زیرصد سنجش

ریاضی کنکور | معرفی مباحث آسان ریاضی | چگونه ریاضی را 100 بزنیم؟

ریاضی کنکور

ریاضیات از پایه اول ابتدایی همراه ماست. صرف‌نظر از اینکه در چه رشته‌ای تحصیل می کنید، ریاضی عضو جدانشدنی و بسیار مهم در دوره تحصیل به شمار می رود. از سوی دیگر ریاضی کنکور به نوعی چالش بزرگ دانش آموزان در آزمون رشته‌های ریاضی و تجربی به حساب می آید. اما در نهایت تسلط بر سرفصل‌های ریاضیات و همچنین شناخت مباحث آسان ریاضی در کنکور می تواند به راحتی منجر به کسب بالاترین درصد در این درس شود.

در این نوشته ضمن بررسی چالش‌ها و تکنیک های حل سوالات تستی و تشرحی ریاضی، به معرفی مباحث آسان ریاضی در کنکور می پردازیم.

اهمیت ریاضی در کنکور تجربی

ریاضی یکی از دروس تخصصی رشته تجربی است. این درس در هر سه پایه دهم، یازدهم و دوازدهم تجربی به صورت پیوسته در سرفصل‌های دروس اختصاصی جای دارد و یکی از درس هایی است که در پایه دوازدهم به صورت نهایی در امتحانات خرداد سنجیده می شود.

بر این اساس و با توجه به اینکه ریاضی هم جز دروس اختصاصی دفترچه آزمون سراسری است و هم در سوابق تحصیلی دانش آموزان به طور مستقیم تاثیر گذار است، از اهمیت زیادی برخوردار است.

از سوی دیگر با توجه به اینکه ریاضی همیشه برای اغلب دانش آموزان درس آزار دهنده‌ای بوده، بسیاری از داوطلبان کنکور از مطالعه و تسلط کنکوری بر این درس فراری هستند و به جبران کم‌کاری در مطالعه آزمون محور این درس، به یادگیری بیشتر سایر دروس اختصاصی اهتمام می ورزند.

اما با توجه به رقابت بالا در کنکور تجربی، برای کسب رتبه قابل قبول و قبولی در رشته ها و دانشگاه های تراز بالا، شما به کسب درصد بالا در همه درس    های تخصصی از جمله ریاضی در کنکور تجربی نیاز دارید.

همچنین به این نکته توجه داشته باشید که اکثر داوطلبان کنکور تجربی از درس ریاضی فراری هستند، بنابراین اگر شما با مطالعه اصولی و استفاده از تکنیک‌های کاربردی حل تست ریاضی بتوانید درصد بالا در این درس کسب کنید، ریاضی را می توانید به عنوان سکوی پرتاب خود در کنکور در نظر بگیرید.

بودجه بندی ریاضی کنکور

بودجه بندی ریاضی در کنکور تجربی

برای داشتن یک برنامه ریزی مطالعاتی دقیق و موثر در درس ریاضی، ابتدا باید از بودجه بندی ریاضی در کنکور مطلع شوید. میزان اهمیت و تعداد سوالات طرح شده در کنکور، برای کلیه مباحث ریاضی در کنکور یکسان نیست. از سوی دیگر بودجه‌بندی ریاضیات در کنکور کتاب‌محور نیست، بلکه به صورت موضوعی سوالات تقسیم بندی می شوند.

با توجه به پیوستگی موضوعات در درس ریاضی، برای اینکه بتوانید در یک مبحث به تسلط کامل برسید لازم است تا آن مبحث را از ابتدایی ترین پایه ای که به آن مبحث پرداخته شده شروع کنید. با این توضیحات، حال به بررسی بودجه بندی ریاضی در کنکور تجربی بپردازیم.

بودجه بندی ریاضی در کنکور تجربی شامل چیست؟

توان های گویا و عبارات جبری: یکی از مباحث کم اهمیت در کنکور به حسابب می آید و به طور میانگین 1 تست از این مبحث طرح می شود.

مجموعه، الگو و دنباله: به طور میانگین از این مبحث بین 1 تا 2 تست مستقیم طرح می شود.

لگاریتم و توابع نمایی: تعداد تست های مطرح شده از این بخش بین 2 تا 4 تست متغیر بوده است.

تابع: این بخش یکی از مباحث مورد علاقه طراحان تست کنکور است و به طور میانگین 4 تست از آن طرح می شود.

معادلات و نامعادلات: تعداد سوالات طرح شده از این مبحث بین 2 تا 3 تست متغیر بوده است.

مثلثات: مثلثات نیز جز مباحث مورد علاقه طراحان کنکور است و معمولا 4 تست از آن در دفترچه کنکور تجربی دیده می شود.

حد و پیوستگی: از این مبحث 3 تست به طور میانگین در سوالات کنکور هر سال دیده می شود.

مشتق و کاربرد مشتق: یکی از تست خیز ترین مباحث ریاضی در کنکور مشتق و کاربرد آن است که بین 5 تا 6 سوال را به خود اختصاص می دهد.

احتمال و شمارش بدون شمردن: سهم این مبحث در کنکور تجربی 2 تا 3 تست است.

هندسه و مقاطع مخروطی: از مباحث مرتبط با هندسه بیت 5 تا 7 تست در کنکور تجربی طرح می شود.


بیشتر بخوانید: مباحث مهم ریاضی کنکور تجربی


مباحث آسان و تست خیز ریاضی در کنکور تجربی کدام است؟

در برنامه ریزی و انتخاب مباحث ریاضی برای اولویت بندی مطالعه، پیش از هرچیز به توانایی و میزان تسلط خود بر مباحث توجه کنید. بعد از آن تعداد سوالات و بودجه بندی مباحث در کنکور را در نظر بگیرید.

با توجه به بودجه بندی مباحث ریاضی در کنکور، تست خیز ترین مبحث، مشتق و کاربرد آن با میانگین 6 تست است. بعد از آن حد و پیوستگی، تابع و مثلثات هر کدام با میانگین 3 تا 4 تست از اهمیت بالایی برخوردار هستند.

اما اگر به دنبال مباحث آسان برای کسب درصد بالای 40 هستید، می توانید با تسلط بر مباحث مثلثات، لگاریتم، معادلات و نامعادلات، آمار و احتمال و دنباله به این هدف برسید.

توجه داشته باشید آموزش مباحث مهمی چون مثلثات و تابع از پایه دهم آغاز می شود. برخی از مباحث هم فقط در یک پایه تدریس می شوند، مثلا دنباله ها تنها در تدریس ریاضی دهم موضوعیت دارد و جز منابع اصلی طرح سوال ریاضی کنکور است.

برای رسیدن به این هدف بهتر است اولویت بندی مطالعه خود را به ترتیب زیر انجام دهید:

  1. آمار و احتمال
  2. دنباله حسابی و هندسی
  3. معادلات و نامعادلات
  4. مثلثات
  5. لگاریتم

سخن پایانی

برای کسب نمره بالا و رسیدن به درصد 100 در درس ریاضی کنکور، توجه و مطالعه به تمامی مباحث ضروری است. اما آشنایی و شناخت مباحث مهم، پرتست و آسان می تواند در نحوه برنامه ریزی و مدیریت زمان در زمان مطالعه برای کنکور بسیار تاثیرگذار و موثر باشد.

اگر زمان مناسبی تا کنکور پیش رو دارید سعی کنید هیچ مبحثی را حذف نکنید، به تمام مباحث ریاضی بپردازید و با استفاده از بهترین تدریس ریاضی کنکور توانمندی خود در حل تمرین و تست ریاضی را ارتقا دهید تا به کمک این درس بتوانید به نتیجه دلخواه خود دست یابید.

این نوشته را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

دیگر مطالب