زیرصد سنجش

برنامه ریزی درسی عید برای دهم | دانش‌آموزان پایه دهم در تعطیلات چگونه درس بخوانند؟

برنامه ریزی درسی عید برای دهم

بر اساس تجربه دانش آموزان موفق، تعطیلات نوروزی زمان بسیار مناسبی برای برنامه ریزی درسی و مطالعاتی دانش آموزان پایه دهم محسوب می شود. اگر مشخص باشد که دانش‌آموزان پایه دهم در تعطیلات چگونه باید درس بخوانند و چه درس هایی را در این زمان مطالعه کنند، فرصت طلایی عید نوروز در موفقیت آنها معجزه خواهد کرد.

در سال های گذشته شاید بسیاری از دانش آموزان پایه دهم، از فرصت تعطیلات عید برای برنامه ریزی و مطالعه دروس استفاده نمی کردند و دانش آموزان و خانواده های آنها ترجیح می دادند تا در این زمان به میهمانی، مسافرت، تفریح و استراحت بپردازند.

اما با توجه به این که از امسال امتحانات نهایی پایه دهم برای اولین بار به صورت نهایی برگزار می شود، بنابراین استفاده مناسب و اصولی از 13 روز عید و برنامه ریزی درسی در تعطیلات عید برای دانش آموزان پایه دهم، برای کسب بهترین نتیجه در امتحانات نوبت دوم بسیار حائز اهمیت می باشد.

حتما در خبرها دیده اید که از امسال امتحانات نوبت دوم، برای تمامی پایه های دوره دوم متوسطه به صورت نهایی برگزار می شود؛ دلیل این امر، مصوبه جدید کنکوری و تصویب قانون تاثیر مستقیم سوابق تحصیلی در نتیجه نهایی کنکور است که طی سال های 1404 به بعد سوابق تحصیلی بر مبنای نمرات کسب ششده در امتحانات سه سال دبیرستان محاسبه خواهد شد.

با توجه به این موضوع، اهمیت برنامه ریزی درسی عید برای مطالعه دروس دهم بیش از پیش نمایان می شود. در ادامه این نوشته خواهیم آموخت که دانش آموزان پایه دهم در تعطیلات عید چه درس هایی را و چگونه باید مطالعه کنند.

برنامه ریزی درسی عید برای پایه دهم

از آنجایی که پایه دهم، آغاز مقطع تحصیلی جدید است، معمولا تا امتحانات نوبت اول اکثر دانش آموزان این پایه با افت محسوس درسی مواجه می شوند. تعطیلات عید نوروز فرصت بسیار مناسبی برای جبران زمان از دست رفته، رفع نقاط ضعف و ایجاد آمادگی مناسب برای شروع با قدرت درس‌خواندن برای بعد از تعطیلات می باشد.

به یاد داشته باشید که بعد از تعطیلات عید فرصت زیادی تا امتحانات نوبت دوم که در خرداد ماه و به صورت نهایی برگزار می شود، ندارید. بنابراین ضروری است که حتما یک برنامه ریزی درسی مناسب تعطیلات عید برای دروس پایه دهم تنظیم نمایید.

البته این نکته را هم در نظر داشته باشید که وقتی می گوییم در تعطیلات نوروز درس بخوانید، به این معنی نیست که کل 13 روز عید را درگیر درس و کتاب باشید؛ بلکه برنامه مطالعاتی خود را باید به گونه ای تنظیم نمایید که به میزان کافی استراحت و تفریح داشته باشید و از سوی دیگر بتوانید زمان مناسب این 13 روز برای درس و تحصیل خود بهترین و بیشترین استفاده را داشته باشید.

 

برنامه ریزی مطالعاتی به ویژه برای ایام تعطیل باید دارای ویژگی های خاصی باشد. به طور اختصاصی برنامه ریزی درسی عید برای دروس پایه دهم را می توان با رعایت اصول زیر انجام داد:

  1. بهتر است در فرصت تعطیلات عید دروس اختصاصی پایه دهم را مورد مطالعه قرار دهید. دروس عمومی به دلیل ماهیت حفظی که دارند بهتر است در زمانی نزدیک به امتحان مطالعه شوند. اما برای دروس اختصاصی، در زمان کوتاه یا به اصطلاح شب امتحانی خواندن نتیجه نخواهد داد. در واقع بهترین برنامه ریزی درسی عید برای دروس پایه دهم، دسته بندی و زمان بندی برای مطالعه دروس تخصصی می باشد.
  2. دروس را بر اساس میزان ضعف خود دسته بندی کنید. در کدام درس تخصصی بیشتر احساس ضعف می کنید؟ همچنین برای هر درس مشخص کنید که در کدام مباحث و سرفصل ها بیشتر مشکل دارید. این اطلاعات به شما برای برنامه ریزی دقیق و موثر کمک زیادی خواهد کرد.
  3. برنامه ریزی خود را به شکلی انجام دهید که قابل اجرا باشد. برای مثال روز اول عید یا روز 13 فروردین احتمال اینکه برای درس خواندن بتوانید متمرکز شوید بسیار پایین است، از طرفی برنامه ریزی برای این روزها باعث می شود از لذت ناشی از تعطیلات محروم بمانید بدون اینکه به نتیجه خاصی دست یابید. بنابراین بهتر است در روزهای خاصی مانند اینها از برنامه ریزی مطالعاتی خودداری نمایید و از در کنار خانواده بودن لذت ببرید.
  4. برای هر روز مدت زمان مشخصی برای درس خواندن تعیین کنید. برای مثال روزی 4 تا 6 ساعت. این زمان را به بازه های یک ساعت تا یک‌‌ونیم ساعته تقسیم کنید و برای هر بازه درس و مبحثی را اختصاص دهید. این تقسیم بندی زمانی باید به گونه ای باشد که قطعا و به طور دقیق آن را اجرا نمایید.
  5. از منابع مطالعاتی مناسب استفاده کنید. شما قرار است از یکی از بهترین تعطیلاتی که در طول یک سال در اختیار دارید بگذرید و آن زمان را به درس خواندن اختصاص دهید. پس بهترین منبعی که برای یادگیری می توانید تهیه کنید را استفاده نمایید. بهتر است منابعی را انتخاب کنید که مباحث را به صورت مفهومی و تشریحی آموزش می دهند. برای مثال اگر در درس ریاضی ضعیف هستید منابع نکته و تستی و خلاصه مناسب نیست؛ حتما از مرجعی استفاده کنید که تدریس ریاضی دهم را به صورت مفهومی و کاملا تشریحی ارائه نماید.
  6. پیش از شروع مطالعه برای خود مشخص کنید که برای هر درسی کدام مباحث را “باید” تا پایان تعطیلات نوروز به طور کامل بخوانید. این امر حس مسئولیت شما را برای اجرای دقیق برنامه ریزی درسی عید برای دروس مشخص شده پایه دهم افزایش می دهد.
  7. حتما استراحت، تفریح و مهمانی را در برنامه های روزانه خود در نظر بگیرید. در هر صورت این تعطیلات شماست. باید برای کلاس های مدرسه و امتحانات بعد از عید به اندازه کافی انرژی ذخیره کنید و با حس و حال خوب و خاطره خوش به زندگی بعد از تعطیلات بازگردید.

سخن پایانی

تعطیلات نوروز فرصت مناسبی برای جبران کم‌کاری های و کاستی های پیشین مطالعاتی دانش آموزان محسوب می شود. در این نوشته سعی کردیم تا بهترین راهکارها را برای برنامه ریزی درسی عید برای دروس پایه دهم ارائه نماییم. شما می توانید با در نظر گرفتن شرایط فردی و خانوادگی خود میزان ساعات مطالعه در روز را تغییر دهید و بهترین نتیجه را از این تعطیلات کسب نمایید.


بیشتر بخوانید:

این نوشته را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

دیگر مطالب