زیرصد سنجش

نحوه برنامه ریزی درسی و مطالعه در ماه رمضان

درس خواندن در ماه رمضان

یکی از سوالاتی که هر سال در جلسات مشاوره از سوی دانش آموزان مطرح می شود این است که نحوه مطالعه و درس خواندن در ماه رمضان به چه صورت باید باشد. با توجه به این که ماه مبارک رمضان امسال همزمان با تعطیلات نوروز است و دقیقا با ماه پایانی پیش از برگزاری نوبت نخست کنکور 1403 تداخل دارد، از همین رو ضرورت داشتن بهترین برنامه مطالعاتی در ماه رمضان بیش از هر زمان دیگری احساس می شود.

ماه رمضان ماه خیر و برکت است و انجام اعمال آن از واجبات شرعی محسوب می شود. در عین حال، برای دانش آموزان و داوطلبان کنکور که در سال تعیین سرنوشت خود به سر می برند، داشتن تغذیه، خواب و برنامه مطالعاتی جامع از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.

دراین نوشته قصد داریم تا بهترین برنامه ریزی مطالعاتی و همچنین نحوه درس خواندن در ماه رمضان را مورد بررسی قرار دهیم.

بهترین برنامه ریزی و نحوه درس خواندن در ماه رمضان 

هر زمان ماه رمضان با زمان درس خواندن و امتحانات و به ویژه کنکور همزمان می شود، نگرانی های دانش آموزان از بهم خوردن زمان خواب و بیداری و همچنین ضعف ناشی از روزه گرفتن در طول روز تبدیل به یک چالش جدی برای برنامه ریزی درسی و مطالعه دروس می شود.

این بی نظمی تا حدی اجتناب ناپذیر است؛ اما با تنظیم یک برنامه ریزی اصولی و کارشناسانه می توانید اثرات منفی این بی نظمی را به حداقل رساند.

برخی از مشکلات و چالش های دانش آموزان در طول ماه رمضان عبارتند از:

  • بر هم خوردن ریتم خواب به دلیل الزام به بیدار شدن برای خوردن سحری
  • بر هم خوردن نظم غذا خوردن؛ خوردن غذاهای نسبتا سنگین به عنوان سحری و افطار کردن در ساعتی متفادت از ساعت شام معمول
  • ضعف و افت قند خون در طول روز به دلیل گرسنگی ناشی از روزه
  • نیاز به خواب و استراحت در طول روز به دلیل ضعف ناشی از روزه و بی نظی ساعات خواب شبانه
  • تمایل بیشتر به تماشای فیلم و سریال های ماه رمضان

برای حل کردن این مشکلات و به حداقل رساندن افت تحصیلی در ماه رمضان شما نیاز به یک برنامه ریزی متفاوت و همسو با شرایط جدید دارید؛ در ادامه به ارائه راهکارهای کاربردی در این رابطه می پردازیم.

اصول برنامه ریزی برای درس خواندن در ماه رمضان

رمضان امسال در مقایسه با سال های قبل دارای چند ویژگی متفاوت است. اول اینکه چند روز از این ماه عزیز همزمان با تعطیلات نوروز است؛ یکی دیگر از ویژگی های رمضان امسال نزدیکی آن به زمان برگزاری کنکور 1403 در نوبت اول است. این دو ویژگی باعث می شود تا برنامه ریزی برای درس خواندن در این ماه خاص و متفاوت از زمان های دیگر باشد.

  • سعی کنید صبح زود درس خواندن را شروع کنید

یک استراتژی بسیار موثر برای درس خواندن در ماه رمضان، برنامه ریزی درسی برای مطالعه در ماه رمضان، درس خواندن در ساعات اولیه روز است. با توجه به اینکه زمان کمی از صرف سحری گذشته، بدن شما انرژی لازم برای مطالعه و یادگیری دروس را دارد.

علاوه بر این تحقیقات نشان داده که ذهن انسان در ساعات اولیه روز و در صبح قدرت یادگیری و به خاطر سپردن بسیار بالاتری دارد. بنابراین اگر تا پیش از این هم عادت به مطالعه در ساعات صبح نداشته‌اید، ماه رمضان فرصت بسیار خوبی است تا این عادت مثبت را در خود ایجاد کنید.

  • بعد از خوردن سحری نخوابید

وعده سحری یک وعده غذایی خارج از عادت است. از سوی دیگر در ساعتی نامتعارف غذایی مصرف می شود که برای معده خالی در نیمه شب سنگین است. خوابیدن بعد از خوردن سحری باعث سنگینی معده و در نتیجه بی حالی و کرختی در طول روز می شود. همین امر سبب کاهش انرژی برای درس خواندن در طول روز می شود. بنابراین توصیه می کنیم برای اینکه درس خواندن در ماه رمضان مفید باشد، بعد از خوردن سحری نخوابید و بعد از نماز صبح شروع به درس خواندن کنید.

  • شب ها زودتر بخوابید

گفتیم که یکی از چالش های ماه رمضان بهم خوردن نظم خواب و استراحت است. با توجه به اینکه شما برای خوردن سحری خوردن مجبور هستید نیمه شب از خواب بیدار شوید، از سوی دیگر توصیه کرده ایم که بعد از سحری نخوابید، برای جبران کمبود و بی نظمی خواب حتما شب ها زودتر بخوابید که در طول روز با خستگی و خواب آلودگی درگیر نباشید.

  • غذاهای مقوی بخورید

با توحه به اینکه نحوه درس خواندن در ماه رمضان تغییر می کند و روش ها برنامه ریزی مطالعه دروس در طول مدت ماه رمضان متفاوت است، نوع تغذیه شما در حفظ انرژی بدن بسیار حائز اهمیت است. هم در وعده سحری و هم در افطار از مواد غذایی مناسب و انرژی زا استفاده کنید تا در طول روز با ضعف کمتری مواجه شوید.

در وعده افطار سعی کنید با نوشیدنی گرم و غذای کم حجم اما پر انرژی ابتدا معده را برای صرف غذای اصلی آماده کنید. بعد از ساعت طولانی گرسنگی، ورود حجم زیاد و سنگین غذا باعث آسیب گوارشی می شود.

 سخن آخر

ماه رمضان امسال با تعطیلات نوروز و ماه پایانی قبل از کنکور 1403 همزمان شده است. از همین رو برنامه ریزی مطالعاتی و نحوه درس خواندن در ماه رمضان امسال نسبت به سال های گذشته با تفاوت هایی همراه است. دراین نوشته برخی از نکات و اصول کاربردی برای داشتن بهترین برنامه ریزی درسی را به منظور بهره مندی هرچه بیشتر از این ماه پربرکت ارائه کردیم.

این نوشته را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

دیگر مطالب