زیرصد سنجش

جمع بندی ریاضی کنکور | بهترین تکنیک های مرور و جمع بندی ریاضی کنکور تجربی

جمع بندی ریاضی کنکور تجربی

یکی از چالش های داوطلبان کنکور در هفته های پایانی، جمع بندی ریاضی کنکور و مرور و تثبیت مطالب این درس در زمان کوتاه است. ریاضی به عنوان یک درس سخت و نامحبوب میان دانش آموزان رشته تجربی شناخته شده است؛ اغلب دانش آموزان در دوره دبیرستان با فهم آزمونی و کنکوری این درس با مشکل مواجه می شوند، همین امر باعث می شود تا در طول سال وقت زیادی برای این درس صرف نکنند.

این تصور در بین داوطلبان کنکور تجربی جا افتاده که اگر وقتی که برای یادگیری ریاضی می خواهند صرف کنند، به درس زیست اختصاص دهند نتیجه بهتری می گیرند؛ در صورتی که این یک تصور کاملا اشتباه است.

برای موفقیت در کنکور پر رقابت گروه تجربی و کسب رتبه خوب برای قبولی در رشته های تراز بالا، تسلط و آمادگی کامل در کلیه دروس اختصاصی به یک اندازه واجب و موثر است.

همین موضوع در رابطه با جمع بندی ریاضی کنکور نیز صدق می کند. در فرصت های پایانی نزدیک به کنکور که برنامه ریزی به صورت مرور و جمع بندی تنظیم می شود، اختصاص دادن زمان مناسب برای مرور و تثبیت ریاضی از اهمیت زیادی بر خوردار است.

جمع بندی آخرین فرصت برای تکمیل فرآیند مطالعه و رسیده به آمادگی بیشتر برای کسب نتیجه دلخواه در کنکور سراسری است و آگاهی از بهترین روش های جمع بندی در این زمان می تواند برگ برنده دانش آموزان پر تلاش باشد.

بهترین روش های جمع بندی ریاضی کنکور تجربی

جمع بندی یعنی نظم‌بخشی به اندوخته های علمی و آموزشی قبلی. در فرآیند جمع بندی مطالعه و یادگیری مطلب جدید به کل رد می شود و کل برنامه ریزی باید بر اساس مباحثی باشد که پیش تر در حد قابل قبولی آنها را خوانده و یاد گرفته اید.

اما با توجه به توضیحات پیشین، ممکن است تعدادی از داوطلبان مطالعه مناسبی در درس ریاضی نداشته باشند. از همین روز روش های جمع بندی ریاضی کنکور برای داوطلبان باید به صورت مجزا ارائه شود.

در دوران جمع بندی، دانش اموزان به دو دسته تقسیم می شوند:

  • دسته اول دانش آموزانی که در حد قابل قبول و بیش تر بر مباحث مختلف ریاضی مسلط هستند و در این دوره کوتاه تنها نیازمند مرور و تثبیت و حل تست هستند.
  • دسته دوم داوطلبانی هستند که از مطالعه دقیق ریاضی در طول سال به هر دلیلی جا مانده اند و در زمان کوتاه جمع بندی باید با یک برنامه اصولی برخی از مباحث را مطالعه کنند.

فرقی نمی کند شمت در کدام دسته قرار می گیرید؛ آنچه اهمیت دارد این است که تا لحظه آخر ناامید نشوید و به تلاش بری رسیدن به موفقیت تلاش کنید. اگر هدف شما قبولی در رشته های پر طرفدار و سطح بالاست، باید متناسب با شرایطی که دارید، برنامه ریزی کنید و تا روز قبل از کنکور به اجرای برنامه خود پای‌بند باشید.

در ادامه به تشریح نحوه برنامه ریزی دوره جمع بندی درس ریاضی کنکور برای هریک از این دو دسته داوطلب می پردازیم.

برنامه ریزی جمع بندی ریاضی کنکور برای دانش آموزان دسته اول

دانش آموزان دسته اول در طول سال تحصیلی ریاضی را به خوبی خوانده اند و در مباحث این درس به سطح یادگیری خوبی رسیده اند. در فرصت جمع بندی برای درس ریاضی کنکور این دسته از داوطلبان نیازمند یک برنامه مرور و جمع بندی هستند که شامل بررسی مهم ترین نکات و روابط پرکاربرد به همراه حل تمرین و تست باشد.

نکات مهمی که این دسته از داوطلبان در برنامه جمع بندی ریاضی کنکور باید رعایت کنند عبارتند از:

  • مباحث را اولویت بندی کنید

اولویت بندی مباحث می تواند بر اساس میزان سختی و آسانی، جایگاه و اهمیت در کنکور و یا میزان تسلط شما بر هر مبحث باشد. بهتر است مباحثی که خودتان در انها تسلط بیشتری دارید را در اولویت بالا قرار دهید تا مهارت تست زنی شما در این مباحث افزایش یابد.

  • روابط و فرمول های اصلی و مهم را دسته بندی کنید

برای مطالعه و مرور هر مبحث، ابتدا روابط و فرمول های اصلی آن مبحث را دسته بندی کنید. اگر روابط تکمیلی به کمک روابط اصلی تولید می شود، روابط جدید را هم در ستون چلوی رابطه اصلی بنویسید. سعی کنید فرمول تکمیلی را خودتان اثبات و تولید کنید. این کار به ثبت روابط مرنبط در حافظه شما کمک زیادی می کند.

  • بودجه بندی مباحث را در نظر داشته باشید

در برنامه ریزی دوران جمع بندی ریاضی کنکور اطلاع از بودجه بندی مباحث مختلف در کنکور مهم است. به تناسب اهمیت، جایگاه و سهمی که هر مبحث در سوالات کنکور دارد، مدت زمان و انرژی مورد نیاز برای مرور آن مبحث را در برنامه خود تعیین کنید.

  • تمرین حل کنید

برای مرور دوباره مباحث ریاضی، تمرینات تشریحی را حل کنید. حل تمرین ذهن شما را برای یافتن راه حل مناسب آماده تر می کند.

  • تست زیاد حل کنید

آنالیز و حل تست بازوی اصلی دوران جمع بندی ریاضی کنکور است. هر چقدر زمان بیشتری را به حل تست های طبیقه بندی شده اختصاص دهید، میزان تسلط و مهارت شما در پاسخگویی به سوالات کنکور افزایش می یابد و رسیدن به درصد بالا در درس ریاضی برای شما راحت تر خواهد شد.

برنامه ریزی جمع بندی ریاضی کنکور برای دانش آموزان دسته دوم

کار برای دانش آموزان دسته دوم در فرصت جمع بندی کمی سخت تر است. از آنجایی که مطالعه مطلب جدید در دوره جمع بندی به طور کلی رد می شود، انتخاب مبحث مطالعاتی برای این زمان اهمیت زیادی دارد.

اگر در طول سال وقت زیادی را صرف یادگیری یاضی نکرده اید، بهتر است در این زمان کوتاه، برنامه خود را بر یادگیری مطالب آسان و در عین حال تست خیز ریاضی تنظیم کنید.

برای این منظور ابتدا مباحث آسان و تست خیز ریاضی را پیدا کنید، مرور سریعی بر توضیحات درسی آنها داشته باشید؛ در حین مطالعه فرمول های مهم و روابط اصلی را دسته بندی و یادداشت کنید.

بعد از مطالعه هر مبحث و یادگیری آن، سوالات تشریحی مرتبط با آن موضوع درسی را تمرین کنید تا مطلب به طور کامل در ذهن شما تثبیت شود؛ و در انتها سوالات کنکورهای گذشته و تست های طبقه بندی شده برای مبحث مورد مطالعه خود را آنالیز و حل کنید.

بهتر است تعداد مباحث انتخابی تان زیاد نباشد، هدف را بر این بگذارید که در ریاضی به درصد حداقل 25 تا 30 دست یابید. برای رسیدن به این درصد کافیست بر 2 یا سه مبحث آسان که همیشه در کنکور سهم دارند مسلط شوید.

سخن پایانی

نوبت اول کنکور سراسری 1403 در هفته اول اردیبهشت ماه برگزار می شود. در فرصت حداد 15 روز باقیمانده تا زمان برگزاری این آزمون بهترین کار برنامه ریزی برای جمع بندی دروس تخصصی کنکور است.

در این نوشته سعی کردیم تا بهترین روش های جمع بندی ریاضی کنکور را ارائه دهیم. به یاد داشته باشید که اصل مهم در کسب موفقیت تلاش مستمر نا امید نشدن تا روز آخر است.

همچنین در پایان توصیه می کنیم برای مرور و مطالعه کنکوری ریاضی از تدریس ریاضی کنکور در پکیج های زیر 100 سنجش نیز استفاده کنید.

 

این نوشته را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

دیگر مطالب