زیرصد سنجش

برنامه ریزی برای کسب معدل بالا در امتحان نهایی

برنامه ریزی برای کسب معدل بالا در امتحان نهایی

یکی از دغدغه های اصلی دانش آموزان در پایه دوازدهم، برنامه ریزی برای کسب معدل بالا در امتحان نهایی است. به طوری که درست در روزهای پیش از کنکور، برای امتحانات نهایی نیز طوری درس بخوانند تا با کسب نمرات بالا، معدلشان هم قابل قبول باشد.

همانطور که می دانید امتحانات پایه دوازدهم در خرداد ماه به صورت هماهنگ و کشوری برگزار می گردد. با توجه به تغییرات به وجود آمده در کنکور سراسری، معدل امتحانات نهایی پایه دوازدهم دارای تاثیر چهل درصدی به طور مستقیم بر نتایج و قبولی کنکور سراسری است.

همچنین با ابلاغ شورای سنجش وزارت آموزش و پرورش و در راستای اجرای مصوبات مربوط به قانون جدید سنجش و پذیرش دانشجو موسوم به مصوبه کنکوری، از امسال امتحانات خردادماه در پایه های دهم و یازدهم نیز به صورت نهایی برگزار می شود و نمرات کسب شده در این امتحانات به منظور ثبت در سابق تحصیلی در سامانه جامع دانش آموزی قرار می گیرد.

با توجه به اینکه از کنکور 1404 به بعد نمرات کسب شده در امتحانات نوبت پایانی پایه های دهم و یازدهم نیز در نتیجه کل کنکور تاثیر مستقیم دارند، برنامه ریزی برای کسب معدل بالا در امتحان نهایی علاوه بر دانش آموزان پایه دوازدهم، برای پایه های دهم و یازدهم نیز یک امر ضروری است.

اهمیت قبولی در این امتحانات و کسب نمره کامل در بین دانش آموزان به قدری زیاد است که همه به دنبال برنامه ریزی و روش هایی هستند که موفقیت صد درصدی را به دنبال داشته باشد.

برنامه ریزی برای موفقیت در امتحانات نهایی

نکاتی مهم و اصولی برای برنامه ریزی امتحانات نهایی

برای کسب نمرات بالا و معدل قابل قبول در امتحانات نوبت پایانی در هر سه پایه دوره متوسطه دوم، از ابتدای  سال تحصیلی منظم و با برنامه ریزی درس بخوانید. زمان خود را در طول سال تحصیلی مدیریت کنید و میان تشریحی درس خواندن و کنکوری درس خواندن تعادل ایجاد کنید.

دروس عمومی از کنکور حذف شده اند، بناراین به دانش آموزان پایه دوازدهم که کنکور در پیش دارند، توصیه می شود تا پایان آبان ماه این دروس را از لیست مطالعاتی خود حذف کنند و تمرکز خود را بر روی دروس تخصصی بگذارند. اما از آذرماه و با نزدیک شدن به زمان امتحانات ترم اول مطالعه دروس عمومی را به برنامه ی خود اضافه کنید.

دانش آموزان پایه های دهم و یازدهم با توجه به اینکه هنوز تا کنکور فرصت زیادی در پیش دارند، توصیه می کنیم که به دروس عمومی توجه ویژه ای داشته باشند تا با کسب نمره 20 در این دروس، نمره سوابق تحصیلی خود را تا حد امکان افزایش دهید. نمره بالا در سوابق تحصیلی تاثیر بسیار زیادی در تراز و رتبه کنکور شما خواهد داشت.

در پایان هر هفته، مروری بر درس های خوانده شده داشته باشید تا با اینکار، مطالب در ذهنتان تثبیت شود. به این ترتیب در زمان امتحانات نهایی، پروسه مطالعه شما بسیار کوتاه تر خواهد شد.

با اعلام برنامه امتحانات پایان ترم و و مشخص شدن زمان برگزاری امتحان هر یک از دروس از دستورالعمل زیر می توانید استفاده کنید:

  1.  برای شروع لازم است ساعت های خالی قبل از هر امتحان را با در نظر گرفتن زمان استراحت، نهار، شام و… مشخص کنید. استراحتی یک تا دو ساعته بعد از هر امتحان برای خود در نظر بگیرید و سپس مطالعه برای امتحان بعدی آغاز کنید.
  2. در برنامه برای خود بازه های جبرانی به میزان پنج درصد کل تایمی که مشخص کرده اید، قرار دهید تا در زمان مطالعه دچار کمبود وقت نشوید.
  3. یکی از مهم ترین فعالیت ها برای کسب نمره بالا حل کردن نمونه سوالات امتحانی، شب قبل از امتحان است. با این کار شما می توانید شرایط آزمون را برای خودتان شبیه سازی کنید.البته حتما زمان استاندارد را برای پاسخ گویی به سوالات در نظر بگیرید. علاوه بر این، حل کردن نمونه سوالات امنتحان نهایی سال های قبل باعث می شود شما با نحوه طرح سوال از کتاب درسی آشنا شوید و این آشنای و افزایش تسلط سبب بهتر شدن معدل امتحانات نهایی شما می شود.
  4. همیشه هنگام مطالعه الویت با دروسی است که هنوز مطالعه نکرده اید و بهتر است مطالعه خود را با این دروس یا دروسی برای شما سخت تر هستند شروع کنید تا در انتهای روز نیز فرصتی برای مطالعه داشته باشید. بسیاری از دانش آموزان در فرجه های امتحانی از درس اول شروع به مطالعه می کنند و این در صورتی است که دروس اولیه کتاب را در امتحانات ترم اول یک مرتبه مطالعه کرده اید و این باعث می شود زمانی که به دروس آخر و سخت که تسلط کم تری دارند می رسند دچار کمبود وقت شوند.
  5. برای کسب معدل امتحانات نهایی بالا ، مطالعه از روی کتاب درسی اهمیت بسیار زیادی دارد؛ زیرا منبع طراحان سوال کتاب درسی است. حتما تمامی تمرین ها و فعالیت های کتاب درسی را کامل حل کرده و به آن ها تسلطه پیدا کنید. تعداد زیادی از سوالات امتحان نهایی دوازدهم از تمرینات کتاب درسی است. البته کتاب های شب امتحان خیلی سبز دارای نمونه سوالات نهایی به همراه پاسخ نامه کامل و جامع است. به گفته بسیاری از دانش آموزانی که معدل امتحانات نهایی آن ها کامل است این کتاب ها منابع بسیار خوبی برای امتحانات نهایی در سال دوازدهم هستند و برای هر سه رشته نظری قابل استفاده است.

و در آخر…

با توجه به نکات ذکر شده در متن بالا و تغییرات به وجود آمده در کنکور سراسری کسب نمره بالا در امتحانات نهایی و داشتن معدلی بالا بسیار سرنوشت ساز شده است. اگر شما هم خواهان قبولی در بهترین دانشگاه ها و تحصیل در بهترین مراکز هستید نکات گفته شده برای برنامه ریزی را جدی بگیرید تا بهترین نتیجه را کسب کنید.

این نوشته را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

دیگر مطالب