زیرصد سنجش

تکنیک های تست زنی

تکنیک های تست زنی

برای موفقیت در رقابت سرنوشت ساز کنکور، اهمیت آشنایی و مهارت در تکنیک های تست زنی با میزان دانش و اطلاعات درسی شما برابری می کند.

در این زنگ مشاوره زیر 100 سنجش، به بررسی و آموزش تکنیک های پر کاربرد تست زنی در کنکور می پردازیم.

چرا باید در تکنیک های تست زنی مهارت داشته باشیم؟

برای موفقیت در کنکور و کسب نتیجه دلخواه، عوامل زیادی به صورت مستقیم یا غیرمستقیم دخیل و تاثیرگذار هستند. در این میان تسلط بر تکنیک های تست زنی به موازات مطالعه و تسلط بر مباحث درسی دارای اهمیت فراوانی می باشد.

مهم ترین تاثیر تکنیک های تست زنی افزایش سرعت حل تست و در نتیجه قدرت بالا در مدیریت زمان است. این امر باعث می شود تا در جلسه کنکور با مشکل کمبود وقت مواجه نشوید.

یکی دیگر از تاثیرات این مهارت ها این است که در جلسه آزمون از فشار روانی ناشی از استرس رنج نمی برید و با استفاده از تکنیک های تست زنی، بر اضطراب خود غلبه می کنید.

همچنین با کمک این مهارت ها تمرکز بیشتری در جلسه آزمون خواهید داشت و با آرامش خاطر به حل سوالات می پردازید.

تکنیک های تست زنی مانند مباحث فیزیک و شیمی دارای فرمول و دستورالعمل مشخصی نیستند. این مهارت ها ناشی از آزمون و خطا و حاصل تجربه نفرات برتر کنکورهای سال های گذشته است که در قالب این مقاله ارائه می شود.

داوطلبان زیادی را دیده ایم که با مطالعه طولاتی مدت در دروس کنکور سراسری به تسلط علمی قابل قبول و بالایی دست یافتند، اما در کنکور به نسبت تلاشی که کرده اند نتیجه مطلوبی را به دست نیاورده اند.

علت این امر، عدم تسلط بر مهارت ها و تکنیک های تست زنی است. شما هر چقدر که بر مباحث یک درس مسلط باشید، بدون مهارت تست زنی، شانس کسب نتیجه دلخواه خود را نخواهید داشت.

تکنیک های تست زنی

همانطور که در ابتدای این مقاله اشاره کردیم برای موفقیت در کنکور، اهمیت آشنایی و مهارت در تکنیک های تست زنی با میزان دانش و اطلاعات درسی شما برابری می کند. در ادامه به 5 تکنیک مهم خواهیم پرداخت…

تکنیک اول: تمام سوالات دفترچه را یک دور روزنامه وار بخوانید

تجربه نشان داده است که در ابتدای آزمون و با اعلام آغاز زمان پاسخگویی، ذهن داوطلبان در حین جلسه دچار شوک لحظه ای شده و اغلب با این فکر مواجه می شوند که هرچه در طول سال خوانده اند را فراموش کرده اند.

باور کنید چیزی را فراموش نکرده اید! این شوک ناشی از استرس اولیه است. یک دور سوالات دفترچه را از ابتدا تا انتها روخوانی کنید. نیاز نیست روی هیچ کدام از سوالات فکر کنید، فقط روخوانی کنید و بگذرید. این کار به ذهن شما فرصت می دهد تا متمرکز و منسجم شود و آرام آرام با فضای آزمون خو بگیرد.

تکنیک دوم: در حل سوالات، ترتیب دروس را مطابق دفترچه رعایت کنید.

یکی از اشتباهات رایج میان داوطلبان کنکور این است که در پاسخگویی به سوالات، ترتیب موجود در دفترچه را رعایت نمی کنند. استدلال این دسته از داوطلبان این است که اول به سراغ درسی می رویم که “مهم تر است”، “بیشتر تسلط دارم”، “وقت گیرتر است”، “سخت تر است” و … .

تمام این استدلالات، توجیهات اشتباهی است که می تواند منجر به اتفاقات ناگواری شود. فقط تصور کنید یک خانه از پاسخنامه را اشتباه وارد کنید!! 

تکنیک سوم: صورت سوال را با دقت بخوانید.

یکی از مهم ترین تکنیک های تست زنی، دقت در صورت سوال است.

حتما شندیده اید که نیمی از راه حل در عنوان سوال است، پس سوال را با دقت بخوانید و داده ها را دسته بندی کنید و بر اساس آن، آنچه که سوال از شما خواسته است را بیابید.

تکنیک چهارم: سوالات را علامت گذاری کنید.

بعد از خواندن عنوان سوال، می توانید آن را در یکی از سه دسته حل شدنی، حل نشدنی و وقت گیر قرار دهید. سوالات حل شدنی را بلافاصله پاسخ دهید، اما سوالاتی که می دانید قطعا قادر به حل آن ها نیستید را با علام منفی در کنار آن مشخص کنید تا دیگر بر روی آن وقت هدر ندهید.

اما سوالاتی که می دانید می توانید به جواب برسید، اما وقت زیادی باید برای آن اختصاص دهید را با علامت (+) مشخص کنید. بعد از اینکه کل سوالات را بررسی کردید و زمان اضافه داشتید، برگردید و روی این دسته از سوال ها وقت بگذارید.

این یکی از تکنیک های مدیریت زمان هم محسوب می شود.

تکنیک پنجم: رد گزینه

یکی از پرکاربردترین تکنیک های تست زنی، به ویژه در دروس محاسباتی، تکنیک رد گزینه است. طراحی بسیاری از سوالات دروس محاسباتی، به این صورت است که داوطلب ملزم به بررسی هر چهار گزینه باشد.

قطعا بررسی هر 4 گزینه در کنکور وقت گیر است و اغلب با اشتباه محاسباتی همراه است؛ برای سوالات این چنینی کافیست یک تساوی یا رابطه بین جواب و فرمول ایجاد کنید.

آموزش تکنیک رد گزینه در پکیج تدریس ریاضی کنکور به طور کامل و کاربردی آموزش داده شده است.

انواع مختلف تست زنی

برای تمرین تکنیک های تست زنی، لازم است با انواع تست ها برای یادگیری و کسب مهارت تست زنی آشنا شوید.

تست آموزشی (تمرینی)

قطعا هر مشاوری در برنامه ریزی های درسی خود به دانش آموزانش توصیه می کند که: «بعد از خواندن هر مبحث و حل سوالات تشریحی، برای ثبیت و تسلط بر آن مبحث تست حل کنید.» این دسته از تست ها که در برنامه مطالعاتی و جز مراحل یادگیری و تسلط است، تست های آموزشی هستند.

درصد گیری و ثبت زمان حل این تست ها ضرورت ندارد. هدف از حل این تست ها فقط تثبیت و تسلط بر مباحث است. در واقع بسیاری از نکات درسی در زمان حل این تست ها خود را نشان می دهند و اکثر دانش آموزان بعد از گذار از این مرحله (تست زنی آموزشی) مطالب درسی را می آموزند.

تست آموزشی را بلافاصله بعد از خواندن مبحث بزنید، چرا که این تست ها قرار است نقاط ضعف درسی شما را نشان دهند و نکات جدید به شما بیاموزند. پس تمرکز خود را به جای سرعت و درصد، به یادگیری بدهید.

تست آزمونی (زمان سنجی):

این دسته تست ها، به منظور افزایش مهارت در تکنیک های مدیریت زمان و تسلط بر تست زنی مناسب هستند. در واقع تست هایی که در خانه و به صورت آزمون حل می شوند در این دسته بندی قرار می گیرند.

در این نوع تست زنی، شما فضای آزمون را در خانه شبیه سازی می کنید. بر اساس تعداد سوالاتی که قصد پاسخگویی به آن ها را دارید، زمان استاندارد آزمون اصلی را برای خود تعیین می کنید، در هنگام پاسخگویی، قانون نمره منفی را در نظر بگیرید و در پایان زمان آزمون، درصد خود را محاسبه کنید.

با تکرار حل این نوع تست ها، به مرور و با تمرین، می توانید مهارت تست زنی و تکنیک مدیریت زمان را افزایش دهید.

نکته دیگری که در این نوع تست زنی باید حتما در نظر بگیرید، آنالیز و بررسی نتیجه آزمون است. بعد از اتمام هر تست آزمونی و محاسبه درصد خود، به تحلیل سوالاتی که پاسخ نداده اید و یا غلط جواب داده اید بپردازید و نقاط ضعف خود را حتما برطرف نمایید.

تست های جمع بندی

زمانی که به روزهای آخر منتهی به کنکور نزدیک می شوید، بهترین زمان برای حل تست های جمع بندی است.

البته برای حل این نوع تست ها زمان دقیقی نمی توان تعیین کرد. ممکن است شما زودتر از زمان معمول مباحث را به طور کامل خوانده، مرور کرده و وارد مرحله جمع بندی شوید. اما زمان معمول برای جمع بندی، اردیبهشت به بعد است و حداقل مدت زمان مورد نیاز برای آن 15 روز می باشد.

در این مرحله ابتدا خلاصه نویسی ها و نکات مهمی که یادداشت کرده اید را مرور کنید و بعد از آن به حل تست های جمع بندی بپردازید.

در حل تست های جمع بندی، حداقل 3 تا 4 مرحله از کنکورهای سال های گذشته را به عنوان جمع بندی جامع در نظر بگیرید.

این نوشته را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

دیگر مطالب