زیرصد سنجش

جمع بندی فیزیک | بهترین برنامه ریزی مرور، جمع بندی و تسلط بر مباحث فیزیک کنکور

جمع بندی فیزیک کنکور

در ادامه مجموعه نوشته های زنگ مشاوره در زیر 100 سنجش، در این مقاله قصد داریم تا بهترین تکنیک های مطالعه، مرور و جمع بندی فیزیک کنکور را در فرصت باقیمانده تا نوبت اول کنکور مورد بررسی قرار دهیم.

نوبت اول کنکور امسال در اردیبهشت ماه 1403 برگزار خواهد شد. بسیاری از داوطلبان کنکور تا کنون بخش زیادی از مباحث دروس تخصصی رشته خود را مطالعه کرده اند و در فرصت باقیمانده تا زمان برگزاری آزمون سراسری به دنبال طراحی و اجرای یک برنامه جمع بندی و مرور جامع مباحث درسی هستند.

درس فیزیک یکی از دروس تخصصی بسیار مهم و تاثیرگذار در کنکور رشته های ریاضی و تجربی است. با توجه به اینکه بخش غالب سوالات کنکوری این درس مسئله محور و محاسباتی است ،ممکن است دانش آموزان در به خاطر سپردن فرمول ها و حل تست های آن با مشکل مواجه شوند. جمع بندی فیزیک کنکور به شکل درست و اصولی می تواند در حل این مشکل بسیار کمک کنند.

جمع بندی فیزیک کنکور

اساس جمع بندی بر پایه دسته بندی اطلاعات و دانسته های قبلی و تقویت نکات آموخته شده در حافظه است. برای درس فیزیک با توجه به تعداد زیاد فرمول های مهم و همچنین تنوع شیوه طرح تست در کنکور، علاوه بر به یاد داشتن فرمول ها، توان تحلیل سوالات و انتخاب راه حل های درست و تا حد امکان کوتاه برای کسب درصد بالا در کنکور ضروری است.

داوطلبان کنکور دراین مقطع زمانی به دو دسته تقسیم می شوند:

  • دسته اول کسانی هستند که در طول سال به خوبی و با یک برنامه ریزی مناسب به آمادگی خوبی در دروس مختلف دست یافته اند.
  • دسته دوم ولی افرادی هستند که تا کنون به هر دلیلی موفق به تکمیل مطالعه خود نشده و ممکن است بخش قابل توجهی از مباحث دروس کنکوری خود را نخوانده باشند.

جمع بندی فرصت مناسبی است که داوطلبان در هریک از این دو دسته می توانند از آن برای کسب نتیجه بهتر در کنکور استفاده کنند. بنابراین اگر داوطلب کنکور رشته های تجربی و ریاضی هستید، توصیه می کنیم صرف نظر از شرایط درسی خود، حتما این نوشته را تا انتها بخوانید.

برای داوطلبان کنکور رشته های تجربی و ریاضی، جمع بندی فیزیک کنکور یکی از آخرین فرصت ها برای دستیابی به تسلط و تقویت مهارت های حل تست کنکور محسوب می شود و اگر کسب نتیجه در کنکور برایتان حائز اهمیت است، حتما باید از این فرصت به بهترین شکل بهره بجوید.

روش های جمع بندی فیزیک کنکور

بدیهی است که روش های جمع بندی فیزیک کنکور برای دانش آموزان با سطح علمی و توان مندی های مختلف، متفاوت است. اما سعی می کنیم در این نوشته روش هایی را ارئه نماییم که برای تمام داوطلبان قابل استفاده و کاربردی باشد.

  • مباحث تست خیز را شناسایی کنید

گام اول در شروع جمع بندی شناخت مباحث تست خیز و بودجه بندی فیزیک کنکور است. شناخت این مباحث می تواند در اولویت بندی مرور و جمع بندی شما بسیار تاثیرگذار باشد.

  • سطح علمی خود را در هریک از مباحث تعیین کنید

گام مهم بعدی خودشناسی است. با توجه به اینکه در طور سه سال دبیرستان مباحث فیزیک را به طور پیوسته خوانده اید، حتما از توانمندی های خود در حل مسائل مباحث مختلف فیزیک آشنا هستید.

  • مطلب جدیدی نخوانید

فرصت جمع بندی، زمان یادگیری نیست. شما برای جمع بندی فیزیک کنکور باید دانسته های و آموخته های قبل خود را تقویت کنید و در آنها به تسلط کامل برسید.. به هیچ عنوان در این زمان مبحث و مطلب جدیدی نخوانید. حتی اگر کم درس خوانده اید، سعی نکنید با فشار زیاد، مباحث بیشتری را به ذهن خود بسپاریدو این امر نتیجه خوبی در پی نخواهد داشت.

  • خلاصه نویسی هایتان را بخوانید

مطمئنا در طول سال تحصیلی و در حین مطالعه نکات مهم و فرمول های کاربردی را خلاصه نویسی کرده اید. برای جمع بندی فیزیک کنکور در این مدت زمانی که تا کنکور باقی مانده است، می توانید این خلاصه نویسی ها را مرور کنید تا مباحث قبلی در ذهن شما تثبیت شود.

  • مثال و تمرین تشریحی حل کنید

بعد از مرور مطالب و نکات مهم، از هر مبحث تعدادی مثال و تمرین تشریحی حل کنید تا نکته ها در ذهن شما به خوبی جا بیافتد.

  • تست زیاد حل کنید.

در دوران جمع بندی فیزیک کنکور مهم ترین کار و وظیفه شما افزایش قدرت تحلیل و مهارت های تست زنی است. این امر تنها با بررسی و حل تست های زیاد به دست می آید. در زمان بندی برنامه جمع بندی خود، حداقل 60 درصد از زمان را به بررسی و حل تست های سال های گذشته اختصاص دهید. اگر مباحث را خیلی خوب یاد گرفته اید می توانید زمان تست زنی خود را افزایش دهید.

چند نکته مهم در برنامه ریزی جمع بندی فیزیک کنکور

برای جمع بندی فیزیک کنکور، تنها ساعات زیاد مطالعه جوابگو نیست، بلکه لازم است تا برای موثر بودن این کار چند نکته مهم را در نظر بگیرید:

  1. زمان مطالعه خود را بهینه سازی کنید و از تمام فرصت های زمانی در طول روز استفاده کنید.
  2. در انتخاب منابع جمع بندی دقت کافی داشته باشید. منابع مطالعاتی شما نباید حجیم و با توضیحات زیاد باشد. یادتان باشد، شما دس را قبلا خوانده اید و الان زمان مرور نکات و جمع بندی است.
  3. فرمول ها را شکلی و تحلیلی یاد بگیرید و به خاطر بسپارید. تست های فیزیک را با حفظ کردن فرمول ها نمی توان به درستی پاسخ داد.
  4. آزمون های شبیه ساز حل کنید.
  5. بعد از حل تست ها حتما توضیحات تشریحی آن ها را با دقت مطالعه و تحلیل کنید.
  6. آرامش خود را حفظ کنید. فیزیک درس سختی است اما با مدیریت و کنترل استرس می توانید با یک جمع بندی اصولی در فیزیک کنکور به نتیجه خوبی دست یابید.

این نوشته را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

دیگر مطالب