زیرصد سنجش

جمع بندی زیست کنکور | تکنیک ها و روش های مرور و جمع‌بندی

بهترین روش جمع‌بندی زیست کنکور

جمع بندی زیست برای کنکور از جمله مهارت‌های مهمی است که دانش‌آموزان رشته تجربی برای موفقیت در این آزمون نیازمند آن هستند.

همانطور که می دانیم هفته های پایانی نزدیک به زمان برگزاری کنکور، بهترین زمان برای مرور و جمع بندی دروس کنکور است. یکی از دغدغه ها و چالش های مهم داوطلبان کنکور تجربی تسلط بر درس زیست شناسی است. پس از یادگیری مباحث زیست نوبت به تسلط بر این درس مهم و تاثیرگذار می رسد. تسلط بر زیست با مرور و جمع بندی اصولی و جامع ممکن می شود.

در این مقاله، به صورت کامل و جامع در مورد تکنیک‌ها و روش‌های جمع‌بندی کردن درس زیست شناسی برای کنکور خواهیم پرداخت.

جمع بندی زیست کنکور

در هفته های پایانی نزدیک به زمان برگزاری آزمون کنکور، مهم ترین کار داوطلبان مرور و جمع بندی مطالب درسی است. با توجه به اینکه بسیاری از افراد در ماه های آخر، به ویژه بعد از شرکت در امتحانات نهایی خرداد‌‌ ماه، خسته و گاهی بی انگیزه می شوند، اجرای برنامه مطالعاتی کنکور را یا متوقف می کنند یا از میزان توجه و تلاششان کاسته می شود.

در این میان آن دسته از دانش آموزان که به همچنان به اجرای برنامه ریزی درسی خود پای بند هستند و خود را ملزم به انجام مرور و جمع بندی می کنند، به سرعت از رقبای خود سبقت می گیرند و به سمت موفقیت و کسب بهترین نتیجه در کنکور حرکت می کنند.

زیست شناسی با ضریب 12 در کنکور تجربی، مهم ترین و تاثیرگذارترین درس در این گروه آزمایشی محسوب می شود. بنابراین تسلط بر این درس و توانایی حل تست از مباحث آن و در نتیجه کسب نمره بالا در آن، می تواند باعث ارتقا تراز شما در نتیجه نهایی کنکورتان شود. در نظر داشته باشید که بهترین روش تدریس زیست کنکور آن است که علاوه بر آموزش کامل مفاهیم پایه ای، حتما در پایان هر مبحث نکات مهم و مورد نیاز برای دوران جمع بندی زیست را نیز شامل شود.

جمع بندی زیست مهم ترین بخش برنامه ریزی مطالعاتی این درس برای موفقیت در کنکور تجربی است.

تعیین هدف اصلی

اولین مرحله در جمع بندی زیست کنکور، تعیین هدف اصلی برای خودتان است. آیا قصد دارید تمامی مباحث را جمع بندی کنید یا فقط بر روی برخی از مباحث اصلی تمرکز خواهید کرد؟ بر اساس هدف اصلی خود، تعیین کنید که کدام یک از بخش‌های مهم و اصلی درس زیست شناسی را جمع‌بندی می‌کنید.

تعیین هدف‌های فرعی

در جمع بندی زیست برای هر فصل یا واحد درسی، هدف فرعی خود را تعیین کنید. در این هدف‌های فرعی، باید مفاهیم کلیدی و مهمی که در هر فصل وجود دارد را در نظر بگیرید و تلاش کنید در جمع بندی به آن‌ها توجه نمایید.

بهترین روش جمع بندی زیست کنکور

جمع بندی در واقع به معنای دسته‌بندی مطالب درسی و مرور مفاهیم و نکات کلیدی هر درس است. این فرآیند به شما کمک می‌کند تا مطالب را به صورت سازمان‌یافته و منظم درک کنید و اطلاعات مهم را در ذهنتان مرور نمایید. برای هر درس، جمع بندی دارای چند ویژگی اصلی است که برای تمامی دروس قابل اعمال خواهد بود.

تکنیک ها و روش های خلاصه نویسی را می توانید در اینجا بخوانید

زیست را چگونه مرور کنیم؟

مرور و جمع بندی زیست علاوه بر موارد فوق، یک سری ویژگی ها و شیوه های مخصوص به خود را دارد. بررسی سوالات کنکورهای گذشته در درس زیست نشان می دهد بخش زیادی از سوالات چالش این درس، به صورت ترکیبی و مفهومی طرح می شود. بنابراین برای اینکه بتوانید به راحتی به سوالات آن پاسخ دهید باید بر تمامی نکات مباحث سه سال دبیرستان تسلط داشته باشید.

خلاصه‌نویسی کنید و از اشکال گرافیکی کمک بگیرید.

هنگام جمع بندی زیست با استفاده از مفاهیم کلیدی که استخراج کرده‌اید، خلاصه‌ای کوتاه و جامع از هر فصل یا واحد درسی تهیه کنید. خلاصه باید مختصر و مفید باشد و مفاهیم را به طور دقیق و کامل جمع بندی کند.

خلاصه نویسی در دوره جمع بندی انجام نمی شود. بلکه باید در طول سال وهمزمان با مطالعه مباحث انجام شود. دفترچه و یادداشت های خلاصی نویسی شده، بهترین منبع برای مرور در دوره جمع بندی است.

در خلاصه‌نویسی، می‌توانید از اشکال گرافیکی مانند نمودارها و جدول‌ها استفاده کنید تا مطالب را به صورت واضح و قابل فهمی به نمایش بگذارید. یعنی علاوه بر مرور نکات مهم، این نکات را به صورت نمودار برای خود ترسیم کنید و نکات مربوط به موضوعات مرتبط را به یکدیگر متصل کنید تا هنگام مرور، به تمام آن ها به صورت یک جا دسترسی داشته باشید. در واقع، نکات موجود در خلاصه نویسی را بهتر است به صورت نمودار و جدول به هم مرتبط کنید.

به تصاویر اهمیت دهید.

نکنه بعدی در بحث جمع بندی زیست شناسی تسلط بر تصاویر مهم کتاب درسی است. از شکل های موجود در کتاب های درسی همیشه تعداد قابل توجهی سوال طرح می شود. این سوالات گاهی به صورت مستقیم طرح می شود؛ یعنی تصویر را در صورت سوال می دهند و بر اساس آن سوالات را طرح می کنند.

نوع دیگری از طرح سوال شکلی، به این صورت اسن که سوالی را مطرح می کنند که پاسخگویی به آن مستلزم این است که شما شکل مربوط به آن را حفظ کرده باشید.

بنابراین در دوره جمع بندی حتما به مرور و یادگیری کامل تصاویر مهم اهمیت بدهید.

بررسی نکات تست‌های سال‌های گذشته

بررسی نکات تست های سال های گذشته یکی از بهترین راهکارها برای تسلط بر نکات مهم آزمون است. با بررسی شیوه طرح سوال از این نکات، می‌توانید بهترین راهکارها و الگوهای پاسخ دادن را درک کنید. در دوره جمع بندی زیست ، این فعالیت به عنوان تست خوانی شناخته می‌شود.

در این فرآیند، شما به سوالات گذشته پرداخته و نکات مهم و الزامی که در آنها تاکید شده است را مشاهده می‌کنید. این بررسی به شما کمک می‌کند تا الگوهای طرح سوال، نوع پاسخ‌دهی و نقات قوت و ضعف خود را درک کنید.

همچنین، با انجام تست خوانی، می‌توانید میزان آشنایی و آمادگی خود را برای آزمون بهتر ارزیابی کنید و در صورت نیاز به مطالعه بیشتر در بخش‌های خاصی تمرکز نمایید. بهتر است در این فرآیند با دقت و تمرکز به سوالات و پاسخ‌های آنها نگاه کنید و درک کاملی از مفاهیم و اطلاعات موردنیاز بدست آورید.

از تست ها و آزمون تستی غافل نشوید.

بخش اصلی جمع بندی درس زیست شامل حل تست و آزمون تستی می شود. تقریبا 60 درصد نکات مهم آزمونی در زمان مطالعه تست های گذشته به دست می آیند.

حتما نکات مربوط به هر تست را در نمودار خلاصه نویسی خود یادداشت کنید. این کار به شما کمک می‌کند تا درک خود از مفاهیم را بهبود بخشید و آمادگی خود را برای آزمون کنکور تجربی افزایش دهید. علاوه بر این، در پایان آزمون درصد خود را محاسبه نمایید و سپس به بررسی نکات مربوط به هر تست بپردازید.

سخن آخر در جمع بندی زیست کنکور

جمع بندی زیست کنکور نیازمند تمرکز، زمان و تلاش است. با پیروی از مراحل فوق و استفاده از منابع مناسب، می‌توانید خلاصه‌ای جامع و کامل از مطالب درس زیست شناسی را تهیه کرده و به طور موثری برای آزمون کنکور تجربی آماده شوید.

اگر هدف شما از شرکت در کنکور، قبولی در رشته های تراز بالای گروه تجربی است، از درس زیست غافل نشوید. شما برای رسیدن به رشته هایی چون پزشکی و دندانپزشکی و … به تسلط کامل و کسب درصد بالا در این درس نیاز دارید.

نقاط ضعف خود را بشناسید و در فرصت باقیمانده تا کنکور به رفع آنها بپردازید. در این دوره مطلب جدید نخوانید. هر آنچه که تا امروز آموخته اید را مرور کنید و تمام تست های موجود در آن مباحث را بررسی و حل نمایید.

در دوره جمع بندی زیست ، 30 درصد زمان خود را به مطالعه خلاصه نویسی و نکات مهم اختصاص دهید و مابقی زمان خود را صرف تست خوانی و استخراج نکات جدید و تست زنی و تمرین نمونه سوالات بیشتر کنید تا به بیشترین حد تسلط بر درس زیست شناسی برای موفقیت در کنکور برسید.

این نوشته را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

دیگر مطالب