زیرصد سنجش

نکاتی درباره انتخاب رشته کنکور 1402

نکاتی درباره انتخاب رشته کنکور 1402
نکاتی درباره انتخاب رشته کنکور 1402

با انتشار کارنامه علمی داوطلبان و دفترچه راهنمای انتخاب رشته کنکور 1402، زمان آن رسیده است تا بررسی نکاتی درباره انتخاب رشته کنکور به بهترین شکل از این مرحله حساس و مهم عبور کنیم.

با اعلام کارنامه علمی داوطلبان، آن دسته از داوطلبان که مجاز به انتخاب رشته شده اند، می توانند هم از میان رشته‌محل‌های با آزمون و هم آن دسته از رشته‌محل‌هایی که صرفا بر اساس سوابق تحصیلی به پذیرش دانشجو می پردازند، تا 150 رشته‌محل‌ را انتخاب و در سامانه جامع آزمون سراسری سنجش ثبت نمایند.

در این مقاله به برخی از مهم ترین نکاتی که درباره انتخاب رشته کنکور باید بدانید می پردازیم.

مهم ترین نکاتی که درباره انتخاب رشته کنکور باید بدانیم

کنکور 1402 بر اساس مصوبه کنکور شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد و از مهم ترین نکات شیوه برگزاری این آزمون، حذف زیرگروه ها، حذف دروس عمومی از دفترچه و تاثیر قطعی 40 درصدی سوابق تحصیلی در نمره کل کنکور بوده است.

این تغییرات بر نحوه انتخاب رشته داوطلبان نیز تاثیر گذاشته است. اما اطلاع از مهم ترین نکاتی درباره انتخاب رشته کنکور وجود دارد، همواره می تواند به انتخاب اصولی و موثر داوطلبان در این مرحله کمک بسیار زیادی کند.

  • نکته 1 – مطالعه دفترچه راهنما

دفترچه راهنمای انتخاب رشته دو روز قبل از آغاز فرآیند انتخاب رشته منتشر می شود. توصیه اول ما این است که پیش از هر اقدامی، دفترچه راهنما را با دقت بخوانید.

تمام اطلاعات و نکاتی که برای انتخاب رشته نیاز دارید در دفترچه راهنمای انتخاب رشته کنکور وجود دارد. صبورانه و دقیق تمام توضیحات را مطالعه کنید. لیستی از رشته‌محل هایی که مد نظرتان است را تنظیم نمایید. ممکن است این لیست بیش از 150 انتخاب باشد. اشکالی ندارد، در مراحل بعد این تعداد را براساس اصولی کاهش می دهید.

از مطالعه جزییات دانشگاه ها با شرایط خاص غافل نشوید. سهمیه ها، شرایط مربوط به تسهیلات دانشجویی مانند خوابگاه و .. را برای شهرهای دور از خانه در نظر بگیرد.

تمام این نکاتی که می خوانید برای انتخاب رشته لازم و تاثیرگذار هستند.

  • نکته 2- بررسی دقیق کارنامه علمی کنکور

کارنامه علمی نهایی شما ملاک عمل سازمان سنجش در بررسی و اعلام نتایج نهایی انتخاب رشته است. کارنامه خود را با دقت آنالیز کنید. رتبه کشوری، نمره کل، وضعیت مجاز یا غیر مجاز بودن شما در انخاب رشته محل های دانشگاه های روزانه، شبانه، فرهنگیان، دانشگاه آزاد و … در نوع انتخاب شما تاثیرگذار هستند.

  • نکته 3 – شناخت علایق و توانمندی های شخصی

به جرات می توان گفت، از مهم ترین نکاتی که در انتخاب رشته باید به آن توجه کنید، علاقه شخصی، روحیات و توانایی های خودتان است. مواردی چون میزان دانش در دروس تخصصی پیش نیاز رشته انتخابی، علاقه به نوع کار و آینده شغلی مرتبط با آن رشته، توانایی های جسمی مورد نیاز برای ورود به رشته مورد نظر و … از جمله مواردی است که پیش از انتخاب رشته باید در نظر داشته باشید.

  • نکته 4 – تهیه چک لیست پیش از انتخاب نهایی

این مرحله بسیار مهم است. بعد از انجام مراحل قبل، لیستی از تمامی انتخاب های مورد نظرتان تهیه کنید. همانطور که گفته شد، ممکن است تعداد انتخاب های شما از تعداد مجاز 150 رشته‌محل بیشتر باشد. طی چند مرحله و با لحاظ کردن نکاتی که درباره انتخاب رشته آموخته اید، این تعداد را مرحله به مرحله کاهش دهید تا به لیست نهایی مورد نظر خود برسید.

مراحل انتخاب رشته

فرآیند انتخاب رشته کنکور 1402

پس از اطلاع از مهم ترین نکاتی که درباره انتخاب رشته باید بدانید، می توانید انتخاب رشته را آغاز نمایید. فرآیند انتخاب رشته در 9 گام اصلی انجام می شود:

  1. مراجعه به سایت سازمان سنجش آموزش کشور
  2. دریافت دفترچه راهنمای انتخاب رشته
  3. ورود به حساب کاربری در سامانه جامع آزمون سراسری
  4. دریافت کارنامه علمی ملاک عمل در آزمون سراسری سال ۱۴۰۲
  5. بررسی مجاز یا غیرمجاز بود در گروه‌های آزمایشی، تحلیل رتبه و نمره کل
  6. مطالعه دقیق دفترچه راهنمای انتخاب رشته راهنما و اطلاعیه‌ها جهت آشنایی با رشته‌ها و شرایط
  7. انتخاب حداکثر ۱۵۰ کد رشته محل‌های مجاز شده طبق کارنامه، اولویت بندی رشته‌محل های انتخابی بر اساس علاقه، توانایی، استعداد، موقعیت جغرافیایی، توان مالی و غیره.
  8. درج کد‌های انتخاب رشته اولویت بندی شده در فرم پیش نویس انتخاب رشته
  9. درج و چاپ رشته‌های انتخابی پس از اطمینان از ترتیب کد‌های انتخابی در سامانه جامع آزمون سراسری

از دیگر نکاتی که درباره انتخاب رشته کنکور ۱۴۰۲ باید بدانید این است که طبق اطلاعیه ای که سازمان سنجش آموزش کشور منتشر کرده است، آن دسته از داوطلبانی که در آزمون سراسری سال ۱۴۰۲ ثبت‌نام کرده و غایب جلسه این آزمون‌ها بوده‌اند، نیازی به ثبت نام مجدد برای رشته‌های پذیرش صرفا با سوابق تحصیلی ندارند.

این افراد می‌توانند هم در رشته‌هایی که پذیرش آن‌ها با سوابق تحصیلی (بدون آزمون) است و هم رشته های با آزمونی که مجاز شده اند، به طور مشترک تا ۱۵۰ کدرشته محل از دفترچه راهنمای انتخاب رشته انتخاب کرده و در فرم انتخاب رشته درج کنند.

همچنین داوطلبانی که قبلاً در آزمون سراسری سال ۱۴۰۲ ثبت نام نکرده‌اند، می‌توانند از امروز سه‌شنبه ۳۱ مرداد تا روز شنبه ۴ شهریور نسبت به ثبت‌نام و انتخاب رشته در رشته‌هایی که پذیرش آن‌ها با سوابق تحصیلی (بدون آزمون) است، براساس دفترچه راهنمای ثبت‌نام و انتخاب رشته‌های پذیرش براساس سوابق تحصیلی که در سایت سازمان سنجش منتشر شده است، اقدام کنند.

این نوشته را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیگر مطالب بلاگ

مشاوره

تکلیف داوطلبان کنکوری که سابقه تحصیلی ندارند چیست؟

تکلیف داوطلبان کنکوری که سابقه تحصیلی ندارند چیست؟

تکلیف داوطلبان کنکوری که سابقه تحصیلی ندارند چیست؟

مشاوره

جزییات ترمیم معدل برای کنکور 1403

ترمیم معدل کنکور 1403

جزییات ترمیم معدل برای کنکور 1403

اخبار

کم شدن استقبال دانش آموزان از رشته ریاضی

کم شدن میزان استقبال دانش آموزان از رشته ریاضی

کم شدن میزان استقبال دانش آموزان از رشته ریاضی یک دل‌نگرانی جدی است که مسئولین و کارشناسان حوزه نظام آموزشی کشور را درگیر خود کرده‌است.

مشاوره

بهترین منابع کنکور

مهار استرس به کمک برنامه ریزی صحیح و استفاده از بهترین منابع کنکور

برای کنترل و کاهش استرس و اضطراب موفقیت در درس و کنکور، گام اول برنامه ریزی است و گام دوم تهیه ی بهترین منابع کنکور

مشاوره

بودجه بندی دروس در کنکور

بودجه بندی دروس در کنکور

بودجه بندی دروس در کنکور سراسری فرمول مشخص و از پیش تعیین شده ای ندارد؛ یعنی هیچکس نمی تواند به طور دقیق بیان کند از چه مبحثی چه تعداد سوال طرح می شود

مشاوره

معرفی رشته دندانپزشکی

رشته دندانپزشکی

معرفی رشته دندانپزشکی از زیر گروه یک کنکور تجربی واحدهای درسی دانشگاهی بازار کار رشته دندانپزشکی