زیرصد سنجش

عوامل موفقیت در کنکور | برای موفقیت در کنکور چه کارهایی باید انجام دهیم؟

عوامل موفقیت در کنکور

بدون شک مهم ترین دغدغه دانش آموزان از بدو ورود به دوره متوسطه دوم قبولی در رشته دلخواه و دانشگاه دلخواه‌شان است؛ از همین رو جستجو برای شناخت عوامل موفقیت در کنکور جزیی از برنامه اصلی زندگی‌شان می شود.

در واقع می توان کنکور را بزرگترین چالش پیش روی دانش آموزان دانست. ورود به بهترین دانشگاه ها و تحصیل در بهترین رشته های دانشگاهی نخستین موفقیت بزرگ هر فردی در زندگی اجتماعی محسوب می شود.

موفقیت در این آزمون مستلزم فراهم آوردن یک سری شرایط و عوامل موثر، و انجام یه سری کارها در جهت پیشبرد این هدف است.

بدیهی است که عوامل موفقیت در کنکور برای همه دوطلبان دقیقا یکسان نیست، اما با بررسی روش های برنامه ریزی و روند پیشروی نفرات برتر کنکور در رشته های مختلف می توان به حداقل 10 مورد مشترک تاثیرگار در این موفقیت دست یافت. در این مقاله می آموزیم که برای رسیدن به نتیجه دلخواه در آزمون بزرگ ورود به دانشگاه ه اقداماتی باید انجام دهیم.

عوامل موفقیت در کنکور

برداشتن نخستین قدم در مسیر پر تلاطم موفقیت در کنکور مهم ترین و اثرگذارترین قدم است. تفاوت زیادی نمی کند که این گام چه زمانی برداشته شود، مهم این است که قدم های بعدی را متناسب با فرصتی که تا زمان کنکور دارید برنامه ریزی کنید.

واقعیت انکارناپذیر در برنامه‌ریزی درسی این است که شما چه بخواهید چه نخواهید، همزمان با ورود به پایه دهم داوطلب کنکور محسوب می شوید. باور این واقعیت یکی از عوامل موثر موفقیت در کنکور است.

زمانی‌که از عوامل موفقیت در کنکور سخن به میان می آید، مقصود مجموعه ای از تصمیمات و اقدامات است که از کنار هم قرار گرفتن آنها به شکل درست و اصولی، نتیجه دلخواه به دست آمده است.

نکته مهم بعدی که در رابطه با این نوشته باید در نظر داشته باشید این است که مواردی که در ادامه این مقاله بررسی می شوند، عوامل موفقیت در کنکور هستند که در هر پایه تحصیلی دبیرستان صدق می کنند. بنابراین صرف‌نظر از اینکه دانش‌آموز چه پایه ای هستید، اگر موفقیت در کنکور هدف شما این مقاله را تا انتها بخوانید.

در حالت کلی عوامل موفقیت در کنکور به دو دسته تقسیم می شوند:

  • عوامل محیطی (بیرونی)
  • عوامل فردی (درونی)

عوامل محیطی موفقیت در کنکور

هر آنچه در طی دوران اجرای برنامه ریزی مطالعاتی برای موفقیت در کنکور در اطراف شما و در جریان زندگی‌تان رخ می دهد عوامل محیطی است.

عوامل محیطی می توانند روانی باشند، مانند جو رفتاری حاکم در مدرسه، نحوه برخورد خانواده، فضای کلی جامعه و …

همچنین کلیه امور مرتبط با آموزش جز عوامل محیطی هستند، مانند منابع آموزشی که در اختیار دارید، خدماتی که از آن استفاده می کنید، آموزشی که در مدرسه، آموزشگاه یا از طریق پکیج آموزشی کنکور دریافت می کنید و ….

هر دوی این عوامل محیطی تاثیر مستقیم در نتیجه نهایی کنکور شما دارند.

در میان عوامل محیطی روانی خانواده مهم ترین نقش را در موفقیت شما در کنکور ایفا می کند. فراهم کردن محیط آرام و به دور از تنش در دوران تحصیل در محیط خانه، حمایت همه‌جانبه از تلاش شما در راستای رسیدن به موفقیت، تلاش برای فراهم آوردن امکانات آموزشی مناسب در حد بضاعت و اجتناب از انتقال هرگونه فشار، اجبار در انتخاب، ایراد توقعات نابه‌جا و … از جمله مهم ترین اقداماتی است که خانواده می تواند در مسیر موفقیت شما صورت دهد.

عامل تاثیرگار بعدی مدرسه است. نحوه رفتار عوامل مدرسه، دوستانی که با آنها در ارتباط هستید و چگونگی همراهی معلمان با شما می تواند در میزان اشتیاق، انگیزه و اعتماد به نفس شما تاثیر مستقیم داشته باشد.

امکانات و خدمات آموزشی که برای یادگیری و کسب مهارت هرچه بیشتر به آنها اعتماد می کنید نیز عامل موثر و بسیار مهم بعدی است. منابع مطالعاتی که انتخاب می کنید در ارتقا سطح علمی و مهارت آزمونی شما به طور مستقیم تاثیر می گذارند.

همچنین بهره گیری از مشاوره تحصیلی برای برنامه ریزی درسی و شرکت در آزمون های آزمایشی استاندارد نیز از همین دست عوامل محیطی محسوب می شوند.

عوامل فردی موفقیت در کنکور

عوامل فردی یا درونی همانطور که از عنوانش مشخص است، تمام و کامل مربوط به شخص است. مواردی مانند هدف، انگیزه، تلاش، پشتکار، امید، باور، آرامش و … اینها عوامل فردی است.

هیچ فرد یا پکیجی وجود ندارد که به شما باور موفقیت بدهد. هیچ فروشگاهی به شما امید نمی فروشد. هیچ باشگاهی برای پرورش اعتماد به نفس و پشتکار وجود ندارد. اینها همه در وجود خود شماست و وظیفه خودتان است که آنها را کشف کنید.

هدف همان رویایی است که برای رسیدن به آن برنامه ریزی کرده ایم. حرکت بدون هدف هیچ مقصدی نخواهد داشت. علاوه بر اینها، وجود یک هدف عالی حرکت در مسیر را نیز برایتان دلچسب می کند و خستگی راه برایتان کمتر و قابل تحمل خواهد کرد.

البته این نکته را هم به خاطر داشته باشید که انتخاب هدف باید متناسب با شرایط فردی، توانایی ها و امکانات موجود تعریف شود.

برای دریافت این عوامل درونی موفقیت در کنکور، پیش از هر اقدام و برنامه ریزی لازم است تا خودتان را کنکاش کنید. ببینید چه می خواهید، قرار است برای به دست آوردن چه چیزی تلاش کنید. میزان اهمیت هدف‌تان در زندگی شما کجاست؟ برای رسیدن به این هدف چه میزان تلاش نیاز دارید؟

این ها اصول اولیه خودشناسی برای پیدا کردن مسیر منتهی به موفقیت است. با شناخت درست خودتان به راحتی می توانید به تمام عوامل موثر درونی نیز دست پیدا کنید.

مروری بر مهم ترین عوامل موفقیت در کنکور

در این نوشته سعی کردیم تا مهم ترین عوامل موفقیت در کنکور را شناسایی و بررسی کنید. آنچه شما برای رسیدن به نتیجه مطلوب و دلخواه تان در آزمون سرنوشت ساز کنکور نیاز دارید به اختصار به شرح زیر است:

  • خودشناسی
  • شناخت هدف
  • ایجاد انگیزه
  • برنامه ریزی
  • ایجاد امکانات لازم برای اجرای برنامه
  • باور قلبی به توانمندی خود
  • تلاش و پشتکار مداوم
  • بهره گیری از منابع و پکیج های جامع آموزشی
  • حمایت و همراهی خانواده
  • محیط آرام و بدور از تنش برای درس خواندن
  • مدیریت زمان و استرس
  • شناخت بهترین روش های مطالعه برای درس خواندن

اما آنچه برای نتیجه بخش بودن این عوامل ضروری است، توان روحی بالا برای شروع حرکت است. شما برای آغاز این مبارزه باید در بالاترین سطح انرژی و بهترین شرایط روحی باشید. باید برای این رقابت سرنوشت ساز آمادگی کافی داشته باشید.

توجه داشته باشید حتی اگر تمام شرایط و امکانات و عوامل موفقیت در کنکور برایتان مهیا باشد، تا زمانی که از لحاظ روانی آماده نباشید، رسیدن به نتیجه مطلوب ممکن نخواهد بود.

در واقع می توان آمادگی روحی را اولین و مهم ترین عامل درونی در مسیر موفقیت در کنکور دانست.

موضوع بعدی که باید به آن توجه زیادی داشته باشید، برنامه ریزی مطالعاتی است. برای داشتن یک برنامه ریزی موثر و قابل اجرا لازم است تا میزان تاثیر هر درس در کنکور، مباحث و سرفصل ها و همچنین بودجه بندی هریک را برای اولویت بندی دروس در برنامه ریزی بدانید.

برای دست یافتن به نتیجه دلخواه، آماده سازی شرایط مناسب فردی و محیطی لازم است. بدون فراهم کردن عوامل موفقیت در کنکور، حرکت در این مسیر، سخت، طاقت فرسا و فرسایشی خواهد بود. امیدواریم روزهای روشنی در پیش روی شما باشد.

این نوشته را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

دیگر مطالب