زیرصد سنجش

سوالات متداول انتخاب رشته

سوالات متداول در زمینه انتخاب رشته

سوالات متداول در زمینه انتخاب رشته

نتایج اولیه کنکور سراسری 1401 در سایت سازمان سنجش منتشر شده است و داوطلبان می توانند با مراجعه به پایگاه اطلاع رسانی این سازمان و از طریق این لینک نتایج را مشاهده و کارنامه خود را دریافت نمایند.

از مجموع داوطلبان شرکت کننده در کنکور، تعداد یک میلیون و ۱۵۷ هزار نفر در دوره‌ها و رشته‌های با آزمون مجاز به انتخاب رشته شدند.

حال دغدغه اصلی داوطلبان کنکور انتخاب رشته و دانشگاه و رسیدن به آنچه خواسته شان بوده است می باشد.

همواره در فرآینده انتخاب رشته، سوالات زیادی در ذهن داوطلب شکل می گیرد که لازم است به درستی به آنها پاسخ داده شود.

در این نوشته به پرتکرارترین سوالات متداول انتخاب رشته پاسخ داده ایم:

+ فرآیند انتخاب رشته از چه زمانی آغاز می شود؟

– دفترچه راهنمای انتخاب رشته، از روز جمعه منتشر می شود و داوطلبان می توانند از روز دوشنبه 17 مرداد تا 22 مرداد اقدام به انتخاب رشته نمایند.

+ چگونه بدانیم با رتبه کسب شده در چه رشته و دانشگاهی شانس قبولی بیشتر داریم؟

– میزان شانس قبولی در رشته یا دانشگاه خاص، هیچ معیار ارزیابی خاصی ندارد. به بیان دیگر هیچ انتخاب رشته ای برای شما تضمینی نخواهد بود. چرا که درصد احتمال پذیرش یا رد رشته انتخابی شما، علاوه بر رتبه و تراز کنکور خودِ شما، وابسته به سایر داوطلبان هم هست.

اما برای انتخاب رشته اصولی که میزان شانس قبولی شما در رشته/دانشگاه مدنظرتان افزایش یابد، لازم است جزییات دفترچه راهنما را به طور کامل بخوانید، از اصطلاحات اصلی، مثل منطقه، قطب، ناحیه، سهمیه مناطق و … اطلاعات کسب نمایید؛ از ظرفیت رشته ها مطلع باشید و تا آنجا که می توانید بررسی کنید که چه رتبه هایی در آن رشته دانشگاه در سال های گذشته پذیرفته شده اند.

می توتنید از راهنمایی مشاوران متخصص انتخاب رشته استفاده کنید. همچنین سازمان سنجش آموزش کشور، برای کمک به انتخاب رشته منجر به قبولی، اقدام به راه اندازی سامانه جامع انتخاب رشته مجازی نموده است که می توانید با مراجعه به این سامانه از 300 رشته محلی که در آن ها امکان قبولی بالا دارید مطلع شوید.

اما بدانید در نهایت بهترین انتخاب رشته همان است که خودتان و بر اساس معیارهای شخصی تان تنظیم کرده اید.

+ اگر در کنکور ثبت نام کرده باشیم، اما در جلسه آزمون غایب بوده باشیم، امکان انتخاب رشته داریم؟

– کسانی که در کنکور ثبت نام کرده اند، اما به هر دلیلی در جلسه آزمون حضور نداشتند، می توانند از میان رشته محل هایی که صرفا براساس سوابق تحصیلی پذیرش دانشجو دارند، نسبت به انتخاب رشته اقدام نمایند.

لازم به توضیح است، این دسته از داوطلبان برای شرکت در فرآیند انتخاب رشته نیاز به ثبت نام مجدد ندارند.

داوطلبانی که در زمان ثبت‌نام برای پذیرش در رشته‌های با آزمون دانشگاه پیام‌نور و دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی غیرانتفاعی اعلام علاقمندی نکرده‌اند در این مرحله می‌توانند با پرداخت هزینه مربوط به علاقمندی به هر یک از این دوره‌ها هر کدام به صورت جداگانه به مبلغ ۲۰۰ هزار ریال از طریق سیستم پرداخت اینترنتی سازمان سنجش، رشته‌های مربوط به این دانشگاه‌ها را هم انتخاب کنند.

ظرفیت پذیرش در کنکور سراسری ۱۴۰۱ حدود ۵۰۳ هزار نفر است که ۱۶۷ هزار نفر از طریق رشته‌های با آزمون و ۳۳۶ هزار نفر از طریق رشته‌های صرفاً با سوابق تحصیلی پذیرفته می‌شوند و نتایج نهایی کنکور سراسری ۱۴۰۱ هفته آخر شهریورماه اعلام می‌شود.

پکیج های آموزشی  
زیر 100 سنجش

این نوشته را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

دیگر مطالب