زیرصد سنجش

جمع بندی فیزیک کنکور در 10 روز

جمع بندی فیزیک کنکور در 10 روز

یکی دیگر از دروس تخصصی بسیار مهم برای کنکور رشته های ریاضی و تجربی درس فیزیک است. در فرصت زمانی باقیمانده تا زمان آزمون سراسری، برنامه ریزی برای جمع بندی فیزیک کنکور در 10 روز باید یکی از برنامه های اصلی شما باشد.

فیزیک درس سختی است. مفاهیم مهم و تخصصی از موضوعات اصلی و پرکاربرد دانش فیزیک، با روابط سخت و پیچیده ریاضیات در هم آمیخته شده و این درس را به یکی از دروس سخت اختصاصی در دوره دبیرستان تبدیل کرده است.

اما نکته مهم در فرآیند تدریس فیزیک کنکور این است که سرفصل های فیزیک در هیچ پایه ای ارتباط و وابستگی به فصل های دیگر ندارد. بنابراین آموزش این درس پیچیدگی ها و سخت های برنامه ریزی درس هایی چون شیمی یا ریاضی را ندارد.

با توجه به اهمیت و جایگاه این درس در کنکور و از آنجایی که فرصت زیادی تا زمان برگزاری آزمون باقی نمانده است، باید جمع بندی فیزیک کنکور در 10 روز را به درستی انجام دهیم.

جمع بندی فیزیک کنکور در 10 روز

اگر به سرفصل ها و موضوعات درسی که در کتاب های فیزیک سه سال دبیرستان ارائه شده دقت کرده باشید، می بینید که هیچ وابستگی موضوعی میان مباحث درسی این سه سال وجود ندارد.

این موضوع باعث می شود تا برنامه ریزی مطالعاتی و همچنین شیوه جمع بندی فیزیک با سایر دروس تخصصی رشته های ریاضی و تجربی متفاوت باشد.

دوره جمع بندی برای هر درسی، معمولا زمان کوتاهی است که تا روز برگزاری آزمون باقی مانده است. در دوره جمع بندی یادگیری مبحث جدید مردود است؛ در این فرصت توصیه بر مرور مطالب قبلی و تثبیت نکاتی است که پیش تر به خوبی خوانده و یاد گرفته اید.

این قاعده برای درس فیزیک نیز باید اجرا شود. یعنی از شما به عنوان داوطلب کنکور انتظار می رود در طول سال تحصیلی فیزیک را به خوبی و طبق یک برنامه مطالعاتی استاندارد، به خوبی خوانده و آموخته باشید و در نهایت به دنبال جمع بندی فیزیک کنکور در 10 روز باشید.

اساس برنامه مطالعاتی برای جمع بندی فیزیک کنکور بر دسته بندی و مرور مطالب مهم است. اگر مطالب را قبلا به خوبی یاد گرفته اید، برای دوره جمع بندی می توانید از الگوی زیر پیروی کنید:

  • روابط را دسته بندی کنید

بر اساس کتاب های درسی روابط و فرمول های مربوط به هر مبحث را دسته بندی کنید. برای مباحثی مثل حرکت شناسی، فرمول های کاربردی و تکمیلی را خودتان بسازید و در دسته بندی مرتبط قرار دهید.

  • مباحث را اولویت بندی کنید

برای جمع بندی مباحث فیزیک کنکور در 10 روز باید آنها را اولویت بندی کنید. بهتر است اولویت بندی بر اساس میزان اهمیت و سهم هر مبحث در کنکور باشد.

  • تمرین و تست زیاد حل کنید

گفتیم که فرض بر این است که مطالب را قبلا به طور کامل خوانده اید و یاد گرفته اید. در فرصت کوتاه باقی مانده تا کنکور، باید تمرکز اصلی خود را بر افزایش مهارت های پاسخ گویی به تست ها قرار دهید. برای این منظور حل تمرین های تشریحی برای درک کامل مفاهیم ضروری است و تنها ابزار افزایش قدرت تست زنی، حل مستمر تست های طبقه بندی است.

ممکن است تعدادی از داوطلبان کنکور، در طول سال تحصیلی فیزیک را به خوبی نخوانده باشند. این دسته از داوطلبان باید برنامه اصلی خود را بر یک یا دو مبحث آسان بگذارند و جمع بندی فیزیک کنکور در 10 روز را به یادگیری چند محبث آسان و مطالعه مطالب خواندنی و مفهومی فیزیک اختصاص دهند.

برای مثال مطالب مطرح شده در برنامه ریزی آموزشی نیمسال دوم پایه دوازدهم برای این دسته از افراد می تواند انتخاب مناسبی باشد. هم مباحث این بخش از فیزیک دوازدهم ساده و قابل فهم است و هم تعداد قابل توجهی از تست های کنکور را به خود اختصاص می دهد.

در نظر داشته باشید که در هر سطحی از یادگیری فیزیک باشید، مهم ترین وظیفه شما در دوره جمع بندی فیزیک کنکور در 10 روز، تمرین و تسلط بیشتر برای حل تست های آزمونی سراسری است.

این نوشته را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

دیگر مطالب