زیرصد سنجش

شرایط ورود به مدرسه تیزهوشان | ششم به هفتم + نهم به دهم

شرایط ورود به مدرسه تیزهوشان

در سیستم آموزشی ایران، برخی از مدارس تحت شرایط خاص دانش آموزش پذیرش می کنند. یکی از این مدارس مدرسه تیز هوشان است که در دو مطع متوسطه اول و دوره متوسطه دوم اقدام به ثبت نام دانش آموزان می کند. در این نوشته شرایط ورود به مدرسه تیزهوشان از پایه ششم به هفتم (متوسطه اول) و پایه نهم به دهم (متوسطه دوم) را مورد بررسی قرار می دهیم.

مدارس تیزهوشان یکی از مدارس خاص با شرایط و امکانات برتر در مقایسه با سایر مدارس است. دانش آموزانی که متقاضی ورود به این مدارس هستند باید از سطح علمی بالایی برخوردار باشند، چرا که برنامه اموزشی مدارس تیزهوشان و همچنین اساتیدی که برای تدریس در این مدرسه انتخاب می شوند، همگی از سطح آموزشی بالایی برخوردارند.

ورود به این مدارس مستلزم احراز شرایطی است که دانش آموزان پیش از ورود باید آنها را کسب نمایند. در ادامه شرایط ورود به مدرسه تیزهوشان را هر دو دوره متوسطه اول و دوم را مطرح و تشریح خواهیم کرد.

شرایط ورود به مدرسه تیزهوشان چیست؟

مدارس تیزهوشان یا سمپاد برای گزینش و ثبت نام دانش آموزان شرایط عمومی و اختصاصی را تعیین کرده است. برای اینکه دانش آموز بتواند برای ادامه تحصیل یکی از مدارس تیزهوشان را انتخاب کند باید تمام شرایط عمومی و اختصاصی ورود به مدرسه تیزهوشان را احراز نماید و بعد احراز این شرایط لازم است تا با شرکت در آزمون ورودی این مدارس، حد نصاب قبولی در آزمون را کسب نمایند.

شرایط عمومی ورود به مدرسه تیزهوشان عبارتند از:

  • تابعیت ایرانی
  • شاغل به تحصیل (در پایه ششم برای ورود به پایه هفتم تیزهوشان یا محصل پایه نهم برای ورود به پایه دهم تیزهوشان)
  • ثبت نام در آزمون ورودی در مهلت زمانی اعلام شده

علاوه بر موارد عمومی فوق، لازم است تا دانش آموزان متناسب با مقطع تحصیلی خود، شرایط اختصاصی مربوطه را نیز داشته باشند.

شرایط اختصاصی برای ورود به هریک از مقاطع تحصیلی به شرح زیر می باشد:

  • دانش آموزان پایه نهم که متقاضی شرکت در آزمون ورودی مدرسه تیزهوشان دوره دوم متوسطه هستند، لازم است معدل پایه هشتم آنها بالای 19 باشد.
  • دانش آموزان پایه نهم در زمان ثبت نام برای آزمون ورودی مدارس سمپاد باید رشته تحصیلی خود را از میان رشته های نظری انتخاب نمایند و متناسب با رشته انتخابی خود، مدارس سمپاد را اولویت بندی نمایند.
  • دانش آموزان پایه ششم که متقاضی شرکت در آزمون ورودی مدرسه تیزهوشان دوره اول متوسطه هستند، باید در زمان ثبت نام، تمامی نمرات انها در پایه پنجم «خیلی خوب» و نهایتا یک نمره «خوب» داشته باشند.

دانش آموزانی که تابعیت ایرانی ندارند نیز، تحت شرایط خاص و طی کردن مراحل اداری می توانند در این آزمون شرکت کنند.

شرایط قبولی در آزمون تیزهوشان

شرط نهایی برای ورود به مدارس تیزهوشان از پایه ششم به هفتم، قبولی در آزمون ورودی تیزهوشان است. دانش آموزان پایه ششم بعد از ثبت نام در آزمون، در تاریخ مققر باید در آزمون شرکت نمایند و با پاسخگویی صحیح به تعداد مشخصی از سوالات، حد نصاب نمره لازم را برای قبولی در آزمون کسب نمایند.

سطح رقابت در آزمون تیزهوشان بالاست، بنابراین برای ورود به این مدارس باید با پاسخگویی مناسب به سوالات جز نفرات برتر این آمزمون قرار گیرید.

علاوه بر این، نحوه انتخاب مدارس و اولویت بندی آن ها و همچنین ظرفیت مدارس انتخاب شده در قبولی شما تاثیرگذار است.

پس از برگزاری آزمون و اعلام نتایج، دانش آموزانی که قبول اعلام می شوند، برای ثبت نام باید به مدرسه ای که در آن پذیرفته شده اند، مراجعه نمایند. در زمان مراجعه حضوری، تمامی شرایط عمومیو اختصاصی دانش آموز مورد بررسی و ارزیابی قرار می گیرد و در صورت احراز تمامی شرایط مورد نظر ثبت نام دانش آموز در مدرسه تیزهوشان صورت می پذیرد.

اما شرایط ورود به مدارس تیزهوشان از پایه نهم به دهم به صورت بدون آزمون می باشد. اولویت ثبت نام در مدارس تیزهوشان دروه دوم متوسطه با دانش آموزانی است که دوره اول متوسطه را در مدارس تیزهوشان درس خوانده اند و معدل آنها بالای 16 باشد.

در پایه نهم، دانش آموزان متقاضی ورود به مدرسه تیزهوشان برای پایه دهم، باید انتخاب رشته خود را با دقت انجام دهند، زیرا بعد از انتخاب رشته امکان تغییر رشته وجود ندارد. 

این نوشته را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

دیگر مطالب