زیرصد سنجش

موفقیت در کنکور تجربی | رازهای رتبه های برتر کنکور چیست؟

موفقیت در کنکور تجربی

رقابت بر سر ورود به دانشگاه های برتر کشور به ویژه در رشته های گروه پزشکی و پیراپزشکی، آزمون سراسری را به یک مسابقه و مبارزه برای دانش آموزان تبدیل کرده است. داوطلبان کنکور می توانند با اطلاع از تکنیک های موفقیت در کنکور تجربی و آشنایی با روش کار کسانی که در سال های قبل به نتیجه دلخواه رسیده اند، بهترین مسیر حرکت تا رسیدن به مقصد را انتخاب کنند.

کنکور سراسری در رشته تجربی بیشترین تعداد داوطلب را دارد که با تقریب بالایی اکثریت شرکت کنندگان در این آزمون سرنوشت ساز قبولی در رشته های پزشکی، داروسازی، دندانپزشکی و رشته های علوم پزشکی را به عنوان هدف انتخاب کرده اند. با توجه به ظرفیت محدود و پایین این رشته ها در دانشگاه های دولتی و علوم پزشکی، موفقیت در کنکور تجربی و کسب رتبه مناسب برای ورود به این رشته کار سختی به نظر می رسد.

اما وقتی پای صحبت افراد موفق در کنکور تجربی می نشینیم، متوجه این نکته مهم می شویم که تمام این افراد، انسان های عادی مثل بقیه بوده اند و تنها تفاوتشان در نوع برنامه ریزی و نحوه عملکردشان در طول دوران مطالعه برای آزمون سراسری بوده است.

در ادامه این مقاله به بررسی رازها و تکنیک های افراد موفق در کنکور تجربی می پردازیم.

رازهای موفقیت در کنکور تجربی

آنچه در مسیر موفقیت در کنکور تجربی واضح است این است که این موفقیت با برنامه کوتاه مدت و فشرده به دست نمی آید. بهترین حالت این است که از پایه دهم و همزمان با ورود به دوره دبیرستان، برنامه ریزی کنکوری آغاز شود و به موازات برنامه های درسی مدرسه، زمان مناسبی برای مطالعه و تمرین کنکور در نظر گرفته شود.

با توجه به اینکه پیش بینی می کنیم افرادی که در سال منتهی به کنکور قرار دارند، بیش از سایر دانش آموزان به مطالعه این مقاله می پردازند، بنابراین سعی می کنیم مهم ترین و کاربردی ترین تکنیک های موفقیت در کنکور که مناسب دانش آموزان پایه دوازدهم است را در ادامه ارائه نماییم.

درصد بالای از متقاضیان و داوطلبان کنکور، همزمان با شروع سال تحصیلی و از مهرماه به طور جدی تصمیم به مطالعه و برنامه ریزی می گیرند. بنابراین با توجه به برگزاری نوبت اول کنکور 1403 در اردیبهشت ماه، بهترین و کاربردی ترین برنامه، یک برنامه ریزی قابل اجرا و نتیجه بخش در بازه زمانی 8 ماه است.

نیازمندی های یک داوطلب برای موفقیت در کنکور

به طور قطع برای تمام دانش آموزان نمی توان یک نسخه مشابه پیچید. با توجه به سطح علمی، توان یادگیری و امکانات و منابع موجود، تکنیک های ارائه شده در فرآیند موفقیت در کنکور برای افراد مختلف متفاوت است. اما در حالت کلی می توان بهترین ابزار و امکانات مورد نیاز را معرفی کرد تا هر کس به فراخور شرایط خود انتخاب کند.

  • نسبت به درس های مدرسه جدی باشید

توصیه همیشگی ما به دانش آموزان سال آخر همین بوده است. بسیاری از دانش آموزان فکر می کنند اگر در سال کنکور به مدرسه نروند، می توانند برنامه ریزی بهتری برای کنکور خود داشته باشند. یک اشتباه بزرگ!!

مدرسه به روزمرگی شما نظم و ساختار می دهد. اینکه بدانید هر روز از لحظه ای که بیدار می شوید تا ساعات اولیه ظهر یک برنامه مشخص و ثابت دارید، برنامه ریزی برای مابقی روز کار راحت تری خواهد بود.

مدرسه سرشار از انرژی و انگیزه است. دیدار با دوستان، حضور در جمع رقیبانِ رفیق، شنیدن تجربه های کسانی مثل خودتان و … تنها بخشی از بمب انرژی مدرسه است.

درس های مدرسه همان مباحث کنکوری شماست. یک نگاهی به سوالات کنکورهای گذشته بیاندازید. بدون استثنا در تمام آنها سوالاتی را می بینید عینا که در کتاب های درسی یا در قالب مثال یا تمرین انتهای فصل آمده است.

شما به نمره و معدل بالا برای سوابق تحصیلی نیاز دارید. سوابق تحصیلی طبق قانون جدید کنکور، در کنکور تاثیر قطعی دارد. یعنی بخش قابل توجهی از تراز و رتبه شما برای موفقیت در کنکور از معدل امتحانات نهایی شما تعیین می شود.

  • دفتر ثبت برنامه و وقایع

از برنامه ریزی و اهمیت بالا و تاثیر انکارناپذیر آن در موفقیت در کنکور کلیه رشته از جمله تجربی، بارها صحبت کرده ایم. شما برای برنامه ریزی نیاز به یک دفتر دارید. مهم نیست چه دفتری، فقط برگه سفید به اندازه کافی داشته باشد (می توانید از دفترهای برنامه ریزی آماده در بازار هم استفاده کنید).

برنامه هر روز را بنویسید، با اجرای هر پارت از برنامه، گزارش عملکرد خود را بنویسید و در پایان هر روز اتفاقات خوب و بد، نحوه اجرای برنامه همان روز و اتفاقاتی که در اجرای برنامه شما تاثیرگذار بوده اند را ثبت کنید.

این ثبت وقایع در برنامه ریزی برای روزهای بعد شما، کمک زیادی خواهد کرد.

  • منابع آموزشی کنکوری تهیه کنید

این یک واقعیت انکارناپذیر است که شما هر چقدر کتاب های درسی را دقیق بخوانید، باز هم در حل تست مهارت نخواهید داشت. تست زنی و مهارت آزمونی نیاز به تجهیزات آزمونی دارد. 

پکیج آموزشی کنکور یک ابزار قدرتمند آموزشی است که صفر تا صد سرفصل های کنکوری سه سال دبیرستان را به طور جامع، مفهومی و همراه با تمام تکنیک های حل تست به شما آموزش می دهد و می تواند در کسب موفقیت در کنکور تجربی یک تجربه شیرین برای شما رقم زند.

حتما تحلیل تست های کنکورهای گذشته را بررسی کنید و نکات مهمی که در هر تدریس ارائه می شود را ثبت کنید.

  • هدف خود را تعیین کنید

هدفگذاری گام اول برنامه ریزی است. رای شروع حرکت و انتخاب مسیر، قبل از هر چیز باید بدانید مقصد کجاست. مقصد تعیین می کند که از چه مسیری بروید تا راحت تر برسید، مقصد و مسیر تعیین می کند که به چه امکانات و تجهیزاتی نیاز دارید. پس هدف را درست و متناسب با ویژگی ها و توانایی های خود تعیین کنید.

  • از پایه بخوانید.

کنکور مجموعه ای سوالات دروس تخصصی سه سال دبیرستان است. بخشی از سوالات کنکور، ترکیبی است. برای مثال سوالی که از تابع طرح می شود، آموزش تابع از ریاضی دهم شروع می شود و تا پایه دوازدهم ادامه می یابد. در نهایت برای حل تست مربوط به مبحث تابع نیازمند تسلط بر هر سه پایه است.

حتما در برنامه مطالعاتی خود ساعاتی در روز را به یادگیری و مرور دروس پایه های دهم و یازدهم اختصاص دهید.

لازم به توضیح است پکیج کنکور تجربی کلیه مباحث دروس تخصصی سه سال دبیرستان را به طور کامل پوشش می دهد.

  • تکنیک های مطالعه را یاد بگیرید

نکته برداری، تندخوانی و خلاصه نویسی از جمله تکنیک هایی هستند که باید در حین مطالعه هر درسی به کار گیرید تا در زمان مرور، تست زنی و جمع بندی بتوانید از این مهارت های خود بیشترین استفاده و بازدهی را به دست آورید.

  • ساعات خواب و بیداری مطالعه و استراحت خود را تنظیم کنید

یک ساختار منظم در روزمرگی ها باعث بهبود تمرکز، آرامش روحی و انرژی بیشتر برای ادامه مسیر است. این یکی از تکنیک هایی است که تمام نفراتی که به موفقیت در کنکور تجربی رسیده اند، در انجام آن اصرار داشته اند.

  • استمرار و پشتکار

این مسیری که به آن وارد شده اید، سختی دارد، خستگی دارد، اما ناامیدی ممنوع! به هدف خود فکر کنید و با قدرت تا پایان مسیر پیش روید. انتهای این راه روشن است.

نتیجه‌گیری تکنیک‌های موفقیت در کنکور تجربی

به طور خلاصه می توان تکنیک های موفقیت در کنکور تجربی در 8 عنوان کلی دسته‌بندی کرد:

  • اهمیت دادن به مدرسه
  • ثبت برنامه و رخدادها
  • بهترین منابع کنکور
  • هدفگذاری
  • مطالعه مباحث پایه
  • تکنیک های مطالعه
  • روتین منظم
  • پشتکار

توجه داشته باشید در این مسیر پر چالش و سرنوشت ساز، اگر این تکنیک ها را به درستی و متناسب با شرایط خود به کار گیرید، رسیدن به نتیجه دلخواه کار دشواری و دور از ذهنی نیست.

این نوشته را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

دیگر مطالب