زیرصد سنجش

اهمیت درس شیمی در کنکور تجربی

اهمیت درس شیمی در کنکور تجربی

اهمیت درس شیمی در کنکور تجربی و امتحانات نهایی برای داوطلبان تقریبا به یک اندازه است.

شیمی جز دروس اصلی رشته علوم تجربی است که در کنکور سراسری متناسب با زیرگروه های 5 گانه گروه آزمایشی تجربی دارای ضرایب متفاوت بوده است. و شیمی دوازدهم جز دروس موثر در سوابق تحصیلی محسوب می شود.

بررسی اهمیت درس شیمی در کنکور تجربی

در دفترچه سوالات کنکور سراسری شیمی آخرین درس است و 35 تست از سوالات تخصصی را به خود اختصاص می دهد. در سالهای نه چندان درور ماهیت سوالات شیمی در کنکور مفهومی-حفظی داشته اند، اما در کنکورهای چند سال اخیر شاهد تغییر سبک طراحان سوالات کنکور در این درس بودیم.

شیمی کنکور سال های اخیر به سمت مسئله محور و سوالات محاسباتی چرخش قابل توجهی داشته و هر سال در صدر لیست دروس سخت کنکور جای گرفته است.

این مسئله به طور قطع موجب تغییر در شیوه تدریس شیمی کنکور می شود.

نکته مهم دیگر در رابطه با شیمی کنکور، پیوسته بودن مباحث سه سال دبیرستان است. در بررسی بودجه بندی شیمی کنکور متوجه این مسئله می شویم که نمی توان به طور دقیق بودجه بندی هر پایه را به صورت دقیق و جداگانه تعیین کنیم. چرا که اکثر سوالات به صورت ترکیبی از هر سه کتاب طرح می شود.

بررسی اهمیت شیمی در زیرگروه های مختلف گروه تجربی

همانطور که می دانید گروه آزمایشی دارای 5 زیرگروه می باشد که به تناسب رشته های موجود در آن زیرگروه، ضرایب دروس تخصصی متغیر می شوند.

زیر گروه یک که پرطرفدارترین مجموعه رشته ها را در خود جای داده و شامل رشته های پزشکی و پیراپزشکی می باشد، ضریب درس شیمی 3 است.

زیر گروه دو زیر گروه اختصاصی علم شیمی است. رشته های داروسازی و گرایش های علوم پایه شیمی در این زیرگروه جای گرفته اند و طبیعتا شیمی در این زیرگروه بالاترین ضریب یعنی 4 را دارا می باشد.

در زیر گروه های سه، چهار و پنج ضریب درس شیمی 3 است.

نکته ای که بسیار حائز اهمیت است، میزان تاثیرگذاری و اهمیت درس شیمی در رتبه و تراز قبولی شماست. با توجه به رقابت شدید در زیرگروه های یک و دو و با توجه به اینکه بعد از زیست، شیمی محبوب ترین درس دانش آموزان تجربی است، بنابراین رقابت بر سر کسب درصد بالا در این درس بسیار شدید خواهد بود.

 

اهمیت تدریس درس شیمی

کسب درصد بالا در درس شیمی

برای کسب درصد بالا در درس شیمی، تسلط بر مباحث کتاب های شیمی دهم، شیمی یازدهم و شیمی دوازدهم به یک نسبت اهمیت دارد.

همانطور که پیشتر عنوان شد نکته بسیار در درس شیمی، طرح سوالات کنکور به صورت ترکیبی است. در تدریس شیمی کنکور باید به صورت موضوعی و مبحثی صورت گیرد تا تمام مباحث به صورت کامل آموزش داده شود و دانش آموز از پراکنده خوانی رها شود.

با توجه به اهمیت درس شیمی در کنکور تجربی توضیه می شود حتما از منابع آموزشی کامل و استاندارد استفاده کنید و برنامه مطالعاتی خود را بر مبنای میزان تاثیر و اهمیت این درس در کنکور بنا کنید.

بهترین راه برای یادگیری این مطالب، تمرین و تکرار مداوم است. هرچه تمرین شما در این درس بیشتر باشد، سطح دانش شما بیشتر خواهد شد.

در پکیج شیمی کنکور زیر 100 سنجش این پیوستگی موضاعات درسی کاملا رعایت شده است. ضمن اینکه در بخش پایانی پکیج آموزشی شیمی کنکور با بررسی دقیق عناصر، دوره ها و گروه های موجود، یک مرور و جمع بندی بر کل مباحث صورت گرفته است.

 

این نوشته را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

دیگر مطالب