زیرصد سنجش

راه جلوگیری از فراموشی درسی که خوانده ایم | تکنیک های به خاطر سپردن مطالب درسی

راه جلوگیری از فراموشی درسی که خوانده ایم

شاید برای‌تان پیش آمده باشد که زمان زیادی را برای مطالعه و یادگیری درس یا مبحثی صرف کرده باشید، اما بعد از مدت کوتاهی احساس کرده اید که هرچه خواندید فراموش کرده اید. و بارها از خودتان پرسیده اید که راه جلوگیری از فراموشی درسی که خوانده ایم چیست؟ از چه روش ها و تکنیک هایی می توانیم مطالب دروسی که خوانده ایم را برای مدت طولانی به خاطر بسپاریم؟

در این نوشته قصد داریم تا با ارائه چند تکنیک ساده و کاربردی به این پرسش ها پاسخ دهیم.

به خاطر سپردن مطالب درسی برای همه دروس -اعم از درس های حفظ کردنی مثل ادبیات یا مفهومی و محاسباتی مثل ریاضی- ضروری است. ممکن است درسی را به خوبی بخوانید و یاد بگیرید اما بعد از مدتی برای حل سوالات آن درس با مشکل مواجه شوید. در جایی از ذهن‌تان می دانید که راه حل آن را می دانید، اما هرچه تلاش می کنید به خاطر نمی آورید. این یعنی فراموش کردن درسی که خوانده ایم.

اگر تجربه مشابه این اتفاق ناخوشایند را دارید نگران نباشید؛ توصیه می کنیم این نوشته را تا انتها بخوانید تا بهترین راه های جلوگیری از فراموشی درسی که خوانده ایم را به شما بیاموزیم.

راه های جلوگیری از فراموشی درسی که خوانده ایم

برای یافتن تکنیک ها و راه‌های جلوگیری از فراموشی درسی که خوانده ایم، ابتدا باید بدانیم دلیل فراموش کردن درس ها چیست؟ چرا مطالبی که می خوانیم بعد از مدت کوتاهی از یادمان می رود؟

به خاطر سپردن هر اطلاعاتی برای زمان طولانی یعنی انتقال آن اطلاعات از حافظه کوتاه مدت به حافظه بلند مدت. هیچ مطلبی برای همیشه در حافظه کوتاه مدت باقی نمی ماند و اگر به بخش بلند مدت حافظه منتقل نشود، با مرور زمان کم کم فراموش می شود.

یکی دیگر از دلایل فراموش کردن مطالب درسی، حفظ کردن “کلمات” است. زمانی که شما در مطالعه درسی به حفظ کردن کلمات اکتفا می کنید، معنی و مفهوم درس را یاد نگرفته اید و بدون آن که درکی از موضوع داشته باشید فقط تعدادی واژه را پشت سر هم حفظ کرده اید. طبیعی است که این کلمات با گذشت زمان و اضافه شدن مطالب و کلمات جدیدتر از خاطرتان می روند.

علت دیگری که برای فراموشی مطالب درسی می توان عنوان کرد، عدم تمرکز در زمان مطالعه است. اگر در محیط نا آرام یا شرایط ذهنی مشوش درس بخوانید، در مدت کوتاهی آنچه که خوانده اید و گمان می کردید که به خوبی یاد گرفته اید، فراموش می شوند.

زمانی که دلایل فراموشی مطالب خوانده شده را یافتیم، باید به دنبال راه‌های جلوگیری از فراموشی درسی که خوانده ایم باشیم.

تکنیک های جلوگیری از فراموشی مطالب درسی

برای جلوگیری از فراموشی مطالب درسی، تکنیک های متعددی وجود دارد. اما تجربه و دانش برنامه ریزی نشان می دهد که چند تکنیک تاثیر قطعی و فراگیر دارند. در ادامه این تکنیک های موثر را معرفی می کنیم.

  • درس هر روز را همان روز بخوانید

حتما این جمله را شنیده اید که “درس هر روز را همان روز بخوانید”. این جمله بر مبنای داده های علمی و تجربیات افراد موفق مطرح و فراگیر شده است. زمانی که شما درس یا مطلبی را آموزش ببینید، تا دو ساعت بعد از یادگیری اولیه، اگر آن درس را مرور کنید تمام مطالب از حافظه کوتاه مدت شما به حافظه بلند مدت منتقل می شود. اما با گذشت 48 ساعت اگر مطالعه صورت نگیرد، تا 80 درصدآن مطالب از یادتان می رود.

  • مرور کردن

مهم ترین راه برای جلوگیری از فراموشی درسی که خوانده ایم مرور کردن است. هیچ مطلب و موضوعی به خودی خود به خاطر سپرده نمی شود. برای اینکه مطلب مهمی برای همیشه در یاد شما باقی بماند باید آن را تکرار کنید. تکرار و مرور باعث تثبیت مطالب در ذهن شما می شود. علاوه بر آن تکرا ریک موضوع باعث فهم بیشتر آن می شود.

  • نکته برداری و خلاصه نویسی کنید

نوشتن یکی از تکنیک های کارآمد در یادگیری و جلوگیری از فراموشی مطالب درسی که خوانده ایم محسوب می شود. این روش حتی برای درس های خواندنی مثل ادبیات و عربی هم موثر است.

اگر در یادگیری و یا تمرکز کردن موقع درس خواندن با مشکل مواجه هستید، نوشتن تمام مطالبی که قصد خواندن دارید، کمک زیادی می کند. اما اگر در یادگیری در همان لحظه مشکلی ندارید، نکات مهم را خلاصه نویسی کنید تا در زمان های مرور نیازی به خواندن کل درس نداشته باشید.

  • درس را بفهمید و یاد بگیرید

گفتیم که از دلایل اصلی فراموش کردن مطالب درسی، حفظ کردن کلمات است. برای جلوگیری از فراموش کردن درسی که خوانده ایم، باید آن درس را به صورت مفهومی بخوانیم و کلمه به کلمه هر مبحث را درک کنیم.

  • در محیط آرام درس بخوانید

تمرکز داشتن در زمان درس خواندن ضروری است. از راه های مهم جلوگیری از فراموشی درسی که خوانده ایم این است که در محیط مناسب مطالعه کنیم. محیط مناسب یعنی جایی که نور مناسب و تهویه استاندارد داشته باشد و از طرفی آرام و خلوت باشد. صدا، رنگ و وسایل موجود در محیط می تواند بر میزان تمرکز شما تاثیر مستقیم داشته باشد.

سخن پایانی

در این نوشته به یکی از دغدغه های مهم دانش آموزان و داوطلبان کنکور، یعنی فراموش کردن مطالب درسی پرداختیم و سعی کردیم تا با ارائه راهکارهایی راه جلوگیری از فراموشی درس هایی که خواندیم به شما آموزش دهیم.

این نوشته را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

دیگر مطالب