زیرصد سنجش

چگونه در درس ریاضی دهم نمره 20 بگیریم؟ بهترین روش مطالعه برای امتحان نهایی

چگونه در درس ریاضی دهم نمره 20 بگیریم؟

از جمله پرسش های متداول دانش آموزان در پایه دهم این است که چگونه در درس ریاضی دهم نمره 20 بگیریم؟

درس ریاضی پایه دهم در هر رشته ای، همیشه از دروسی بوده که اغلب دانش آموزان ارتباط خوبی با آن برقرار نکرده اند و اغلب در برنامه ریزی و مطالعه این درس با چالش مواجه شده اند.

این موضوع برای دانش آموزان رشته های ریاضی و تجربی بیشتر حائز اهمیت است، چرا که درس ریاضی برای این رشته ها نقش کلیدی در موفقیت تحصیلی افراد و قبولی در کنکور ایفا می کند.

از منظر روانشناسی آموزشی، به دنبال نمره 20 از امتحانات دروس بودن، صحیح نیست. این موضوع دانش آموزان را از علم آموزی به سمت نمره‌گرایی سوق می دهد.

اما با توجه به اینکه امتحانات نوبت خردادماه پایه دهم از امسال به صورت نهایی برگزار می شود، کسب نمره 20 در هر درسی ضمن اینکه می تواند نمایان‌‌گر سطح علمی و میزان تسلط دانش آموزان باشد، تاثیر مستقیم در نمره سابقه تحصیلی و در نهایت نتیجه کنکور خواهد داشت.

بنابراین پرسش چگونه در درس ریاضی دهم نمره 20 بگیریم؟ را می توان یک سوال اساسی در راستای یافتن روش های فهم کامل ریاضیات و افزایش سطح علمی و میزان مهارت های حل مسئله در نظر گرفت.

در ادامه این نوشته بهترین تکنیک ها و روش های مطالعه ریاضی دهم برای رسیدن به نمره 20 در امتحان را بررسی خواهیم کرد.

چگونه در درس ریاضی دهم نمره 20 بگیریم؟

روش مطالعه دروس مختلف در مقاطع تحصیلی مختلف متفاوت است. برای برنامه ریزی مطالعه ریاضی دهم، ابتدا باید هدف را مشخص کنیم. برنامه ریزی برای چه هدفی است؟ آیا می خواهیم بدانیم چگونه در درس ریاضی دهم نمره 20 بگیریم؟ یا قصد داریم برای نمره متوسط درس بخوانیم و در کنارش مراحل مطالعه کنکوری و تستی ریاضی را هم طی کنیم؟

از نظر ما این دو هدف در یک جایی از مسیر به یکدیگر وصل می شوند. پس چه بهتر که برنامه ای را طراحی و اجرا کنیم که همزمان هم برای رسیدن به نمره 20 در امتحان درس ریاضی دهم آماده شویم و هم روش های مطالعاتی تستی و کنکوری ریاضی را نیز به کار بگیریم.

مهم ترین نکاتی که در فرآیند یادگیری و تسلط ریاضی دهم باید در نظر داشته باشیم عبارتند از:

  • روش تدریس دبیر ریاضی

دبیران و اساتید درس ریاضی معتقدند تدریس ریاضی دهم مهم ترین و در عین حال سخت ترین بخش کار آموزش ریاضی است. تدریس این کتاب درسی همواره با چالش های جدی همراه بوده است.

سطح علمی و پایه آموزشی ضعیف که یادگار آموزش های غیراستاندارد مقاطع قبلی است، باعث شده تا آموزش مباحث جدید و نسبتا سخت دوره دبیرستان به کار دشواری تبدیل شود.

در این میان روش تدریس و همچنین شیوه رفتاری دبیر می تواند در روند برنامه ریزی و مطالعه و در نهایت فهم کامل مطالب درسی و رسیدن به نمره 20 در امتحان ریاضی دهم نقش موثری ایفا کند.

  • تعیین هدف برای برنامه ریزی

ما می خواهیم بدانیم چگونه در درس ریاضی دهم نمره 20 بگیریم؟ بنابراین هدف کلی از برنامه ریزی و مطالعه مشخص است. آنچه باید تعیین شود، هدف گذاری های بلند مدت و کوتاه مدت است.

برای مثال هفته اول اردیبهشت کدام مباحث را باید بخوانیم؟ یا برای خواندن مبحث تابع چه مدت زمانی را اختصاص دهیم و … این ها نمونه هایی از هدف گذاری های زمان دار هستند که در برنامه ریزی مطالعاتی ریاضی دهم باید در نظر داشت.

  • سر کلاس درس را کامل یاد بگیرید

کلاس درس برای یادگیری مطالب درسی است. در طول آموزش با دقت به گفته های دبیر خود گوش دهید و هر بخشی را که به درستی متوجه نشدید از معلم‌تان بپرسید. شما در همین کلاس باید مطالب را به خوبی بفهمید تا بعد بتوانید با مرور و تمرین به تسلط کامل برسید.

  • متن کتاب درسی را بخوانید

برای یادگیری مفهومی هر درسی بهترین منبع کتاب درسی یا درسنامه ای است که به طور کامل کتاب درسی را پوشش دهد. متن کتاب یا درسنامه را با دقت بخوانید و تمام توضیحات و روابط ارائه شده را بررسی کنید.

  • تمرین حل کنید

پاسخ اصلی به پرسش چگونه در درس ریاضی دهم نمره 20 بگیریم؟ حل تمرین زیاد است. هر مبحثی را که می خوانید، مثال هایی که در کتاب درسی آمده است را با دقت بررسی کنید. این مثال ها تمرین اولیه برای تثبیت مطالب درسی است. ضمن این که در این مثال ها مهم ترین و کاربردی ترین نکات آزمونی ارائه شده است.

برای تسلط قطعی بر مباحث ریاضی دهم، حتما تمرینات پایان هر فصل را بررسی و حل کنید. بخش قابل توجهی از سوالات امتحانات نهایی از همین تمرینات کتاب درسی طرح می شوند.

اگر می خواهید به مهارت بیشتری در پاسخ گویی به سوالات امتحانی برسید، سوالات امتحانی طبقه بندی شده که در مدارس و شهرهای دیگر طرح شده را نیز می توانید از سایت های آموزشی دریافت و حل کنید.

  • رفع اشکال کنید

قطعا در طی مطالعه درس و حل مثال و تمرین، به مشکلاتی در برخی مباحث برخواهید خورد. این اشکالات را در هر سطحی که هستند، حتما یادداشت کنید و در اولین فرصت از دبیر خود بخواهید تا آن موارد را برایتان برطرف کنند.

جمع بندی نهایی

گفتیم که امتحان درس ریاضی پایه دهم در نوبت خردادماه به صورت نهایی برگزار می شود؛ حساسیت بالای نمرات کسب شده در امتحانات نهایی و تاثیری که بر نتیجه کنکور خواهند داشت، باعث شد تا سعی کنید در این نوشته به پرسش چگونه در درس ریاضی دهم نمره 20 بگیریم؟ پاسخ دهیم.

این نوشته را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

دیگر مطالب