زیرصد سنجش

چگونه ریاضی را بخوانیم؟ | بهترین روش برای یادگیری مفهومی ریاضی

ریاضی را چگونه بخوانیم؟

بسیاری از دانش آموزان رشته تجربی ریاضی را غول مرحله آخر در میان درس های تخصصی این رشته می دانند. به جرات می توان گفت ریاضی برای اغلب دانش آموزان سخت ترین و به نوعی آزاردهنده ترین درس است. اما ریاضی را چگونه بخوانیم تا هم در امتحانات مدرس و هم در کنکور بالاترین نمره را بتوانیم کسب کنیم؟ در این نوشته به این پرسش مهم پاسخ خواهیم داد.

ریاضی را چگونه بخوانیم؟

نحوه مطالعه و یادگیری درسی که مطلقا با محاسبات و عدد و رقم سر و کار دارد با درس های خواندنی و حفظ کردنی کاملا متفاوت است. در ادامه این نوشته راهکارهایی می آموزیم تا بدانید راضی را چگونه بخوانیم تا بهترین نمره را از این درس سخت کسب کنیم.

اصل اول در یادگیری ریاضی پایه است. می دانیم که ریاضی از کلاس اول ابتدایی همراه ماست. همین امر نشان از اهمیت پایه در یادگیری درس ریاضی دارد. تمام مطالب، مفاهیم و موضوعات درس ریاضی به نوعی به یکدیگر وابسته هستند. یعنی اگر شما در یادگیری مباحثی از ریاضی در پایه به مشکل بر خورده باشید، یادگیری مباحث وابسته به آن که در پایه های بعدی آموزش داده می شود برای شما سخت و آزاردهنده خواهد بود.

شاید مهم ترین علت فرار دانش آموزان از درس ریاضی همین امر است. چون مطالب قبلی را به صورت پایه ای یاد نگرفته اند، در فهم و یادگیری مطالب جدید دچار مشکل می شوند؛ و چون نمی توانند درس را یاد بگیرند از آن دلزده می شوند.

اما فرار راه حل این مشکل نیست. خبر خوب آنکه حتی اگر امسال داوطلب کنکور هم باشید، می توانید با یک برنامه ریزی خوب و به کمک منابع آموزشی و پکیج تدریس ریاضی کنکور بخش زیادی از مشکلات یادگیری خود را در درس ریاضی برطرف کنید.

برای ریاضی چه منابعی را بخوانیم؟

منابع اصلی ریاضی در دوره دوم متوسطه رشته تجربی عبارتند از کتاب های ریاضی 1 پایه دهم، ریاضی 2 پایه یازدهم و ریاضی 3 پایه دوازدهم. هر یک از این کتاب ها سرفصل هایی را شامل می شوند. برخی از این سرفصل ها مختص به همان پایه هستند، مثل مبحث دنباله و الگو که مختص ریاضی پایه دهم است و در پایه های بعدی حرفی از آن مطرح نمی شود و البته که در بودجه بندی سوالات کنکور نیز سهیم است. برخی دیگر از سرفصلها هستند که ادامه دارند. مثل تابع یا مثلثات که از پایه دهم آغاز می شوند و به مرور تا پایه دوازدهم ادامه می یابند.

وقتی می گوییم “ریاضی را چگونه بخوانیم” در واقع به دنبال راهی هستیم هر دوی این نوع مباحث را بتوانیم به خوبی و با بهترین بازدهی یاد بگیریم.

ویژگی های منبع مطالعاتی برای دانش آموزان هر پایه متفاوت است. مطمئنا شیوه آموزش و تدریس ریاضی دهم در مقایسه با نحوه آموزش ریاضیات کنکور با هم تفاوت های زیادی دارد.

اگر دانش آموز پایه دهم یا یازدهم هستید، باید منبعی را انتخاب کنید که مطالب را به ترتیب فصل های کتاب درسی آموزش دهد. مدرس ریاضیات پایه باید مباحث را به صورت تشریحی و مفهومی تدریس کند، مثال ها و نمونه سوالات تشریحی برای تثبیت مطلب به تعداد کافی حل کند و برای تسلط دانش آموزان بر تکنیک های تست زنی نمونه تست های کنکورهای سال های قبل را نیز آنالیز و حل نماید.

اما شیوه تدریس ریاضی برای کنکور به گونه دیگری است. طرح سوال ریاضیات در کنکور به صورت موضوعی است. برای مثال از مثلثات سوال طرح می شود، شما برای پاسخگویی به این سوال باید بر تمامی مفاهیم مطرح شده‌ی مثلثات در پایه دهم و یازدهم و دوازدهم مسلط باشید. ممکن است سوال مذکور به کمک دایره مثلثاتی حل شود، یا شاید به تسلط بر روابط مثلثاتی نیاز داشته باشد.

بر همین اساس منبع آموزشی درس ریاضی برای کنکور در وهله اول باید موضوعی برنامه ریزی شده باشد. هر مبحثی که تدریس می شود، به صورت جامع و از پایه تدریس شود و در نهایت نکات مهم تستی و نمونه سوالات کنکوری برای تثبیت مبحث ارائه شود.

 

چه مهارتهایی را در ریاضی یاد بگیریم؟

با تقریب خوبی برای حل اغلب سوالات و تست های ریاضی به 3 مهارت مهم و طلایی نیاز داریم:

  • مهارت اول: تسلط بر جبر: جبر در 3 موضوع گسترده شده است. مبحث اتحادها و تجزیه به کمک آن، حل معادلات درجه 1 و 2، رادیکال ها. هر سه این مباحث در کتاب ریاضی دهم و در فصل های 3 و 4 آموزش داده شده اند.
  • مهارت دوم – تعیین علامت در معادله ها و نامعادلات: این مهارت نیز در کتاب ریاضی دهم و فصل 4 تدریس می شود. البته لازم به توضیح است که در سال های عد این مبحث به صورت جامع آموزش داده می شود، اما شما برای حل مسائل ریاضی به مهارت تعیین علامت نیاز دارید.
  • مهارت سوم – رسم نمودار: اصول اولیه رسم نمودار در فصل پنجم کتاب ریاضی 1 آموزش داده می شود. برای دانش آموزان رشته تجربی این مهارت در کتاب ریاضی 3 تکمیل می شود و برای دانش آموزان رشته ریاضی نیز رسم نمودار در کتاب حسابان 1 به طور مفصل آموزش داده می شود.

هر بار که با این پرسش مواجه می شوم که “ریاضی را چگونه بخوانیم؟” این سوال را با سوال “این مهارت ها را دارید؟” پاسخ می دهم. اگر در این 3 مهارت تسلط کافی ندارید، اول بر روی این موضوع کار کنید و بعد وارد مرحله بعد شوید.

7 نکته در پاسخ به سوال “چگونه ریاضی را بخوانیم”

در این بخش به نکات مهمی در شیوه مطالعه ریاضی اشاره می کنیم که صرف نظر از اینکه در چه مقطع و پایه ای درس می خوانید می تواند برایتان مفید باشد:

  • هر مبحث را قبل از تدریس استاد پیش خوانی کنید.
  • در هنگام تدریس متمرکز باشید و بعد از اتمام هر مبحث آموخته های خود را به صورت خلاصه و نکته یادداشت کنید.
  • هر مطلبی را همان روزی که آموختید مرور کنید.
  • اگر از پکیج آموزشی ویدیویی استفاده می کنید، در صورتی که مطلبی را متوجه نشدید حتما آموزش مربوط به آن را چندار ببینید.
  • مثال های کتاب درسی را حتما ررسی و حل کنید.
  • بعد از تدریس یا اتمام پارت های آموزشی، فرمول های مربوطه را مرور کنید و خودتان فرمول ها را اثبات کنید.
  • تمرین های پایان فصل را حتما حل کنید؛ این تمرین ها علاوه بر اینکه مشابه سوالات امتحانات پایانی هستند، ممکن است مستقیما در کنکور مطرح شوند.
  • نکات کنکوری و تکنیک های حل تست ریاضی را حفظ نکنید. هر تکنیک یا روش محاسبات سریع با استفاده از مفاهیم و فرمول های کتاب های درسی ایجاد شده، سعی کنید روش به دست آوردن این نکات را یاد بگیرید و فرمول های کوتاه تستی را اثبات کنید.
  • هر مطلبی که می خوانید، در صورت نیاز حتما به مطالب گذشته مرتبط به آن هم نگاهی بیاندازید.
  • بعد از خواندن هر مطلب، بلافاصله تست آن بخش را بزنید.
  • در حل تست ها حتما به پاسخ تشریحی آن ها توجه کنید. معمولا بهترین نکات تستی در دل همین پاسخ ها آموزش داده می شوند.

نتیجه گیری

یکی از دغدغه های دانش آموزان به ویژه در دوره دبیرستان و در زمان نزدیک به کنکور یادگیری و تسلط بر درس ریاضی است. در جلسات مشاوره اغلب با این سوال دانش آموزان مواجه می شویم که ریاضی را چگونه بخوانیم تا در امتحان مدرس و کنکور بیشترین نمره را کسب کنیم.

دیدیم که ریاضی خفظ کردنی نیست. از سوی دیگر فرآیند یادگیری ریاضی یه فرآیند پیوسته است. یعنی شما برای یادگیری یک مبحث نیاز دارید که تمام پیش نیازهای مربوط به آن مبحث را باید کاملا یاد گرفته باشید. در طی مراحل مطالعه درس ریاضی، بخش زیادی از زمان شما باید به حل تمرین و تست اختصاص داده شود. و با تکرار و تمرین زیاد در نهایت به تسلط کافی برای کسب بیشترین نمره در درس ریاضی دست یابید.

 

 

این نوشته را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

دیگر مطالب