زیرصد سنجش

اصول کلیدی برنامه ریزی درسی

برنامه ریزی درسی

در توضیح برنامه ریزی درسی باید بدانید که برنامه ریزی به مجموعه‌‏ای از فعالیت‌‏ها برای رسیدن به هدفی خاص و مشخص می‌‏گویند؛ برای اینکه برنامه ریزی کارآمد و مفید باسد، پیش از هرچیز باید هدف آن مشخص باشد. برنامه ریزی در واقع استفاده مفید از زمان و امکانات است. برای اینکه زمان و انرژی که صرف مطالعه می کنید مفید و اثربخش باشد، لازم است تا طبق یک برنامه ریزی استاندارد پیش روید.

اصول اشاره شده در این بخش به شما در ایجاد یک برنامه درسی کارآمد کمک می‌‏کند.

  • اصل اول: منحصر به فرد باشد

برنامه ریزی درسی باید کاملا شخصی سازی شده باشد. یعنی با توجه به شرایط شخص، توانایی ها، سرعت یادگیری، امکانات، شرایط فردی و محیطی و مدت زمانی که در طول روز می تواند به مطالعه اختصاص دهد تنظیم شود.

هرکس شرایط، توانایی و امکانات خاص خود را دارد. متناسب با شرایط طبیعتا نوع برنامه ریزی و نحوه ی پیاده سازی و اجرا نیز متفاوت خواهد بود. از همین رو برنامه ریزی درسی قابلیت اشتراک گذاری میان افراد مختلف را ندارد.

اینکه دوست صمیمی شما با استفاده از یک برنامه به موفقیت در کنکور دست یافته است، الزاما شما با اجرای همان برنامه به نتیجه دلخواه نخواهید رسید. به یاد داشته باشید شرایط روحی، توانمندیها، سرعت یادگیری و شرایط محیطی شما کاملا با دوستتان متفاوت است.

  • اصل دوم: قابلیت اجرا شدن داسته باشد.

برنامه ریزی درسی باید براساس توانمندها و شرایط شما تنظیم شود. ساعات و حجم مطالبی که می خواهید در برنامه بگنجانید، باید به گونه ای باشد که مطابق برنامه بتوانید آن را اجرا کنید.

قبل از اینکه برنامه کلی را تنظیم کنید به یک شناخت نسبی از توانایی ذهنی، زمان آزاد، میزان تسلط بر دروس و سرعت مطالعه و یادگیری خود برسید و بعد بر اساس آن برنامه را تنظیم کنید تا امکان اجرا شدن برنامه به حداکثر برسد.

اینکه صرفا بخواهید ساعات مطالعه طولانی با حجم مطلب بالا را در برنامه داشته باشید، اما به هر دلیل امکان اجرای آن را نداشته باشید، علاوه بر اتلاف وقت، عدم اجرای برنامه اعث تضعیف رویه و افزایش استرس در شما می شود.

  • اصل سوم: فعالیت های غیردرسی و روزمره را هم پوشش دهد.

یک برنامه ی استاندارد و اصولی برنامه ایست که تمام زوایای زندگی را در بر بگیرد. بدیهی است که برای یک دانش آموز و داوطلب کنکور، مهم ترین مسئله در سال منتهی به کنکور، درس و مطالعه است، بنابراین برنامه ریزی روزانه باید با محوریت مطالعه درسی انجام شود؛ اما روزمرگی ها و فعالیت های غیردرسی مهم، براساس ساعات مطالعه درسی در برنامه قرار می گیرند. برای مثال باشگاه، تماشای تلویزیون، ساعات خواب و بیداری و .. باید در لیست برنامه ریزی روزانه قرار داشته باشند، تا انجام آنها اختلالی در برنامه مطالعه دروس ایجاد نکند.

  • اصل چهارم: مطالعه تمام دروس اصلی را در بر بگیرد.

برخلاف تصور اکثر دانش آموزان، تغییرات جدید در شیوه ی برگزاری کنکور سراسری، چه از لحاظ حذف دروس عمومی از کنکور و چه تاثیر 40 درصدی آزمون سراسری در نتیجه، میزان اهمیت و تاثیر گذاری دروس عمومی به هیچ عنوان نسبت به قبل کاهش نیافته است.

به یاد داشته باشید اگرچه دروس عمومی از دفترچه سوالات آزمون کنکور حذف شده، اما همچنان از طریق تاثیر 60 درصدی معدل امتحانات نهایی، نقش بسیار مهمی در نتیجه ی نهایی کنکور سراسری دارند.

بر همین اساس برنامه ریزی شما باید به گونه ای باشد که تمام دروس اصلی امتحان نهایی و کنکور را به طور کامل و البته به تناسب میزان اهمیت در نتیجه، پوشش دهد.

  • اصل پنجم: حل سوالات تشریحی و تستی را به یک نسبت شامل شود.

صرف نظر از تغییراتی که همه ساله در شیوه ی برگزاری کنکور سراسری و بخش نامه های سازمان سنجش آموزش کشور در این زمینه شاهد هستیم، نکته حائز اهمیت در برنامه ریزی درسی این است که شیوه ی مطالعه در تمام این سالها تغییر چندانی نکرده است.

همیشه روال مطالعه به این صورت بوده است:

مطالعه ی مفهومی و تشریحی تا ادراک کامل مباحث، حل مسائل و سوالات امتحانی به صورت تشریحی به منظور تثبیت مطالب و نهایتا تشریح و حل تست های کنکور برای تسلط کامل بر سوالات.

این مراحل همچنان برای تغییرات جدید نیز اجرا خواهد شد و مطمئن باشید برای موفقیت در کنکور هیچ راه و مسیر دیگری وجود ندارد.

این اصل ها را می توان تا بی نهایت ادامه داد، اما با رعایت کامل همین 5 اصل برنامه ای به دست می آید

که اجرای دقیق آن کسب نتیجه ی دلخواه در کنکور سراسری را در پی خواهد داشت.

در پکیج آموزشی کنکور , بهترین پکیج آموزشی کنکور در سایت زیر صد سنجش شاهد رتبه های زیر صد خواهید بود. کافی است از این بسته های آموزشی برای هدف گذاری استفاده نمایید.

این نوشته را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

دیگر مطالب