شامل عناوین دروس، سنوات تحصیلی، مباحث آموزشی و … می باشد.

با توجه به این که واحدهای درسی گذرانده شده توسط فارغ التحصیلان نظام قدیم (ماقبل 1384) تفاوت زیادی با نظام جدید داشته است، بنابراین سوابق تحصیلی وجود ندارد و در صورتی که بخواهند در کنکور 1403 شرکت کنند باید نسبت به ایجاد سوابق تحصیلی و ترمیم معدل برای کنکور 1403 اقدام نمایند.

این افراد برای ایجاد سوابق تحصیلی لازم است تا به یکی از مراکز آموزش بزرگسالان مراجعه نمایند و واحدهای درسی نظام جدید را انتخاب و برای امتحان نهایی خردادماه اقدام نمایند.

  • فارغ التحصیلان نظام جدید

علاوه بر فارغ التحصیلان نظام قدیم، آن دسته از داوطلبان که در نظام جدید آموزشی درس خوانده و فارغ التحصیل شده اند نیز می توانند برای بهبود نمرات و ارتقا سوابق تحصیلی خود می توانند در امتحانات نهایی به منظور ترمیم نمره یا معدل برای کنکور 1403 شرکت نمایند. همچنین آن دسته از داوطلبان که قصد دارند در کنکور 1403 در گروه آزمایشی غیر از رشته تحصیلی خود شرکت کنند نیز لازم است تا سوابق تحصیلی خود را منطبق با گروه آزمایشی مورد نظرشان در کنکور ایجاد نمایند.

  • فارغ التحصیلان کارودانش و فنی‌و‌حرفه ای

فارغ التحصیلان شاخه فنی و حرفه ای و کار و دانش که قصد شرکت در کنکور سراسری شاخه نظری را دارند، از آنجایی که بر اساس دروس شاخه نظری فاقد سوابق تحصیلی هستند، لازم است تا برای ایجاد سوابق تحصیلی مطابق با گروه آزمایشی مورد نظرشان و ترمیم معدل برای کنکور 1403 با مراجعه به هنرستان محل تحصیل خود نسبت به ثبت نام امتحانات نهایی خرداد اقدام نمایند.

زمان ثبت نام ترمیم معدل برای کنکور 1403

زمان ثبت نام در آزمون ترمیم معدل طی یک بخشنامه از سوی آموزش و پرورش اعلام و به مدارس ابلاغ می شود. متقاضیان باید در مهلت تعیین شده نسبت به ثبت نام خود اقدام نمایند. مهلت ثبت نام در آزمون ترمیم معدل برای کنکور 1403 بر اساس برنامه ریزی های سال گذشته تا یک یا دو ماه قبل از شروه امتحانات نهایی خردادماه است.

البته لازم است داوطلبان برای اطمینان از زمان دقیق ثبت نام در آزمون های ترمیم معدل به یکی از مدارس بزرگسال مجری ثبت نام از متقاضیان شرکت در این آزمون مراجعه نمایند.

ترمیم معدل تنها یک بار در سال برگزار می شود و داوطلبان و متقاضیان شرکت در آزمون ترمیم معدل کنکور 1403 باید تا آخر فروردین ماه سال آینده نسبت به ثبت نام در امتحانات نهایی خردادماه اقدام نمایند.

مروری بر جزییات شرایط ترمیم معدل کنکور 1403

شرایط و مدارک لازم ثبت نام در آزمون ترمیم معدل کنکور 1403 به طور خلاصه به شرح زیر می باشد:

  • الزام به داشتن مدرک پیش دانشگاهی برای فارغ التحصیلان سال 1391 به بعد
  • الزام به داشتن مدرک دیپلم برای فارغ التحصیلان سال 1384 و بعد از آن
  • گواهی سوابق تحصیلی. آن دسته از متقاضیان که فاقد سوابق تحصیلی هستند حتما نسبت به ایجاد آن اقدام نمایند. (مراحل ایجاد سوابق تحصیلی را اینجا بخوانید)
  • ارائه مدارک فوق به مدرسه محل فارغ التحصیلی 
  • اصل و کپی کارت ملی
  • اصل و کپی شناسنامه
  • اصل گواهی نامه دیپلم
  • رسید پرداخت هزینه ثبت نام
  • تکمیل فرم های ثبت نام

این نوشته را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

2 دیدگاه دربارهٔ «ترمیم معدل کنکور 1403»

  1. شیوا علی

    سلام وقتتون بخیر ،دیپلم من برای سال ۱۳۸۱ ،برای ترمیم معدل باید از الان مدرسه ثبت نام کنم یا منتظر ابلاغیه آموزش و پرورش بمونم ؟

    1. سلام
      ابلاغ آموزش و پرورش به مدارس اعلام میشه. برای پیگیری زمان و شرایط ثبت نام حتما به یکی از مدارس آموزش بزرگسال مراجعه کنید و شرایط رو جویا بشید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیگر مطالب بلاگ

مشاوره

تکلیف داوطلبان کنکوری که سابقه تحصیلی ندارند چیست؟

تکلیف داوطلبان کنکوری که سابقه تحصیلی ندارند چیست؟

تکلیف داوطلبان کنکوری که سابقه تحصیلی ندارند چیست؟

مشاوره

نکاتی درباره انتخاب رشته کنکور 1402

نکاتی درباره انتخاب رشته کنکور 1402

نکاتی درباره انتخاب رشته کنکور 1402

اخبار

کم شدن استقبال دانش آموزان از رشته ریاضی

کم شدن میزان استقبال دانش آموزان از رشته ریاضی

کم شدن میزان استقبال دانش آموزان از رشته ریاضی یک دل‌نگرانی جدی است که مسئولین و کارشناسان حوزه نظام آموزشی کشور را درگیر خود کرده‌است.

مشاوره

بهترین منابع کنکور

مهار استرس به کمک برنامه ریزی صحیح و استفاده از بهترین منابع کنکور

برای کنترل و کاهش استرس و اضطراب موفقیت در درس و کنکور، گام اول برنامه ریزی است و گام دوم تهیه ی بهترین منابع کنکور

مشاوره

بودجه بندی دروس در کنکور

بودجه بندی دروس در کنکور

بودجه بندی دروس در کنکور سراسری فرمول مشخص و از پیش تعیین شده ای ندارد؛ یعنی هیچکس نمی تواند به طور دقیق بیان کند از چه مبحثی چه تعداد سوال طرح می شود

مشاوره

معرفی رشته دندانپزشکی

رشته دندانپزشکی

معرفی رشته دندانپزشکی از زیر گروه یک کنکور تجربی واحدهای درسی دانشگاهی بازار کار رشته دندانپزشکی