زیرصد سنجش

افزایش تمرکز در امتحانات | چگونه در جلسه آزمون تمرکز و دقت زیاد داشته باشیم؟

افزایش تمرکز در امتحانات

شاید برای شما هم پیش آمده باشد که برای امتحان با دقت و تلاش زیاد مطالعه کرده و از هر نظر برای کسب بالاترین نمره در امتحان خود را آماده کرده اید، اما بعد از شرکت در جلسه آزمون و دریافت نتیجه، متوجه شده اید که در اثر بی دقتی پاسخ بعضی از سوالات را “اشتباه” داده اید. در اغلب مواقع علت این امر ” بی دقتی در اثر عدم تمرکز” است. در این نوشته قصد داریم تا بهترین تکنیک های افزایش تمرکز در امتحانات را با شما در میان بگذاریم.

“چگونه در جلسه آزمون تمرکز و دقت زیاد داشته باشیم؟” این سوال بسیاری از دانش آموزان است. در واقع مدیریت و کنترل تمرکز در جلسه آزمون یکی از مهم ترین و کلیدی ترین مهارت های موفقیت است که شاید کمتر به آن پرداخته شده باشد.

شما هر اندازه هم که برای امتحان درس خوانده باشید و از لحاظ علمی در سطح بالایی هم قرار داشته باشید، اگر در جلسه امتحان دقت و تمرکز لازم را نداشته باشید قطعا به نتیجه دلخواه خود نخواهید رسید.

اگر شما هم با مشکل عدم تمرکز در امتحانات مواجه هستید و به دنبال راه ها و تکنیک های افزایش تمرکز در امتحانات می گردید حتما این نوشته را تا انتها مطالعه کنید.

تکنیک های افزایش تمرکز در امتحانات

اصولا عدم تمرکز محدود به یک زمان یا مکان مشخص مثل جلسه امتحان نمی شود. در واقع شما برای افزایش تمرکز در امتحانات باید مشکل عدم تمرکز خود را در تمام مواقع برطرف کنید.

این تجربه مشترک همه ماست که برای مثال شروع به مطالعه درس ریاضی می کنیم، اما بعد از زمان کوتاهی هوس غذا خوردن می کنیم، یا گوشی تلفن همراه را برداشته و ساعت ها در شبکه های اجتماعی سیر می کنیم، یا تلویزین را روشن می کنیم و بی هدف در شبکه های مختلف تلویزیونی می چرخیم و زمانی که به خود می آییم می بینیم چند ساعت زمان طلایی مططالعه را از دست داده ایم.

در جلسه امتحان هم اتفاقات مشابهی رخ می دهد. سوال را می خوانیم اما به جای فکر کردن درباره راه حل پاسخ گویی به آن، اتفاقات شب گذشته یا صحبت های دوستان‌مان را در ذهن‌مان مرور می کنیم.

این موارد همه ناشی از عدم تمرکز است. برای فع این مشکل بزرگ باید تکنیک های افزایش تمرکز در امتحانات و مطالعه را یاد بگیریم و با جدیت اجرا کنیم.

شناخت عوامل عدم تمرکز

عدم تمرکز و اصطلاحا پرش ذهن عوامل زیادی می تواند داشته باشد. افراد با شرایط روحی و جسمی مختلف، موقعیت های گوناگون و شرایط فردی، خانوادگی و اجتماعی مختلف، بنا به دلایل متفاوتی ممکن است دچار بی دقتی و عدم تمرکز شوند.

اما دلایل و عوامل شایع این معزل را می توان در موارد زیر خلاصه کرد:

  • شرایط سنی

یکی از عوامل بی دقتی در دانش آموزان بنا به اقتضای شرایط سنی است. دانش آموزان در رده سنی نوجوانی، بنا به فرآیندهای بلوغ و تغییرات هورمونی ممکن است نسبت به مسائل کم اهمیت نیز واکنش های ذهنی و رفتاری قابل توجه نشان دهند؛ یا ممکن است در شرایط خاص با عدم تمرکز و پرش ذهنی مواجه شوند.

  • حضور در محیط های پر تنش

محیط های نا آرام -برای مثال جو خانواده های پر جمعیت یا مشکل دار، وجود تنش در مدرسه و کلاس درس یا عوامل اجتماعی ناراحت کننده- به شدت بر تمرکز تاثیر می گذارد.

  • استفاده بی رویه از تکنولوژی

یکی از شایع ترین عواملی که مانع افزایش تمرکز در امتحانات و به ویژه زمان مطالعه می شود. تکنولوژی است! استفاده بی رویه از گوشی موبایل، حضور فعال در شبکه های اجتماعی، بازی های کامپیوتری، فیلم و سریال و … از تکنولوژی های محبوب و پرطرفدار در بین دانش آموزان و قشر نوجوان است؛ که متاسفانه در بسیاری از موارد نظارت و مدیریتی در استفاده از آنها صورت نمی گیرد و استفاده به رویه از این امکانات تمرکز ذهنی را به شدت تحت تاثیر قرار می دهد.

  • بی نظمی و بی برنامه‌گی در انجام کارها

بی نظمی ایجاد آشفتگی می کند. بی نظمی در خانه منجر به شلختگی و بهم ریختگی محیط خانه می شود. همین امر برای ذهن نیز اتفاق می افتد. اگر برای انجام کارهای خود برنامه نداشته باشید، ذهن شما دچار آشفتگی و شلختگی می شود و این بی‌نظمی ذهنی باعث عدم تمرکز و افزایش بی دقتی می شود.

  • مشکلات جسمی یا اختلالات روحی

درد فیزیکی یا بحران های روحی و ذهنی نیز از عوامل رخداد عدم تمرکز است. بیماری های جسمی و به ویژه درد کشیدن حتی انجام کارهای عادی روزمره را نیز با اختلال همراه می کند. از سوی دیگر اختلالات ذهنی و مشکلات روحی مثل بیش فعالی، افسردگی و مانند این موارد نیز باعث ایجاد و افزایش بی دقتی و عدم تمرکز می شود.

  • کمبود خواب

کمبود خواب باعث کاهش سطح یادگیری و افت شدید تمرکز می شود. خواب مناسب و کافی یکی از مهم ترین عوامل افزایش تمرکز در انجام هر کاری -از جمله هنگام درس خواندن و امتحانات- محسوب می شود.

همانطور که گفتیم عوامل بازدارنده افزایش تمرکز در امتحانات و درس خواندن زیاد است. مواردی مثل محتوای درسی که باید بخوانیم، استرس، تغذیه و … از دیگر دلایل عدم تمرکز هستند.

اما راه ها و تکنیک های افزایش تمرکز در امتحانات چیست؟

چگونه تمرکز خود را در امتحانات افزایش دهیم؟

همانطور که دلایل عدم تمرکز زیاد و متفاوت است، راه ها و تکنیک های افزایش تمرکز در امتحانات نیز متنوع است. در این بخش برخی از مهم ترین راه ها و تکنیک های بهبود تمرکز و دقت را در هنگام مطالعه و جلسه آزمون بررسی می کنیم.

  • خواب کافی داشته باشید

اگر با مشکل عدم تمرکز مواجه هستید ساعات خواب خود را بررسی کنید. اگر کم می خوابید یا خواب ناآرامی دارید، حتما به دنبال حل این مشکل باشید.

  • برنامه ریزی کنید

برای انجام هر کاری برنامه داشته باشید. برنامه ریزی باعث نظم می شود و وقتی هر چیزی در جای خود باشد خود به خود باعث افزایش تمرکز در امتحانات و درس خواندن شما می شود.

  • شرایط محیط را مدیریت کنید

اگر در محیط خانه یا مدرسه با مشکل مواجه هستید برای مدیریت و کنترل شرایط اقدام کنید. مطمئنا برای انجام این کار باید کمک بگیرید. حل بحران های خانوادگی یا تنش در محیط مدرسه از شما به تنهایی بر نمی آید. کمک گرفتن از مشاور می تواند کمک زیادی کند.

  • از فضای مجازی فاصله بگیرید

برای استفاده از شبکه های اجتماعی برنامه داشته باشید. در زمان مشخص و محدود از تلفن همراه استفاده کنید و در زمان هایی خارج از این محدوده تلفن همراه را از خود دور کنید.

اگر برای استفاده از تکنولوژی و فضای مجازی اگر برنامه ریزی مناسبی داشته باشید، هیچوقت نیازی به حذف کامل آن نخواهید داشت.

  • دقیق درس بخوانید

مهم ترین تکنیک افزایش تمرکز در امتحانات مطالعه دقیق مطالب درسی است. گام های افزایش تمرکز در هنگام درس خواندن را با دقت انجام دهید تا مطالب درسی که مطالعه می کنید، در ذهن شما تثبیت شوند. در این صورت در جلسه امتحانات تمرکز شما برای پاسخگویی به سوالات به شکل چشمگیری افزایش می یابد.

  • سوالات را با دقت بخوانید

صورت سوال و جزییات مسئله را با دقت بخوانید و خلاصه نویسی کنید. دسته بندی داده های مسئله و خواسته های آن یکی از راه های افزایش تمرکز در امتحانات است.

  • مهار استرس در جلسه آزمون

یکی از عوامل بازدارنده در جلسه آزمون استرس است. برای افزایش تمرکز در امتحانات استرس و اضطراب خود را مدیریت کنید.

برای اطلاع از تکنیک های مدیریت استرس می توانید مقاله مرتبط با این موضوع را مطالعه کنید.

نتیجه‌گیری 

در این نوشته سعی کردیم تا مهم ترین و رایج ترین عوامل بی دقتی و عدم تمرکز را معرفی کنیم و در ادامه با توجه به اهمیت مسئله افزایش تمرکز در امتحانات برخی از راهکارهای اصولی و کاربردی برای حل مشکل را ارائه نماییم.

عدم تمرکز تا حدی طبیعی و نرمال است و با تمرین و پیگیری شخصی می توان آن را برطرف کرد. اگر پرش ذهنی و عدم تمرکز شما از شرایط نرمال خارج شده است، برای حل آن حتما باید از کمک متخصصان و مشاوران بهره بگیرید.

این نوشته را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

دیگر مطالب