زیرصد سنجش

اهمیت هدف گذاری

اهمیت هدف گذاری

در باب اهمیت هدف گذاری، رالف اسمارت معتقد است «هدف از زندگی این است که به بهترین نسخه خدمان تبدیل شویم»

این تعریف جامعی از هدف محسوب می شود. به نظر من” هدف” به تنهایی یعنی آنچه برای “من” بهترین است.

 

  • در مسیر تحصیل، هدف نهایی شما چیست؟
  • برای اینکه این هدف بهترین باشد، چه ویژگی هایی باید داشته باشد؟
  • اساساً چرا داشتن هدف مهم است؟

 

در این نوشته سعی می کنیم به این سه پرسش پاسخ دهیم.

 

  • در مسیر تحصیل، هدف نهایی شما چیست؟

اگر شما در حال مطالعه این مقاله هستید، پس جز آن دسته از دانش آموزان هستید که قصد ورود به دانشگاه را دارند.

بعد از پایان دوره ی متوسطه ی اول و عبور از مرحله ی هدایت تحصیلی، دانش آموزان به 4 دسته تقسیم می شوند:

  • صرفا به اتمام دبیرستان و گرفتن مدرک دیپلم فکر میکنند و برای بعد از آن برنامه ی تحصیلی ندارند.
  • بدون درک شناخت و براساس معیارهای غیراصولی (نظر خانواده و دوست و … ، رویاپردازی بدون منطق، انتخاب براساس نظرات هیجانی و …) رشته ای را انتخاب کرده اند.
  • با مطالعه، تحقیق، اندیشه، خودشناسی دقیق و آگاهی از تمام شرایط تحصیلی، دانشگاهی و شغلی رشته ی دبیرستان را انتخاب کرده اند.
  • این دسته از دانش آموزان می دانند چه می خواهند، رشته ی مورد نظر را آگاهانه و با دقت و مطالعه انتخاب کرده اند اما بر اثر اتفاقات پیش بینی نشده (به حد نصاب نرسیدن امتیاز دروس اصلی، تقسیم بندی های منطقه ای آموزش و پرورش در هدایت تحصیلی و …) ناخواسته مجور به انتخاب رشته ای غیر از رشته ی دلخواه خود شده اند.

در این میان قطعا دانش آموزان دسته اول مخاطب ما نیستند. اما سه دسته ی بعدی هریک در فرآیند تعیین هدف شرایط متفاوتی از دیگری خواهند داشت که در مقاله ای مجزا به تفصیل به آن خواهیم پرداخت.

 

اینجا بخوانید: تغذیه مناسب دانش آموزان و داوطلبان کنکور

 

  • اما برای اینکه هدف شما بهترین باشد، چه ویژگی هایی باید داشته باشد؟

با توجه به اهمیت هدف گذاری، بارزترین ویژگی یک هدف خوب این است که براساس علایق شخصی و توانایی های جسمی، روحی و علمی شما تعیین شده باشد نه براساس خواسته و اجبار و تلقین دیگران.

تنها در این صورت است که در مسیر رسیدن به آن هدف خستگی بی معنا می شود و تلاش برای دستیابی به آن هدف بی حد و مرز خواهد بود.

دومین ویژگی بارز هدف خوب واضح و روشن بودن آن است. برای مثال شما دانش آموز رشته ی تجربی هستید،

وقتی از شما می پرسند هدفت چیست؟

گفتن ” میخوام دکتر بشم” به تنهایی هدف دقیقی نیست. کدام شاخه ی پزشکی؟ کدام دانشگاه؟ در کدام شهر؟ هر کدام از این جزییات در انتخاب مسیر و میزان تلاش شما تاثیر مستقیم دارند.

ویژگی بعدی هدف خوب، باورپذیر بودن و امکان پذیر بودن آن است. شما دانش آموز کم کار و سهل انگاری هستید، در طول سال به درسهای مدرسه هم اهمیت نداده اید، معدل پایه های دهم و یازدهم شما حتی در حد قابل قبول هم نیست، از طرفی دو ماه مانده به کنکور در طول روز سه ساعت مطالعه مفید هم ندارید و هوشبری روزانه دانشگاه شهید بهشتی تهران را هدف خود تعیین کرده اید؛ بدیهی ست این هدف در این شرایط قابل دستیابی نیست.

در زمان تعیین هدف باید برای دستیابی به آن زمان بندی تعیین کرد. مثلا شما ترم دوم کلاس یازدهم تصمیم میگیرید در دانشگاه امیرکبیر رشته مهندسی نفت بخوانید. طبعا زمان دستیابی به این هدف بعد از امتحانات خرداد کلاس یازدهم است و شما از همین حالا برای رسیدن به هدف در آن زمان مشخص، باید برنامه ریزی کنید.

هدف باید براساس شرایط و امکانات تعیین شود و همچنین براساس هدفی که انتخاب می کنیم اید شرایط و امکانات و منابع را در حد امکان فراهم کنیم.

هدف خوب باید مکتوب باشد. نوشتن هدف و برنامه ی تحقق آن و متناسب با آن، اجرا کردن برنامه ها کار سخت و در عین حال بسیار تاثیرگذاری ست.

 

  • حال باید بدانیم اساساً چرا داشتن هدف مهم است؟

به زبان ساده، وقتی تلاش می کنیم باید بدانیم برای چه چیزی تلاش میکنیم. انسانهای موفق بخاطر هدفشان تلاش می کنند و برای رسیدن به آن از تمام امکانات و توانایی های خود استفاده می کنند.

در مقوله ی خاص تحصیل، داشتن هدف باعث می شود انگیزه برای تلاش کردن بیشتر شود. ه بیانی دیگر هدف، انگیزه و محرک تلاش و حرکت رو ه جلو است.

از لحاظ روانشناسی نیز، تعیین هدف خوب، باعث فعال شدن مکانیزم های موفقیت در ذهن می شود.

در حالت کلی هدف مقصد است و زندگی مسیر، تا زمانی که مقصد مشخص نباشد، مسیر بی معناست.

در پکیج آموزشی کنکور  , بهترین پکیج آموزشی کنکور  در سایت زیر صد سنجش شاهد رتبه های زیر صد خواهید بود. کافی است از این بسته های آموزشی  برای هدف گذاری استفاده نمایید.

این نوشته را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

دیگر مطالب