زیرصد سنجش

برنامه ریزی مطالعاتی فیزیک کنکور | نحوه اولویت بندی مباحث

برنامه ریزی مطالعاتی فیزیک کنکور

«بررسی بهترین روش های برنامه ریزی مطالعاتی فیزیک کنکور»

درس فیزیک برای دانش آموزان رشته های ریاضی و تجربی یکی از دروس سخت و چالش برانگیز محسوب می شود. تنوع مباحث، مفاهیم گسترده و گاه پیچیده و مسائل سخت در فیزیک باعث شده تا اغلب دانش آموزان نسبت به مطالعه و برنامه ریزی کنکوری برای درس فیزیک کمی دچار مشکل شوند. اما اگر روش های برنامه ریزی مطالعاتی درس فیزیک و همچنین اولویت بندی مباحث را برای کنکور بدانید هم خواندن فیزیک برایتان جذاب می شود و هم سرعت و میزان یادگیری و تسلط‌تان افزایش می یابد. در این مقاله قصد داریم برخی از بهترین روش های برنامه ریزی مطالعاتی فیزیک کنکور را ارائه کنیم.

برنامه ریزی مطالعاتی فیزیک کنکور

مهم ترین مسئله در یادگیری فیزیک تسلط بر مفاهیم پایه است. درست است که سوالات فیزیک در کنکور مسئله‌محور و محاسباتی طرح می شوند، اما بدون تسلط بر مفاهیم و تعاریف فیزیک امکان حل این مسائل وجود ندارد.

در واقع نکته ای که در تدریس فیزیک کنکور باید به عنوان محور آموزشی در نظر گرفته شود همین مفاهیم است. زمانی که شما مباحث را به صورت مفهومی یاد بگیرید، از حفظ کردن فرمول های سخت و پیچیده معاف می شوید. به جای حفظ کردن چند حرف انگلیسی، می توانید از اسامی و تعاریف برای تحلیل مسائل استفاده کنید. و با همین روش می توانید بسیاری از سوالات را بدون حل بر روی کاغذ و با تحلیل های ذهنی به راحتی پاسخ دهید.

گام اول در برنامه ریزی مطالعاتی فیزیک کنکور تقسیم بندی مباحث سه سال دبیرستان است. یعنی سرفصل های کتاب های فیزیک سه سال دبیرستان را به صورت مجزا تقسیم کنید و بر اساس شرایط تحصیلی (دانش آموز هستید یا پشت کنکوری) برای مطالعه آن ها برنامه ریزی کنید. با توجه به اینکه موضوعات مطرح شده در هر یک از کتاب های فیزیک دوره دبیرستان متفاوت و مستقل از یکدیگر هستند، این دسته بندی برای برنامه ریزی ضروری و بسیار حائز اهمیت است.

متن کتاب های درسی حاوی نکات مهمی هستند. حتما تعاریف موجود در کتاب را با دقت بخوانید و نکات مهم آن را خلاصه نویسی کنید. برای دوران جمع بندی یا حتی هر زمان که قصد مرور داشتید می توانید از این خلاصه نویسی ها استفاده کنید و از مطالعه مجدد کل مطالب اجتناب نمایید.

البته این نکته را در نظر داشته باشید که بخش هایی از کتاب درسی نقشی در طرح سوال امتحان یا کنکور ندارند و در صورت شناسایی می توانید این بخش ها را حذف کنید. یکی از مزیتهای پکیج تدریس فیزیک کنکور این است که بخش های مطالعه آزاد و غیرضروری کتاب درسی را حذف کرده و برنامه مطالعاتی شما را منظم و خالص می کند.

پس از اینکه بر روی مفاهیم به خوبی مسلط شدید می توانید به آنالیز و تحلیل مسئله های محاسباتی وارد شوید. اجرای این بخش از برنامه ریزی مطالعاتی فیزیک کنکور نیازمند مهارت های ریاضی است. حل مسئله های فیزیک به واسطه محاسبات ریاضیاتی انجام می شود، بنابراین بخش قابل توجهی از بار نمره گرفتن از فیزیک متوجه مهارت ریاضیاتی شماست.

نکته بعدی تنوع سوالات فیزیک است. ماهیت فیزیک مفهومی است و به همین دلیل به راحتی می توان در طراحی سوالات تشریحی و تستی این درس ابتکار عمل زیادی به خرج داد. برای اینکه بتوانید به هر شکلی از سوالات فیزیک در کنکور به راحتی پاسخ دهید، ضمن تسلط بر مفاهیم، لازم است تا با انواع نمونه سوالات احتمالی که ممکن است از هر بخش طرح شود آشنا شوید.

تهیه منابع تکمیلی و پکیج جامع فیزیک کنکور که شامل نمونه سوالات تشریحی متنوع و همچنین تست های طبقه بندی شده از کلیه مباحث فیزیک کنکور باشد، برای شناخت انواع سوالات مباحث مختلف فیزیک می تواند موثر باشد.

اولویت بندی مباحث برای برنامه ریزی مطالعاتی فیزیک کنکور

در برنامه ریزی مطالعاتی فیزیک کنکور تکنیک اولویت بندی مباحث بسیار موثر است. شناخت سرفصل های آسان، مباحث تست خیز و آن دسته از مباحث که شما در یادگیری آن ها راحت تر هستید، هرکدام می تواند در نحوه برنامه ریزی مطالعاتی شما برای فیزیک کنکور تاثیرگذار باشد.

برای این منظور لازم است تا بودجه بندی مباحث فیزیک در کنکور را بدانید. ضمن اینکه اگر دانش آموز پایه دوازدهم هستید، بر روی مباحث فیزیک دوازدهم باید بیشتر تمرکز داشته باشید، تا ضمن مطالعه برای آمادگی کنکور، برای کسب بالاترین نمره در امتحان نهایی نیز خود را آماده کنید.

در کنکور تجربی از فیزیک دهم به طور میانگین 7 تست و در کنکور ریاضی نیز به طور میانگین 10 تست طرح می شود. با بررسی شیوه های تدریس فیزیک دهم و همچنین نوع سوالاتی که از این کتاب در کنکور طرح شده، می توان فیزیک دهم را در دسته مباحث آسان در نظر گرفت. بنابراین با یک برنامه استاندارد در مطالعه فیزیک دهم می توانید به سوالات مربوط به این کتاب به راحتی پاسخ دهید.

فیزیک یازدهم در کنکور تجربی با 9 تست و در کنکور ریاضی 13 تست حضور پر رنگ تری دارد. سوالات این کتاب اغلب شکلی، تحلیلی و محاسباتی است. شما با کمک روش های ساده سازی مدارها که در پکیج فیزیک یازدهم آموزش داده می شود به راحتی می توانید پیچیده ترین مداراها را تحلیل کنید و به راحتی تست های این بخش را پاسخ دهید.

اما فیزیک دوازدهم به ویژه مباحث مربوط به نیمسال اول، بخش سخت سوالات کنکور محسوب می شوند. از این کتاب در مجموع برای کنکور تجربی 13 تست و در کنکور ریاضی حدود 20 تست طرح می شود. تسلط بر مباحث فیزیک حرکت شناسی و دینامیک نیازمند صبر، پشتکار و تمرین زیاد است. در واقع این بخش از برنامه ریزی مطالعاتی فیزیک کنکور، قسمت سخت کار شماست که با کمی تمرین بیشتر می توانید از این چالش با موفقیت عبور کنید.

فیزیگ معمولا جز درس های سخت کنکور محسوب می شود. به همین دلیل میانگین درصد داوطلبان در کنکورهای گذشته برای درس فیزیک معمولا پایین بوده است. اگر در این درس احساس ضعف می کنید، حتما مباحث آسان را شناسایی کنید و ضمن آن، نقاط ضعف خود را شناسایی کنید و برای رفع آن ها با راهنمایی اساتید و مشاوران با تجربه درس فیزیک یک برنامه جامع و هدفمند طراحی نمایید؛ و در فرصت باقیمانده تا زمان کنکور تمام تلاش‌تان را در ارتقا توانمندی حل تست فیزیک خود به کار گیرید.

سخن آخر در برنامه ریزی فیزیک کنکور

فیزیک در کنکور تجربی با ضریب 7 و در کنکور ریاضی با ضریب 9 تاثیرگذار است. بنابراین داشتن برنامه ریزی مطالعاتی برای فیزیک یکی از الزامات موثر در موفقیت کنکور به حساب می آید. در این برنامه ریزی لازم است تا مباحث فیزیک را بر اساس میزان اهمیت، درجه دشواری و توانایی فردی خود در یادگیری هر مبحث اولویت بندی کنید و بر این اساس جدول زمانی مطالعه مباحث فیزیک را برای خود تنظیم کنید.

همچنین برای تسلط قطعی بر تمام مباحث فیزیک کنکور در نظر گرفتن زمان مناسب برای حل مسئله و تست به میزان لازم ضروری است.

این نوشته را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

دیگر مطالب