زیرصد سنجش

مهم‌ترین تکنیک‌های موفقیت در کنکور

مهم‌ترین تکنیک‌های موفقیت در کنکور

بررسی جزییات زندگی روزمره نفرات برتر آزمون سراسری در رشته های مختلف و تحلیل صحبت های این افراد در رسانه ها، می تواند مهم‌ترین تکنیک‌های موفقیت در کنکور را به ما نشان دهد.

این موضوع ثابت شده است که تنها درس خواندن و داشتن ساعات مطالعه طولانی در روز منجر به کسب نتیجه دلخواه در رقابت مهم کنکور نمی شود. در واقع موفقیت در کنکور در سراسری نتیجه مجموعه ای از فعالیت ها و اصول استاندارد برنامه ریزی و عوامل مهم مختلف است که باید در زمان مناسب و به طور دقیق اجرا شود.

در این نوشته قصد داریم تا مهم‌ترین تکنیک‌های موفقیت در کنکور را بر اساس تجربیات نفرات برتر کنکورهای گذشته و همچنین دانش مشاوران تحصیلی زبده مجموعه زیر 100 سنجش با شما به اشتراک بگذاریم؛ پس اگر شما هم از آن دسته از دانش آموزان هدف‌مند هستید که قبولی در بهترین رشته ها و دانشگاه ها جز اهداف اصلی شماست، توصیه می کنیم این نوشته را تا انتها مطالعه کنید.

مهم‌ترین تکنیک‌های موفقیت در کنکور

همانطور که گفتیم قبولی در کنکور مستلزم به کارگیری مجموعه ای از تکنیک ها و شیوه های استاندارد و تایید شده موفقیت در کنکور است. این تکنیک ها شامل مجموعه از روش های برنامه ریزی، عادات خوب درس خواندن، اصول مطالعه و سبک زندگی صحیح و استاندارد است که در ادامه هر یک را بررسی خواهیم کرد.

تکنیک اول: برنامه ریزی اصولی

بارها در بخش های مختلف از اهمیت برنامه ریزی به عنوان یکی از مهم‌ترین تکنیک های موفقیت در کنکور صحبت کرده‌ایم. در یک توضیح کوتاه و جامع می توان گفت که برنامه ریزی دقیق برای مطالعه و فعالیت های روزانه می تواند به عملکرد شما یک ساختار منظم و نتیجه‌بخش بدهد.

اینکه شما از قبل بدانید در هر زمان و تحت هر شرایطی قرار است چه کاری را به چه شکلی انجام دهید، هم باعث سرعت در انجام آن کار می شود و هم از نظر روانی موجب ایجاد آرامش و کاهش استرس در شما می شود.

برنامه ریزی جامع برای موفقیت در کنکور، شامل موارد زیر می شود:

  • پیش بینی زمان مطالعه
  • پیش بینی طول مدت مورد نیاز برای تکمیل یک مبحث
  • مشخص کردن میزان مبحثی که در یک بازه زمانی باید مطالعه کنید
  • نوع منابعی که باید استفاده کنید
  • زمان حل تمرین
  • زمان و تعداد حل تست
  • زمان استراحت
  • کارها و فعالیت های غیر درسی
  • زمان خواب و مدت زمان استاندرد آن

تمام این موارد باید به طور دقیق در برنامه روزان شما مشخص شوند.

تکنیک دوم: انتخاب منابع مطالعاتی مناسب

یکی دیگر از مهم‌ترین تکنیک های موفقیت در کنکور، که به نوعی می تواند از اصلی ترین عوامل کسب نتیجه دلخواه شما باشد، انتخاب منابع آموزشی و مطالعاتی مناسب است. روش های آموزش دروس می توانند تعیین کننده روش های مطالعه شما باشند. بنابراین انتخاب منابع مناسب با شرایط شما یکی از وظایف مهم و حیاتی‌تان به حساب می آید.

در انتخاب بهترین پکیج آموزشی کنکور باید موارد زیر را در نظر داشته باشید:

  • آموزش باید جامع باشد. برای یک داوطلب کنکوری تمام مباحث دروس تخصصی هر سه سال دبیرستان به یک اندازه حائز اهمیت می باشد؛ بنابراین ضروری است تا منابعی را انتخاب کنید که تمام سرفصل ها و مطالب مطرح شده در هر سه پایه دوره دوم متوسطه را به طور کامل آموزش دهد.
  • نوع تدریس باید به صورت مفهومی باشد. در هیچکدام از درس های کنکوری را نمی توان با حفظ کردن یا با فرمول های به اصطلاح تستی به تسلط قطعی رسید. برای تسلط بر هر درس و مبحثی باید آن را به صورت مفهومی آموزش ببینید و کلیه مفاهیم آن را به درستی بیاموزید.
  • دو جنبه آمادگی برای امتحانات نهایی و مهارت در حل تست های کنکور را شامل شود. قبلا موفقیت در کنکور تنها با مهارت های تست زنی به دست می آمد، اما با توجه به تاثیر قطعی سوابق تحصیلی در نتیجه نهایی کنکور مطابق مصوبه جدید پذیرش دانشجو، موفقیت در امتحانات نهایی دقیقا به اندازه کسب درصد بالا در کنکور سراسری حائز اهمیت است.
  • یک مرجع تستی کامل باشد. شما برای اینکه در حل تست های کنکور به مهارت قطعی برسید باید به منابع تستی کامل دسترسی داشته باشید.

تکنیک سوم: روش های تست زنی را یاد بگیرید

در ادامه بررسی مهم‌ترین تکنیک های موفقیت در کنکور باید بدانید که مهارت های تست زنی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. نکات مهم کنکوری هر مبحث را به درستی بیاموزید و از تکنیک ها و روابط کوتاه حل مسائل در تست زنی استفاده کنید.

تکنیک چهارم: مدیریت زمان

چهارمین تکنیک از مجموعه مهم‌ترین تکنیک های موفقیت در کنکور مهارت مدیریت زمان است. مدیریت زمان در دو بخش زمان‌بندی مطالعاتی دروس و مدیریت زمان در جلسه کنکور تعریف می شود.

در زمان برنامه ریزی باید فرصت باقیمانده تا زمان برگزاری کنکور را در نظر بگیرید و بر اساس آن زمان مطالعه و میزان مباحث را برای خودتان تقسیم بندی کنید. دانستن این که برای یادگیری کامل یک مبحث به چه میزان زمان برای مطالعه نیاز دارید، یکی از اصول اساسی در مدیریت زمان است.

مقوله مهم بعدی در مسئله مدیریت زمان، زمان‌بندی برای پاسخگویی به سوالات کنکور در مهلت زمانی تعیین شده برای هر درس است. تمرین و بکارگیری تکنیک سوم، می تواند در سرعت حل سوالات کنکور کمک زیادی به شما کند، در نتیجه مدیریت زمان در جلسه کنکور برای شما راحت تر خواهد بود.

تکنیک پنجم : به خودتان برسید

یکی از مهم‌ترین تکنیک های موفقیت در کنکور که اغلب نادیده گرفته می شود، خود شما هستید. شما برای اینکه بتواند ساعات طولانی مطالعه کنید و مطالب جدید و سخت را به درستی یاد بگیرید نیاز به سلامت جسمی و آرامش ذهنی دارید. برای این منظور موارد زیر را باید رعایت کنید:

  • تغذیه مناسب داشته باشید. خوردن مواد غذایی مناسب مانند سبزیجات، مواد پروتیینی سالم، مغزی‌جات و مانند آنها انرژی لازم را فراهم می کنند.
  • خواب کافی ضروری است. به اندازه کافی بخوابید. خواب کم باعث کاهش قوای جسمی و هم چنین تمرکز در یادگیری می شود.
  • مدیتیشن کنید. در روز 15 دقیقه به هن خود استراحت مطلق دهید. مدیتیشن کنید و افکار منفی و آزار دهنده را از خود دور کنید.
  • ورزش کنید. ورزش باعث افزایش سطح اکسیژن خون و جریان گردش خون می شود. این مسئله باعث می شود سرحال باشید و ایمنی بدن‌تان نیز افزایش یابد.
  • از عوامل استرس‌زا دوری کنید. گردش زیاد در فضای مجازی و اطلاع از اخبار ناراحت کننده ذهن شما را مشوش می کند. از محیط های مجازی و واقعی که بر روحیه شما اثرات منفی دارند دور بمانید.

به طور کلی در راستای اجرای مهم‌ترین تکنیک های موفقیت در کنکور پیش از هر چیزی به خودتان و سلامتی‌تان اهمیت دهید.

سخن آخر | مهم‌ترین تکنیک های موفقیت در کنکور را اجرا کنید

شرکت در کنکور و دست یافتن به موفقیت دلخواه در آن نیازمند به‌کارگیری عوامل و اصولی است خیلی سخت و پیچیده نیستند. مهم‌ترین تکنیک های موفقیت در کنکور در واقع رشد و تقویت عادت های خوب و از بین بردن عادات بد شخصی، احتماعی و تحصیلی است. کافی ست عادات درست و غلط خود را بشناسید و با بکارگیری این تکنیک ها به مرور زمان بیشتر و بیشتر در مسیر درست رسیدن به اهداف خود قرار بگیرید.

این نوشته را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

دیگر مطالب