زیرصد سنجش

محاسبات سریع در حل تست شیمی

محاسبات سریع در شیمی

بررسی روش های محاسبات سریع در حل مسائل شیمی

بررسی سوالات شیمی در کنکورهای سال های اخیر نشان می دهد طراحان سوال به سمت طرح مسائل محاسباتی تمایل بیشتری پیدا کرده اند. مسئله های شیمی اغلب طولانی هستند و راه حل های آنها بسیار وقت گیر است. همین موضوع باعث شده که داوطلبان کنکور در کسب درصد بالا در درس شیمی کمی دار مشکل شوند.

اما استفاده از روش های محاسبات سریع در حل تست های شیمی می تواند به پیدا کردن راه حل های کوتاه و دقیق کمک بسیار زیادی کند. در این نوشته سعی می کنیم برخی از روش های محاسبات سریع تست های شیمی را بررسی کنیم.

محاسبات سریع شیمی چیست؟

محاسبات سریع در واقع روشی است که در حل مسایل سخت ریاضیات استفاده می شود. در اکثر مواقع محاسبات سریع شامل فرمول های پیچیده و تخصصی است که یادگیری آن ها نیازمند صرف وقت و تمرین زیاد است.

اما در سطح پایه و متناسب با مسائل دبیرستان، محاسبات سریع بیشتر شامل روش های ذهنی، به کارگیری تبدیل ضریب ها و استفاده از روش های شکلی و نموداری است. بسیاری از تست های مسئله محور درس شیمی را می توان با استفاده از تبدیل فرمول های طولانی به فرمول های کوتاه بسیار سریع تر به نتیجه رساند.

در پکیج آموزشی تدریس شیمی کنکور روش ها و تکنیک های محاسبات سریع همراه با حل مثال ها و تست های متعدد به خوبی آموزش داده شده اند. اما برای اینکه یادگیری و مهارت در استفاده از این تکنیک ها به بالاترین سطح خود برسد، نیاز است تا شما مفاهیم پایه را به خوبی یاد بگیرید.

در واقع استفاده از محاسبات سریع برای مسائل شیمی در تدریس شیمی دهم و همزمان با شروع آموزش استکیومتری آغاز می شود. و به تدریج و با پیشروی در تدریس بخش های بعدی استکیومتری و سایر مسائل شیمی این روش ها گسترش می یابند.

پرکاربردترین و موثرترین روش در محاسبات سریع شیمی استفاده از تبدیل ضریب است. در این روش اعداد بزرگ را با استفاده از مقیاس ضریب به اعداد کوچکتر تبدیل کنید تا انجام اعمال ریاضی برایتان ساده تر شود.

مروری بر روش های حل تست شیمی بدون استفاده از محاسبات سریع

پیش از اینکه شما بخواهید به یادگیری محاسبات سریع برای حل تست شیمی بپردازید، لازم است تا تمام مطالب را با جزییات و به طور دقیق یاد بگیرید. پیش از تسلط بر تمام مفاهیم و تعاریف و فرمول های کلی اقدام برای یادگیری و تمرین روش های محاسبات سریع نتیجه دلخواه را نمی دهد.

  • مطالعه و مرور مفاهیم: مطالعه و یادگیری تعاریف و مفاهیم پایه شیمی تنها کاری نیست که باید در مطالعه کنکور شیمی انجام دهید. اما برای موفقیت در این آزمون، لازم است که مراحل مطالعه را قدم به قدم پیش روید و در ابتدا با مفاهیم مختلف شیمی آشنایی کافی پیدا کنید و برای تسلط بر آنها این مفاهیم را مرتباً مرور کنید.
  • تمرین مستمر: برای کسب مهارت در حل تست‌های کنکور شیمی، انجام تمرینات مستمر و استفاده از منابع معتبر و کامل، مثل کتاب‌های درسی و پکیج های آموزشی بسیار مهم است. همچنین، توصیه می‌شود که پس از حل هر تست، بازبینی و تحلیل خطاهای احتمالی و یادگیری از آن‌ها انجام شود.
  • استفاده از روش‌های حل مسئله: برای حل تست‌های کنکور شیمی، بهتر است از روش‌های حل مسئله مختلفی استفاده کنید، مثل روش ترسیم الکترونی، روش حل مسایل مربوط به بخش عمومی شیمی و … و بعد از تسلط کامل بر این روش ها می توانید به یادگیری و تمرین محاسبات سریع اقدام نمایید.
  • توجه به اصول و قواعد شیمی: در اکثر تست‌های کنکور شیمی، اصول و قواعد شیمی اساسی و مهم وجود دارند که باید به خوبی فهمیده و یاد داشته شوند. برای همین بهتر است اصول پایه شیمی، مثل اتم‌شناسی، ترمودینامیک، شیمی حالت جامد و … را خوب یاد بگیرید و مفاهیم مرتبط را مرور کنید. در بیشتر موارد استفاده از همین اصول و قواعد می تواند منجر به رسیدن به تکنیک های محاسبات سریع شوند.
  • حل تمرینات و تست های نمونه: برای آمادگی برای کنکور، حل سوالات نمونه خیلی مهم است. این سوالات معمولاً شبیه به تست‌های کنکور شیمی هستند و با حل آن‌ها، می‌توانید خود را آماده آزمون کنید.

جمع بندی روش های محاسبات سریع

برای استفاده روش های محاسبات سریع در حل مسائل شیمی پیش از هر اقدامی شما باید بر مفاهیم و اصول پایه علم شیمی تسلط کافی داشته باشید. همچنین فرمول های کاربردی در بررسی و پاسخگویی به تست ها را باید به طور کامل آموخته و یاد گرفته باشید.

یکی از روش های بسیار کاربردی در محاسبات سریع شیمی تبدیل ضریب است. تبدیل ضریب باعث می شود اعداد بزرگ به عدد های کوچکتر تبدیل شوند و محاسبه برای شما راحت تر و سریع تر شود.

 

 

این نوشته را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

دیگر مطالب