زیرصد سنجش

تغییر رشته دهم به یازدهم چگونه انجام می‌شود؟

فرآیند تغییر رشته دهم به یازدهم

فرآیند هدایت تحصیلی و انتخاب رشته درپایه نهم یکی از مهم ترین چالش های دانش آموزان برای انتخاب اولیه آینده شغلی‌شان محسوب می شود. در این میان تغییر رشته دهم به یازدهم با توجه به ساختار هدایت تحصیلی و اتفاقات ناشی از محدودیت های آموزشی مدارس، در مقطع متوسطه دوم تبدیل به اتفاقی معمول شده است.

هدایت تحصیلی سال نهم برای ورود به مقطع متوسطه دوم و پایه دهم، یکی از مراحل مهم و حساس است که تا حدود زیادی بر آینده تحصیلی و شغلی دانش آموزان تاثیر می‌گذارد. اما گاهی شرایطی ایجاد می‌شود که پس از ورود به سال دهم، از رشته ای که برای تحصیل دراین مقطع انتخاب کرده اید، پشیمان می شوید.

این امر دلایل زیادی می تواند داشته باشد؛ ممکن است متوجه شوید که رشته انتخابی به هر دلیل مناسب شما نیست؛ یا به دلیل نحوه فرآیند هدایت تحصیلی، نتوانسته اید در رشته دلخواه تان امتیاز لازم را کسب نمایید.

در هر صورت اگر بر اثر یک سری عوامل و دلایل تصمیم به تغییر رشته دهم به یازدهم گرفته اید، جای هیچ نگرانی نیست. در ادامه این مطلب مراحل درخواست و اجرای فرآیند تغییر رشته را آموزش می دهیم و شما می‌توانید با گذراندن این مراحل رشته تحصیلی خود را تغییر دهید.

تغییر رشته از دهم به یازدهم

تغییر شرایط و تغییر سلایق و روحیات در طول زندگی ممکن است منجر به پشیمانی از برخی تصمیمات شوند؛ انتخاب رشته تحصیلی نیز یکی از آنها است. ممکن است در زمان هدایت تحصیلی تحت تاثیر اطرافیان یا هیجانات فردی و یا حتی شرایط نامطلوب تحصیلی، در فرم هدایت تحصیلی شما رشته ای به عنوان اولویت اول تعیین شود و شما بعد از ورود به پایه دهم و آشنایی با واحدهای درسی و شرایط آینده شغلی آن رشته از ادامه تحصیل در آن منصرف شوید.

ممکن است در تکمیل فرم هدایت تحصیلی اشتباه کرده باشید، یا حتی ممکن است در دوره اول متوسطه به هر دلیلی موفق به کسب حدنصاب نمرات علمی از دروس موثر در رشته دلخواه‌تان نشده باشید و به ناچار در رشته دیگری ثبت نام کرده اید.

در هر یک از این شرایط شما تصمیم به تغییر رشته می گیرید. آموزش و پرورش برای دانش آموزانی با این شرایط، فرصتی را فراهم کرده است که بتوانند تحت شرایطی و با گذراندن مراحلی رشته تحصیلی خود در دوره دوم متوسطه را تغییر دهند. البته این نکته را باید در نظر داشته باشید که امکان این تغییر تنها از پایه دهم به یازدهم امکان پذیر است. 

شرایط و مراحل تغییر رشته از دهم به یازدهم

برای اینکه بتوانید رشته تحصیلی خود را در پایه یازدهم تغییر دهید باید شرایطی را احراز نمایید. این شرایط را آموزش و پرورش تعیین و به مدارس ابلاغ می نماید و شما در زمان درخواست تغییر رشته باید شرایط آن را داشته باشید. این شرایط عبارتند از:

  • کسب حداقل نمره 10 در امتحانات دروس مربوط به تغییر رشته در نوبت خرداد یا شهریور.
  • کسب نمره قبولی در کلیه دروس رشته اول (پایه دهم) به عنوان واحدهای درسی مشترک با رشته جدید مورد تقاضا. این نمرات به عنوان نمرات پایه دهم رشته تحصیلی جدید لحاظ می شوند.
  • شرکت در امتحانات دروس تعیین شده کسب نمره قبولی در تمام آن ها.
  • بعضی از دروس در برخی از رشته ها قابل تطبیق نیستند و داوطلب تغییر رشته باید این دروس را در دی ماه یا تابستان پایه یازدهم یا دوزادهم امتحان دهند.
جدول دروس تغییر رشته از دهم به یازدهم

مراحل تغییر رشته نیز به شرح زیر انجام می پذیرد:

  1. در سال دهم دو هفته قبل از شروع امتحانات خرداد ماه فرم تقاضانامه مربوطه را از مدیر مدرسه بگیرید و آن را تکمیل کرده و به مدیر مدرسه تحویل دهید.
  2. پس از تکمیل و تحویل فرم مربوطه به مدیر مدرسه، بقیه مراحل توسط مدرسه پیگیری می‌شود. درخواست تغییر رشته شما در سامانه دانش آموزی سناد ثبت می شود و به اداره آموزش و پرورش منطقه ارسال می گردد تا وضعیت شما برای شرکت در آزمون تغییر رشته بررسی شود.
  3. زمانی که شرایط شما توسط اداره آموزش و پرورش منطقه محل تحصیل‌تان تایید شد، باید در آزمون دروس رشته مورد نظر شرکت کنید. این آزمون شامل یک سری سوال از دروس تخصصی رشته‌ مورد تقاضای شما است.
  4. چنانچه نمره قابل قبول را در این آزمون کسب کنید، می‌توانید برای تطبیق دروس رشته قبلی با رشته جدید اقدام کنید.
  5. علاوه بر این شما باید دروس تخصصی پایه دهم رشته مورد تقاضای خود را نیز بگذرانید.

نکات مهمی که باید راجع‌به تغییر رشته بدانید!

  • امتحان تغییر رشته در خرداد و شهریور ماه سال یازدهم برگزار می‌شود. به این ترتیب می‌توانید برخی از دروس را در خرداد و برخی دیگر را در شهریور امتحان بدهید.
  • اگر در آزمون یک درس در خرداد نمره قبولی را کسب نکنید، می‌توانید در شهریور مجدد امتحان بدهید.
  • شما می‌توانید همزمان با امتحانات رشته کنونی خود در آزمون دروس مندرج در جدول و مطابق با رشته مورد نظر خود شرکت کنید. چنانچه امتحانات شما با هم تداخل داشته باشد می‌توانید دروس مربوط به تغییر رشته را همراه با داوطلبان دارای غیبت موجه بگذرانید.
  • نحوه محاسبه نمره این دروس مانند نمره دروس غیرحضوری بوده و نمراتی که کسب می‌کنید در معدل کل شما در رشته جدید تاثیرگذار هستند.
  • هزینه طراحی و تصحیح سوالات طبق تعرفه امتحانات داوطلبان آزاد از شما دریافت می‌شود.
  • نمره قبولی کلیه دروس در رشته قبلی که با دروس رشته جدید دارای کد درسی یکسان هستند به عنوان دروس گذرانده شده در رشته جدید پذیرفته می‌شود.

معرفی پکیج آموزشی دهم

تذکر: شایان ذکر است چنانچه دانش‌آموز برخی از دروس رشته جدید را در رشته قبلی گذرانده باشد نیاز به انتخاب و گذراندن آن دروس در پایه یازدهم رشته جدید را ندارد.

انتخاب رشته در دوران دبیرستان خیلی مهم است و باید راجع‌به رشته‌ تجربی، ریاضی و انسانی و همچنین رشته‌های دانشگاهی مرتبط با آن‌ها به خوبی تحقیق کنید تا بهترین انتخاب رشته را در سال نهم داشته باشید. با این حال اگر باز هم از رشته خود راضی نباشید، می‌توانید در سال یازدهم برای تغییر رشته خود اقدام کنید. در این مطلب مراحل تغییر رشته از دهم به یازدهم را مورد بررسی قرار دادیم.

این نوشته را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

دیگر مطالب