زیرصد سنجش

تاثیر دروس عمومی در کنکور

تاثیر دروس عمومی در کنکور

مصوبات متعدد و تغییرات گسترده در فرآیند برگزاری کنکور سراسری، دانش آموزان و داوطلبان کنکور را برای برنامه ریزی درسی با چالش های زیادی مواجه کرده است. یکی از این تغییرات حذف دروس عمومی از کنکور بوده است که دانش آموزان را با این پرسش دگیر کرده که تاثیر دروس عمومی در کنکور چه میزان و به چه صورت است؟

آیا درس های عمومی را باید از برنامه مطالعاتی خود حذف کنیم؟ کدام درس ها و با چه میزانی از اهمیت برای کنکور تاثیرگذار هستند؟ در این نوشته قصد داریم تا به این پرسش ها پاسخ دهیم.

دروس عمومی همواره در کنکور از اهمیت زیادی برخوردار بوده اند. ضرایب بالا و اهمیتی که این دروس در تعیین تراز و رتبه کنکور داشتند باعث شده بود تا مشاوران و خود دانش آموزان توجه ویژه به دورس داشته باشند.

اما با تصویب قانون جدید کنکور در سال 1401 و حذف دروس عمومی از دفترچه سوالات کنکور سبب شد تا رویکرد دانش آموزان به مطالعه دروس عمومی تغییر کند. در روزهای نخست که این تغییر اعلام شد، بسیاری تصور کردند که دروس عمومی دیگر تاثیری در کنکور ندارند و می توان این دروس را به طور کل از برنامه کنکور حذف کرد.

در حالی که این قانون هیچگاه به معنی حذف تاثیر دروس عمومی در کنکور نبوده است. بر اساس این قانون 4 درس عمومی صرفا از دفترچه سوالات کنکور حذف شده و تاثیر آنها در قالب نمره سوابق تحصیلی در نتیجه نهایی کنکور اعمال می شود.

تاثیر دروس عمومی در کنکور

بر اساس مصوبه جدید کنکور، سهم سوابق تحصیلی در نتیجه نهایی کنکور به طور مستقیم تاثیرگذار است. نمره کل سوابق تحصیلی بر اساس نمرات کسب شده در امتحانات نهایی تعیین می شود و همانطور که می دانید، امتحانات دروس عمومی اصلی در نوبت پایانی به صورت نهایی برگزار می شود، بنابراین دروس عمومی در سوابق تحصیلی شما تاثیرگذار هستند.

تجربه برگزاری آزمون سراسری 1402 بر اساس مصوبه جدید کنکورینشان داد که متاسفانه بسیاری از داوطلبان بی توجه به تاثیر دروس عمومی در کنکور -هرچند غیرمستقیم- تمرکز اصلی مطالعات خود را بر دروس اختصاصی معطوف کردند و در نتیجه با چالش های جدی در رتبه و تراز کل کنکور مواجه شدند.

عدم توجه و برنامه ریزی مناسب برای مطالعه دقیق دروس عمومی در امتحانات نهایی منجر به کسب نمرات پایین و در نتیجه افت نمره کل سوابق تحصیلی این دسته از دانش آموزان شد.

با توجه به اینکه میزان تاثیر سوابق تحصیلی در کنکور 1402 برابر با 40 درصد بود، داوطلبان زیادی علی رقم کسب درصد های قابل قبول در کنکور، متاسفانه به دلیل نمرات پایین در امتحانات نهایی و نمره سوابق تحصیلی ضعیف، در مجموع موفق به احراز رتبه و تراز کل خوبی نشدند.

توجه به همین موضوع به راحتی می تواند تاثیر دروس عمومی در کنکور و میزان اهمیت این دروس در کسب موفقیت را نشان دهد.

بررسی ضرایب دروس عمومی در کنکور

همان‌طور که پیش‌تر گفته شد، در کنکورهای گذشته دروس عمومی در کنکور سراسری به عنوان مواد امتحانی اصلی محسوب می شدند و هر کدام ضریب مشخصی در کنکور داشتند که درصد کسب شده در آزمون با تاثیر ضریب آن درس محاسبه می شده است.

اما در سال های اخیر و با حذف دروس عمومی به عنوان مواد امتحانی کنکور و اعمال سوابق تحصیلی به صورت قطعی در نتیجه کنکور، تاثیر دروس عمومی در کنکور شکل غیرمستقیم به خود گرفته است.

بر اساس اعلام سازمان سنجش آموزش کشور، در کنکور 1403 سهم سوابق تحصیلی به 50 درصد و با معیار نمرات امتحانات نهایی پایه دوازدهم می باشد که 28 درصد از سوابق تحصیلی شامل نمرات دروس عمومی می باشد.

دروس عمومی موثر در سوابق تحصیلی و موثر در کنکور سراسری در نظام آموزشی فعلی عبارتند از:

  • فارسی 3
  • زبان انگلیسی 3
  • عربی 3
  • دین و زندگی 3
  • سلامت و بهداشت
  • علوم اجتماعی

ضرایب نمرات دروس عمومی در کنکور در نظام های آموزشی مختلف متفاوت است. همچنین این ضرایب در نظام آموزشی گذشته، بر اساس رشته و گروه آزمایشی محاسبه می شوند.

ضرایب و تاثیر دروس عمومی در کنکور رشته های ریاضی و تجربی برای آن دسته از داوطلبان که در نظام 6-3-3 دیپلم خود را گرفته اند یک‌سان است.

برای مثال ضریب درس فارسی در سوابق تحصیلی کنکور 1402 برای رشته تجربی و ریاضی در نظام آموزشی 6-3-3 (نظام فعلی آموزشی) برابر با 21.63 بوده است.

جدول ضرایب دروس عمومی و تخصصی در سوابق تحصیلی نظام های آموزشی و رشته های تحصیلی مختلف را می توانید اینجا مشاهده فرمایید.

این نوشته را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

دیگر مطالب