زیرصد سنجش

حذف دروس عمومی از کنکور | تکلیف برنامه مطالعاتی دروس عمومی چه می شود؟

حذف دروس عمومی

«بررسی مصوبه حذف دروس عمومی از کنکور و تاثیر آن در فرآیند برنامه مطالعاتی داوطلبان کنکور»

دروس عمومی شامل درس‌هایی همچون ادبیات فارسی، زبان انگلیسی، معارف و زبان عربی است. در دوره دبیرستان هرچند شما می‌توانید رشته تحصیلی تخصصی خود را انتخاب کنید، اما درس‌های عمومی تقریبا بین کلیه رشته های تحصیلی دوره دوم متوسطه مشترک هستند.

تا سال گذشته برای ورود به دانشگاه‌های سراسر کشور لازم بود تا در کنکور، سوالات آزمون سراسری را در دو دفترچه جداگانه پاسخ بدهید. دفترچه اول شامل سوالات دروس عمومی بود که عماوین دروس آن میان گروه های آزمایشی مشترک بوده است، و دفترچه دوم شامل سوالات دروس تخصصی بود که برای هر رشته‌ای با سایر رشته‌های دیگر متفاوت بود.

با تغییر شرایط و ضوابط برگزاری کنکور سراسری که در سال 1401 توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسید، تغییرات عمده ای در روند برگزار کنکور سراسری اعمال شده است. یکی از مهم ترین و چالش برانگیز ترین این تغییرات حذف دروس عمومی از سوالات کنکور سراسری است که در ادامه نوشته بیشتر به بررسی این موضوع مهم می پردازیم.

مصوبه حذف دروس عمومی

حذف دروس عمومی مهم‌ترین تغییر کنکور سراسری

در مصوبه جدید شورای عالی انقلاب فرهنگی برای که در سال 1401 تصویب شد و از سال 1402 در کنکور سراسری اعمال گردیده است، چهار نکته مهم وجود دارد که توجه داوطلبان این آزمون مهم، اساتید، مشاوران و کارشناسان آموزشی را به خود جلب کرد:

  • کنکور سراسری برای ورود به دانشگاه‌ها در مقطع کارشناسی هر ساله یک نوبت برگزار می‌شد، اما پس از تصویب قانون جدید و از سال 1402 دو نوبت در سال برگزار خواهد شد. با این اتفاق در صورت از دست دادن یک کنکور، نیازی نیست تا یک سال دانش آموز منتظر بماند و می‌تواند چند ماه بعد مجددا در کنکور شرکت کند و در نهایت نمرات آن آزمونی که بالاتر و نتیجه‌اش بهتر باشد، به عنوان نتیجه نهایی برای داوطلب ثبت می شود.
  • تغییر مهم بعدی، قطعی بودن اعمال ضریب سوابق تحصیلی دوره دبیرستان برای سنجش علمی دانش آموزان در کنار کنکور است. چندین سال است که تلاش می‌شود تا نتیجه نهایی آزمون کنکور با ضریبی از سابقه تحصیلی ترکیب شود تا فقط یک آزمون تعیین کننده آینده دانش آموزان نباشد. با تصویب این قانون، از کنکور 1402 به بعد این اتفاق به صورت قطعی و با ضریب 40 درصد اجرایی می‌شود. در نتیجه نمره کسب شده در کنکور برای سال 1402 فقط 60 درصد از سنجش شما را تشکیل خواهد داد و عملکرد شما در دوره دبیرستان نیز اهمیت زیادی خواهد داشت. میزان سهم سوابق تحصیلی به مرور و طی چند سال افزایش می یابد و در نهایت به عدد 60 خواهد رسید.

« حذف دروس عمومی از کنکور در مصوبه جدید »

  • سومین تغییر در مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی حذف دروس عمومی از کنکور است. کنکور از سال 1402 به‌صورت تخصصی برگزار خواهد شد و شرکت کنندگان فقط به سوالاتی در رابطه با دروس مرتبط با رشته انتخابی خود آزمون خواهند داد. اما باید به یاد داشته باشید که این موضوع به معنای بدون تاثیر بودن درس‌های عمومی در سنجش برای ورود به دانشگاه نخواهد بود. همان‌طور که گفته شد 40 درصد از نتیجه سنجش شما به عملکرد علمی شما در دوره دبیرستان مربوط می‌شود. و نمرات دروس عمومی در امتحانات نهایی سهم زیادی در سوابق تحصیل خواهند داشت.

سوابق تحصیلی شامل نمرات امتحانات نهایی دروس تخصصی و عمومی خواهد بود و می توان گفت هرچند میزان اهمیت دروس عمومی برای کنکور نسبت به گذشته کاهش پیدا کرده است، اما هنوز هم می‌توانند تاثیر زیادی در موفقیت شما در کنکور داشته باشند. همچنین به یاد داشته باشید که دروس عمومی حتی اگر کاملا از کنکور حذف بشوند اما در دانشگاه و در زندگی روزمره شما کاربرد فراوانی دارند و باید به آنها توجه زیادی داشته باشید.

  • نکته بعدی در مصوبه کنکوری جدید، حذف زیر گروه ها در کنکور بوده است. طبق قانون جدید ضریب دروس در کنکور ثابت است و در کارنامه اولیه داوطلبان گزینه زیرگروه حذف می شود.

در میان 4 بند قانون جدید سنجش و پذیرش دانشجو، حذف دروس عمومی یکی از مهم ترین و چالشی‌ترین تغییرات اعمال شده در شیوه برگزاری کنکور سراسری بوده است. 

با توجه به اینکه درصد قابل توجهی از نمره کل سوابق تحصیلی، بر اساس نمرات امتحان نهایی دروس عمومی تعیین می شود، پیشنهاد می‌کنیم دروس عمومی را از برنامه ریزی مطالعاتی در حیطه آمادگی به کنکور خارج کنید، اما برای اینکه بتوانید تاثیر معدل سال‌های دبیرستان در نتیجه کنکور را افزایش بدهید، آمادگی خود برای این دروس را حفظ کنید تا در امتحان‌ها نمرات بهتری کسب کرده و از این مصوبه جدید هوشمندانه بهره ببرید.

ضرایب سوابق تحصیلی دیپلم نظام ترمی واحدی، سالی واحدی و 6-3-3

این نوشته را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

دیگر مطالب