زیرصد سنجش

هدف گذاری تا روز کنکور

هدف گذاری تا روز کنکور

یکی از نکات مهمی که در برنامه ریزی مطالعاتی باید رعایت شود، هدف گذاری تا روز کنکور است. یک داوطلب کنکور برای رسیدن به هدف نهایی خود، یعنی کسب بهترین نتیجه‌ی دلخواه در کنکور، نیاز به تعریف و اجرای اهداف کوچک‌تر در طول مسیر دارد، تا همزمان با انجام هر یک از آنها چراغ‌های ادامه‌ی مسیر به نوبت برایش روشن شوند.

در این زنگ مشاوره زیر 100 سنجش به آموزش چگونگی هدف گذاری تا روز کنکور می پردازیم.

اهمیت هدف گذاری

پیشتر در مقاله‌ای مفصل، اهمیت هدف گذاری را بررسی کردیم. دیدیم که برای شروع حرکت در مسیر موفقیت، قبل از هر چیز باید مقصد تعیین شود تا بر اساس آن مسیر و ابزار مورد نیاز آن تعیین شود.

یک ضرب المثل معروف هست که می گوید: یک نادان با برنامه و هدف می تواند یک نابغه بی‌هدف را شکست دهد. 

مسیری که در آن قدم می گذارید، باید بدانید قرار است به کجا منتهی شود. این همان هدف گذاری است. 

اینکه بدانید قرار است به کجا برسید، باعث می شود تا ابزار مورد نیاز، سرعت حرکت، زمان حرکت و مسیر مناسب برای شرایط خود را راحت تر انتخاب و تامین نمایید.

هدف گذاری تا کنکور نیز از همین دستورالعمل پیروی می کند.

هدف گذاری برای کنکور

در سال منتهی به کنکور، اغلب داوطلبان مضطرب و نگران از مسیر سختی که پیش رو دارند، مستاصل و سردرگم می شوند. اکثر این افراد دقیقا نمی دانند چه می خواهند؛ وقتی از هدف شان می پرسیم، هیچ پاسخ واضحی نمی دهند. “حالا کنکور بدم ببینم چی میشه” یا “بذار رتبه کنکورم بیاد ببینم اصن چی ازش در میاد” و …

این نوع نگاه در زمان کوتاهی باعت از بین رفتن انگیزه و انرژی لازم برای استمرار تلاش می شود. این افراد شاید بتوانند چند هفته درس بخوانند، اما بعد از مدتی در مسیرشان سرگردان می‌شوند، به شدت افت می‌کنند و دیگر انگیزه‌ای برای ادامه دادن ندارند.

چگونه هدف گذاری کنیم؟

به جزییات هدف بپردازید. واضح، صریح و شفاف بگویید در نهایت چه می خواهید. اما نکته طلایی در هدف گذاری کنکور، تعریف اهداف کوتاه مدت در طول مسیر است. یعنی چه؟

فرض کنید از چالوس قصد سفر تفریحی-زیارتی به مشهد با ماشین شخصی دارید. 2 راه پیش روی شماست، اول اینکه تا رسیدن به مشهد 9 ساعت بی وقفه رانندگی کنید، یا در طول مسیر، شهرهایی را به عنوان هدف میانه انمتخاب کنید، با رسیدن به آن شهرها توقفی داشته باشید، سیری در شهر کنید، چایی بنوشید، غذایی بخورید و با انرژی بیشتر به مسیر ادامه دهید. شما کدام را انتخاب می کنید؟

اهداف میانه، هم در مسیر هدف اصلی قرار دارند و هم با رسیدن به آنها انرژی و انگیزه ی شما برای ادامه دادن به حرکت بیشتر خواهد شد.

 

هدف گذاری تا کنکور

برای مثال یکی از این اهداف می تواند امتحانات ترم اول باشد، یا اولین آزمون جامع آزمون آزمایشی تان. بخواهید و تلاش کنید تا در این آزمون بهترین نتیجه خود را کسب کنید. بعد ببینید چه حال خوبی برای ادامه دادن پیدا می کنید.

برای اینکه بهترین هدف گذاری کنکور را انجام دهید می توانید از الگوی زیر پیروی کنید:

  • هدفتان را دقیق و واضح (چه رتبه‌ای، چه رشته‌ای، چه شهری) مشخص کنید و آن را یادداشت کنید.
  • به طور منظم خود را ارزیابی و براساس آن هدفتان را بازبینی کنید. یکی از روش های ارزیابی آزمون‌های آزمایشی هستند که به شما نشان می‌دهند آیا در مسیر درست قرار دارید؟
  • هدف درست، هدفی است که انجام پذیر و شدنی باشد. حتی اگر هدفی را واضح تعیین کنید و برای رسیدن به آن تلاش کنید اما این هدف مناسب شما نباشد، در نهایت دچار نا امیدی می‌شوید.
  • هدف شما باید واقع بینانه باشد. خودشناسی و همان ارزیابی به انتخاب واقع بینانه شما برای هدف گذاری کمک خواهد کرد.
  • برای رسیدن به هر هدف یک محدودیت زمانی مشخص در نظر بگیرید؛ این تعیین زمان به نوع هدف گذاری و شرایط شما بستگی دارد.

این نوشته را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

دیگر مطالب