زیرصد سنجش

بهترین روش مطالعه فیزیک کنکور | چگونه فیزیک را 100 بزنیم؟

بهترین روش مطالعه فیزیک کنکور

فیزیک یکی از دروس تخصصی و بسیار مهم رشته های تجربی و ریاضی است. چه برای کسب نمره عالی در امتحان نهایی و چه به منظور رسیدن به درصد 100 در کنکور داشتن بهترین روش مطالعه فیزیک کنکور ضروری است.

اگر شما هم به دنبال راهی برای رسیدن به درصد 100 در درس فیزیک هستید تا پایان این مقاله همراه ما باشید.

بهترین روش مطالعه فیزیک کنکور

فیزیک را سخت ترین درس تخصصی کنکور می دانند. به ویژه دانش آموزان رشته تجربی تا حد امکان از این درس فاصله می گیرند. در صورتی که اگر بهترین منابع، بهترین تدریس و بهترین روش مطالعه فیزیک را در اختیار داشته باشید رسیدن به درصدهای بالا و حتی درصد 100 کار غیرممکن و دور از دسترسی نیست.

«ضعف خود را به قدرت تبدیل کن!»

این شعار را در ذهن خود هک و تقویت کنید. از هر آنچه می ترسید و در آن احساس ضعف می کنید، با برنامه ریزی درست و تلاش و استمرار، آن را تبدیل به یکی از نقاط قوت خود کنید. 

اگر فیزیک برای شما یک در بسته است، به دنبال کلید آن بگردید؛ اگر یک قله دور است به دنبال مسیر رسیدن و فتح آن باشید؛ اگر یک غول ترسناک است راه مبارزه و پیروزی بر آن را پیدا کنید.

به یاد داشته باشید چه در رشته های کنکور تجربی و چه برای رشته های فنی و مهندسی، فیزیک همچنان در دانشگاه نیز همراه شماست، بنابراین بهتر است که از همین حالا با یک برنامه ریزی درست و به‌کارگیری بهترین روش های مطالعه و یادگیری فیزیک کنکور، هم برای کسب درصد بالا و هم برای موفقیت در دانشگاه پایه های علمی خود را در فیزیک تقویت کنید.

چند نکته مهم در مطالعه فیزیک کنکور

پیش از شروع برنامه ریزی و مطالعه فیزیک لازم است تا چند نکته مهم را در رابطه با درس فیزیک و مطالعه آن یادآوری کنیم. شاید بارها این نکات را از زبان دبیران و مشاوران آموزشی شنیده باشید، اما یادآوری و تاکید بر روی این نکات پیش از آغاز فرآیند مطالعه ضروری است.

1. فیزیک حفظ کردنی نیست

فیزیک علم به کارگیری ریاضیات در مفاهیم علمی است. یعنی شما در یادگیری یک موضوع ابتدا باید مفهوم را کامل درک کنید و بعد از آن بیاموزید تا آن مفهوم را به صورت فرمول های محاسباتی و ریاضیاتی تبدیل و حل نمایید. شما اگر فیزیک را درست و مفهومی «یاد بگیرید» نیاز به حفظ کردن هیچ فرمولی ندارید.

اگر میزان یادگیری و تسلط شما بر مفاهیم زیاد باشد بسیاری از مسائل فیزیک کنکور را حتی بدون حل کردن و تنها به صورت ذهنی می توانید پاسخ دهید. این روش حل و محاسبات سریع در تدریس فیزیک کنکور زیر 100 سنجش به خوبی آموزش داده شده است.

2. فیزیک شب امتحانی نیست

فیزیک دنیای وسیعی از مفاهیم، تعاریف و فرمول هاست. تنوع مباحث و تعداد بالای فرمول های مباحث مختلف باعث شده تا برنامه ریزی برای مطالعه فیزیک کنکور نیازمند زمان بندی نسبتا طولانی باشد.

به بیان دیگر برای رسیدن به تسلط کامل بر فیزیک کنکور، بهترین روش برای یادگیری، تقسیم بندی موضوعات مورد مطالعه فیزیک کنکور در یک بازه زمانی بلندمدت است. بهترین زمان پیشنهادی طبق تجربه به طور میانگین 9 ماه است. البته این زمان با توجه به پایه علمی، فرصت باقیمانده تا کنکور، سرعت یادگیری و منابع و امکانات اموزشی می تواند تغییر کند.

اما اصل موضوع این است که شما نمی توانید یک شبه فیزیک را یاد بگیرید. تسلط بر فیزیک نیازمند تمرین زیاد، حل تست و مرور مکرر است.

3. فیزیک خواندنی نیست، حل کنید

بخش زیادی از سوالات فیزیک مسئله است. برای اینکه در حل مسئله به مهارت و سرعت کافی برسید اید دست به قلم شوید. به جز بخش های تعریفی و حفظی، مابقی ماحث فیزیک را نخوانید، بلکه همواره بنویسید، حل کنید و تکرار کنید تا روش حل تست های کنکور ملکه ذهن تان شود.

4. اول تمرین تشریحی بعد حل تست

برای اینکه به مهارت کامل در حل فیزیک شوید یک ترتیب استاندارد را در انتخاب سوالات رعایت کنید. اول مثال های موجود در متن کتاب درسی را حل کنید. بعد به تمرین و تکرار تمرین های کتاب درسی در انتهای هر فصل بپردازید. بعد از آن نوبت حل سوالات تشریحی یا به اصطلاح شب امتحانی است. بعد از اینکه بر حل سوالات تشریحی کاملا مسلط شدید حل تست های کنکور را آغاز کنید.

5 – ترتیب مباحث را بر هم نزنید

سرفصل ها و موضوعات فیزیک در کتاب های سه سال دبیرستان با یکدیگر متفاوت و مستقل از هم هستند. اما موضوعات هر کتاب با یکدیگر ارتباط دارند. بهتر است در برنامه ریزی مطالعه فیزیک کنکور، ترتیب موضوعات هر کتاب را رعایت کنید و بر همان اساس پیش روید.

با چه روش مطالعاتی فیزیک کنکور را 100 بزنیم؟

همانطور که در بخش قبل گفتیم، فیزیک درس شب امتحانی نیست. بهترین کار در مسیر رسیدن به درصد 100 در درس فیزیک شروع مطالعه فیزیک از روز اول مدرسه پایه دهم است! ولی اگر شما در هنگام مطالعه این مقاله از پایه دهم عبور کرده باشید این راهکار برای شما قابل اجرا نیست. 

  • گام اول در بهترین روش مطالعه فیزیک کنکور شناخت سرفصل ها و بودجه بندی مباحث فیزیک در کنکور است. اطلاع از اینکه از هر محث چه تعداد سوال طرح می شود، در نحوه برنامه ریزی شما بسیار تاثیرگذار است. 

جهت مشاهده بودجه بندی فیزیک در کنکور اینجا کلیک کنید

  • گام دوم خودشناسی است. خودتان را یک واکاوی علمی کنید. سرعت مطالعه و یادگیری خود را در مباحث فیزیک محک زنید. پایه علمی خود را بسنجید و بر اساس این شناخت اقدام به برنامه ریزی مطالعاتی و تخصیص ساعات مطالعه به فیزیک کنکور نمایید.
  • گام سوم انتخاب منابع آموزشی مناسب است. منبع مطالعاتی موثرترین عامل بیرونی در کسب نتیجه دلخواه در هر آزمون است. منبع آموزشی شما باید بهترین روش تدریس فیزیک کنکور را ارائه نماید. تمام مباحث سه سال دبیرستان را با جزییات آموزش دهد و به موازات آن نکات مهم کنکوری و روش های حل تست را نیز آزموزش دهد.
  • گام چهارم حرکت در مسیر دایره ای‌ست. مطالعه شما برای هر بخش از یک الگوی دایره ای تبعیت کند. شروع به مطالعه کنید، خلاصه نویسی کنید، تمرین تشریحی حل کنید، تست بزنید و از ابتدا این مسیر را تکرار کنید تا به تسلط کامل در آن مبحث برسید. بعد از این دایره خارج شوید و دایره جدیدی برای خود ایجاد کنید.

این چهار گام در بازه زمانی بلندمدت اگر به درستی اجرا شود رسیدن به درصد 100 در فیزیک کار دشواری نخواهد بود.

چند ترفند کاربردی در مطالعه فیزیک کنکور

گفتیم که فیزیک خواندنی نیست؛ باید بفهمید و تمرین کنید. اما در کنار تلاش و مطالعه زیاد می توان از ترفندهای کاربردی موثری در روش مطالعه و برنامه ریزی فیزیک کنکور استفاده کرد تا سرعت و کیفیت مطالعه بهبود یابد.

  • بودجه بندی سرفصل ها را به خاطر بسپارید

همانطور که تاکید کردیم، اطلاع از بودجه بندی سرفصل ها می تواند به افزایش کیفیت مطالعه شما کمک کند. در واقع بودجه بندی یک نقشه راه است. بخش های مهم هر کتاب را برایتان مشخص می کند و شما بر این اساس می توانید سوالات مهم و قسمت های تست خیز فیزیک را تشخیص دهید.

  • از متن کتاب درسی غافل نشوید

کتاب درسی مرجع اصلی سوالات کنکور است. بسیاری از سوالات کنکور دقیقا از متن کتاب های فیزیک دهم، یازدهم و دوازدهم طرح می شود. بارها شاهد ودیم که مثال کتاب درسی عینا در کنکور آمده است. از طرفی، بارها تاکید کردیم فیزیک را مفهومی یاد بگیرید؛ مفهوم فیزیک در متن کتاب و تعاریف موجود در آن قرار دارد. پس متن کتا های سه سال دیرستان را حتما با دقت خوانید.

  • خلاصه نویسی، چاره روزهای سردرگمی

از معجزه خلاصه نویسی غافل نباشید. نکات مهم را بنویسید؛ فرمول های مهم و پایه را بنویسید؛ تعاریف کلیدی را یادداشت کنید. حرکت دایره ای را به خاطر می آورید؟ هرچه به زمان کنکور نزدیک تر می شوید این دایره تنگ تر می شود. در روزهای نزدیک به کنکور بهترین روش مطالعه فیزیک استفاده از خلاصه نویسی ها برای جمع بندی و مرور مطلب است.

  • بیش از حد تصورِ خود تست بزنید

تیر خلاص در تثیت، تسلط و مهارت کنکوری، حل تست است. سوالات کنکور های گذشته را بارها و بارها حل و آنالیز کنید. هم تست خوانی کنید و هم تست زنی. هر چه به کنکور نزدیک تر می شوید ساعات مختص تست زنی را باید افزایش دهید.

  • مرور چند باره منابع آموزشی

هیچ کس با یک بار خواندن، موفق نشده است. اگر منبع آموزشی شما کتاب است چندبار بخوانید؛ اگر از پکیج تدریس فیزیک کنکور به صورت فیلم و ویدیوی آموزشی استفاده می کنید، هر بخش را چندبار ببینید. تکرار و مرور مطلب را در حافظه لند مدت شما هک می کند.

سخن پایانی

رسیدن به درصد 100 در فیزیک کار غیر ممکنی نیست. با انتخاب بهترین روش مطالعه فیزیک کنکور، تمرین، پشتکار و استمرار می توانید به بالاترین نمره در درس فیزیک دست یابید. مراحل را گام به گام و دقیق اجرا کنید؛ در میانه راه ممکن است خسته و دلسرد شوید، اما ناامید نباشید؛ کمی استراحت کنید و با قدرت به مسیرتان ادامه دهید. ایمان داشته باشید که پایان این راه روشنایی است.

این نوشته را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

دیگر مطالب