زیرصد سنجش

انتخاب رشته تضمینی

انتخاب رشته تضمینی

همه ساله با آغاز فصل انتخاب رشته کنکور سراسری، مدعیان انتخاب رشته تضمینی در فضای مجازی جولان می دهند. تبلیغات گسترده، دعوت به جلسات مشاوره و برگزاری همایش های کوچک و بزرگ نشان از بازار داغ این ادعاست.

امکانات ارائه شده برای انتخاب رشته

نتایج اولیه کنکور سراسری 1401 اعلام شد و دفترچه های انتخاب رشته 5 گروه آزمایشی منتشر شده است و فرآیند انتخاب رشته در سایت سازمان سنجش آغاز شده است.

بنابر اعلام سازمان سنجش آموزش کشور، بیش از یک میلیون و ۱۵۷ هزار داوطلب مجاز به انتخاب رشته شده‌اند که از این تعداد ۵۳۰ هزار داوطلب در رشته‌های با آزمون و بدون آزمون دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی پذیرفته می‌شوند.

در این میان انتخاب رشته صحیح با شانس قبولی بالا در رشته دانشگاه دلخواه برای داوطلبان بسیار حائز اهمیت است. در همین راستا و به منظور کمک به داوطلبان برای انتخاب رشته درست و اصولی، وزارت آموزش و پرورش هر ساله پایگاه‌های انتخاب رشته را در سراسر کشور برای کنکوری‌‌ها فعال می‌کند؛ امسال نیز در شهر تهران، ۵۳ پایگاه انتخاب رشته کنکور دایر شده است.

شبکه «شاد» نیز اعلام کرده است که در راستای عدالت آموزشی و کمک به داوطلبان کنکور، مجموعه‌­ای را تحت عنوان «راهنمای انتخاب رشته» آماده کرده است تا داوطلبان با مراجعه به آن، اطلاعات کاملی درباره رشته­‌های مختلف و آینده شغلی آن، چگونگی انتخاب رشته و همچنین معرفی رشته­‌های پرمتقاضی و شرایط قبولی آن، به دست آورند که البته به صورت رایگاه در اختیار کنکوری‌ها قرار می‌گیرد.

از سوی دیگر سازمان سنجش هم سامانه انتخاب رشته مجازی آزمون سراسری را راه‌اندازی کرده است تا داوطلبان از احتمال قبولی در رشته‌های موردنظرشان مطلع شوند که البته این سامانه با قیمت ۱۹ هزار و ۶۰۰ تومان به داوطلبان در زمینه انتخاب رشته، مشاوره می‌دهد.

بنا به گفته احسان جمالی، معاون فنی و آماری سازمان سنجش آموزش کشور، در نرم‌افزار راهنمای انتخاب رشته مجازی، با استفاده از اطلاعات داوطلبان سال جاری و اطلاعات رشته محل‌های سال‌های اخیر و با رعایت تمامی شرایط و ضوابط، رشته‌هایی که داوطلب در صورت انتخاب رشته در سال گذشته، شانس قبولی در آنها داشت به وی معرفی می‌شود.

انتخاب رشته تضمینی داریم؟

این روزها در شبکه‌های اجتماعی هم بازار انتخاب رشته داغ است و برخی به صورت گروهی و برخی فردی، برخی در قالب مؤسسه و برخی هم به شکل آزاد، انتخاب رشته می‌کنند.

نکته قابل تامل در رابطه با انتخاب رشته اختلاف مبالغ دریافتی تحت عنوان هزینه مشاوره انتخاب رشته است. این انتخاب رشته ها اغلب شامل سه نوع انتخاب رشته سیستمی (به وسیله نرم افزار)، انتخاب رشته گروهی و انتخاب رشته فردی است.

در این میان برخی افراد که مدعی انتخاب رشته هستند، از عنوان «انتخاب رشته تضمینی» استفاده می‌کنند. اما متخصصان و کارشناسان می‌گویند انتخاب رشته تضمینی نداریم!

یکی از این کارشناسان در گفتگو با فارس گفت: همیشه نزدیک انتخاب رشته کنکور که می‌رسد، مؤسسات مجازی و حضوری قارچ‌گونه رشد می‌کنند و چند روز هم بیشتر فعالیت نمی‌کنند. یعنی همین زمان انتخاب رشته کنکور فقط کار می‌کنند. تبلیغات گسترده دارند و بعد هم جمع می‌شوند.

اکبری افزود: پرسش این است که چه کسانی باید بر این مؤسسات نظاره داشته باشند؟ چرا هیچ نظارتی صورت نمی‌گیرد؟ چرا باید داوطلبان کنکور وقتی به مرحله انتخاب رشته می‌رسند، بازیچه دست برخی شعارهای دروغین شوند و چرا باید برخی افراد سودجو دستشان در جیب والدین این داوطلبان باشد؟

نکته اصلی در فرآیند انتخاب رشته این است که هیچ تضمینی وجود ندارد. چرا که هیچ کس نمی تواند مدعی باشد که از تمامی انتخابات کلیه داوطلبان آکاه است.

توصیه ما این است، دفترجه راهنما را دقیق مطالعه کنید، از مشورت مشاوران متخصص استفاده نمایید، از سامانه انتخاب رشته مجازی سنجش کمک بگیرید و در نهایت خودتان انتخاب هایتان را مرتب و ثبت کنید.

پکیج های آموزشی  
زیر 100 سنجش

این نوشته را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

دیگر مطالب