زیرصد سنجش

برنامه ریزی کنکور تجربی

برنامه ریزی کنکور تجربی

پرتکرار ترین سوال دانش آموزان از مشاوران زیر 100 سنجش این است که برنامه ریزی درسی برای موفقیت در کنکور تجربی چه ویژگی ها و ساختاری باید داشته باشد تا تا در نهایت منجر به کسب بهترین نتیجه شود؟ در این مقاله به بررسی اهمیت برنامه ریزی درسی برای داوطلبان کنکور تجربی و ویژگی های اصلی یک برنامه خوب و موثر برای موفقیت در کنکور گروه تجربی می پردازیم.

اهمیت برنامه ریزی کنکور تجربی

بر هیچ‌کس پوشیده نیست که کنکور تجربی پر رقابت ترین آزمون سراسری در کشور است و هر سال صدها هزار دانش آموز برای ورود به بهترین رشته های در دانشگاه های برتر، با یکدیگر به رقابت می پردازند.

با توجه به تعداد بالای شرکت کنندگان در کنکور تجربی و ضرفیت محدود رشته های تاپ در دانشگاه های تراز اول، برای اینکه شما در این رقابت جز برندگان باشید، لازم است تا یک برنامه ریزی منسجم و استاندارد برای دروس کنکور تجربی داشته باشید. در واقع این برنامه ریزی می تواند اساس موفقیت شما در کنکور تجربی باشد.

برنامه ریزی کنکور تجربی در درجه اول باید بر اساس میزان اهمیت دروس در کنکور طراحی شود. این میزان اهمیت را می توان براساس ضریب هر درس در کنکور تخمین زد:

  • زیست شناسی ضریب 12
  • شیمی ضریب 9
  • ریاضی ضریب 7
  • فیزیک ضریب 7
  • زمین شناسی ضریب 1

بنابراین می بینیم که مهم ترین درس در کنکور تجربی زیست شناسی است و دروس دیگر به ترتیب ضریبی که دارند در اولویت های بعدی قرار می گیرند.

نکته دیگری که باید در برنامه ریزی کنکور تجربی در نظر داشته باشید، میزان تسلط و توان یادگیری شما برای هر درس است. طبیعی است که هر چه در درسی قوی تر باشید و راحت تر مطالب و نکات آن را درک کنید، زمان کمتری باید برای مطالعه آن اختصاص دهید و برعکس.

مطلب بعدی مدت زمانی است که تا کنکور فرصت دارید. یعنی اینکه از چه زمانی بخواهید برای شروع مطالعه برنامه ریزی خود را آغاز کنید، در نحوه برنامه ریزی کنکور تجربی تاثیر مستقیم می گذارد.

بهترین زمان برای شروع برنامه ریزی درسی کنکور تجربی

برای رقابت مهمی مثل کنکور تجربی بهترین زمان شروع برنامه ریزی درسی از پایه دهم است. توصیه می شود برای اینکه تمام بار مطالعه برای سال آخر جمع نشود، در هر پایه تحصیلی دروس مربوط به کنکور همان پایه را در جهت آمادگی کنکور نیز مطالعه کنید.

اما از آنجایی که احتمالا شما در هنگام مطالعه این مقاله یا در آستانه ورود به پایه دوازدهم هستید، یا فارغ التحصیل و پشت کنکوری، ما اساس آموزش خود را بر این موضوع قرار می دهیم.

برای شروع بهتر است از همین  تابستان شروع کنید. دروس تخصصی پایه دهم و یازدهم را در این فرصت طلایی تابستان مرور و جمع بندی کنید تا در طول سال تحصیلی تمرکز اصلی‌تان بر مباحث کنکوری و امتحانات نهایی پایه دوازدهم باشد.

از سوی دیگر با توجه به این که دروس تخصصی رشته تجربی به یکدیگر پیوسته هستند، برای آنکه در درک و تسلط بر دروس پایه دوازدهم به مشکل برنخورید لازم است تا بر مطالب ایه های قبل کاملا مسلط باشید.

بنابراین در فرصت تابستان، به گونه ای برنامه ریزی کنید که کل مطالب دروس تخصصی دو سال دهم و یازدهم به طور کامل جمع بندی شود.

به طور میانگین 5 تا 6 ساعت مطالعه در روزهای تابستان عاقلانه است. هم زمان مناسبی برای تقسیم و برنامه ریزی مطالعه سرفصل ها و مطالب گذشته دارید و هم فرصت کافی برای استراحت و تفریح و استفاده از تعطیلات تابستان.

اما با شروع سال تحصیلی، بهترین زمان برای شروع برنامه ریزی درسی کنکور تجربی اول مهر است. همزمان با شروع درس مدرسه، باید برنامه مطالعاتی شما نیز شروع شود.

ولی در حالت کلی در پاسخ به سوال بهترین زمان برای شروع برنامه ریزی درسی کنکور تجربی همیشه پاسخ یک چیز است: «همین الان»!

بررسی دروس تخصصی در کنکور تجربی

برنامه ریزی کنکور تجربی در 4 گام

برای داشتن یک برنامه مطالعاتی خوب و موثر باید یک سری اصول را رعایت کنیم. در واقع یک برنامه ریزی کارآمد را می توان طی 4 گام اصلی طراحی کرد:

گام اول: تعریف هدف

مقدمه و اساس طراحی هر برنامه ای رسیده به یک هدف است. در واقع ما ابتدا باید هدف را مشخص و تعریف کنیم و بعد برای رسیدن به آن هدف اقدام به برنامه ریزی کنیم.

برای موفقیت در کنکور تجربی هم لازمه داشتن یک برنامه ریزی خوب که منجر به موفقیت شود، در گام اول باید هدف خود را تعریف کنید. مشخص کنید که قصد دارید وارد چه رشته و دانشگاهی شوید. بر همین اساس مراحل مختلف برنامه مطالعاتی خود را تنظیم کنید.

به یاد داشته باشید، داشتن هدف مشخص انگیزه شما برای تلاش پیوسته و اجرای مستمر برنامه ریزی‌تان را نیز دو چندان خواهد کرد. 

گام دوم: طرح برنامه جامع یکساله

برای رسیدن به هدفی که در گام نخست تعریف کردید، چه کارهایی را باید در طول یک سال انجام دهید؟ بایدها و نبایدهایتان برای سالی که در پیش دارید کدامند؟ نقاط ضعف و قوت خودتان را پیدا و دسته بندی کنید. و برای هرکدام یک طرح کلی مشخص کنید.

در این طرح یک ساله علاوه بر موارد فوق، باید منابع و امکانات مورد نیاز خود را نیز مشخص کنید. برای مثال در درس فیزیک ضعف دارید، برای رفع نقاط ضعف خود چه کتاب یا پکیج تدریس فیزیک کنکور را باید تهیه کنید؟

این برنامه کلی، میتواند جزیی تر نیز بشود. مثلا مشخص کنید برای نیم‌سال اول سال تحصیلی چه کارهایی باید کنید، یا آذرماه وقت انجام چه کارهایی است.

این طرح کلی مقدمه ای برای برنامه ریزی هفتگی و روزانه است که در گام های بعدی به آن ها می پردازیم.

گام سوم: برنامه ریزی هفتگی

برای برنامه ریزی هفتگی یک اقدام اصولی، طراحی جدول برنامه ریزی درسی است. در یک جدول روز های هفته را مشخص کنید و براساس برنامه درسی مدرسه و تقسیم بندی مباحث کنکوری، مشخص کنید که در طول این هفته، هر روز کدام درس و مبحث را برای چند ساعت قصد دارید مطالعه کنید. 

این جدول علاوه بر مبحث، لازم است تا میزان تست ها را هم برای هر درس مشخص کند.

در پایان هفته به ارزیابی عملکرد خود بپردازید. کدام پیش بینی ها اجرا شد؟ کدام نه؟ علت را هم پیدا کنید.

گام چهارم: برنامه ریزی روزانه

گام آخر برنامه ریزی کنکور تجربی برنامه ریزی روزانه است. باز هم به یک جدول نیاز دارید. در این جدول، کل روز  به جز ساعاتی که در مدرسه حضور دارید را به بازه های زمانی یک ساعته تقسیم کنید. بر اساس برنامه ریزی هفتگی، درس هایی را که باید در آن روز خاص بخوانید تقسیم کنید و در جدول یادداشت کنید. علاوه بر آن سایر فعالیت خود تا پیش از خواب را هم در جدول بنویسید. در پایان هر روز یک گزارش ارزیابی عملکرد در برگه برنامه ریزی روزانه خود یادداشت کنید.

سخن پایانی

برنامه ریزی کنکور تجربی برای دانش‌آموزانی که قصد ورود به رشته‌های تجربی دارند، بسیار اهمیت دارد. اهمیت دروس براساس ضرایب کنکور تعیین می‌شود و برنامه ریزی باید بر اساس این ضرایب انجام شود. تسلط و توان یادگیری در هر درس نیز در برنامه ریزی باید مدنظر قرار گیرد.

زمان شروع برنامه ریزی بستگی به شرایط فردی دارد، اما شروع زودهنگام، مثلاً از پایه دهم، توصیه می‌شود. برنامه ریزی در تابستان و جمع‌بندی دروس پایه دهم و یازدهم در این زمان می‌تواند مفید باشد. در طراحی برنامه‌ریزی، اصولی مانند تعریف هدف، طرح برنامه جامع یک‌ساله، برنامه ریزی هفتگی و برنامه ریزی روزانه باید رعایت شوند.

در برنامه ریزی کنکور تجربی مهم ترین نکته استمرار در اجرای برنامه است. اگر بعضی روزها یا حتی هفته ها موفق به اجرای کامل برنامه نمی شوید، اجرای برنامه را رها نکنید. با قدرت ادامه دهید، در مدت کوتاهی شاهد رشد و پیشرفت چشمگیری خواهید بود. برنامه ریزی کنکور تجربی بر اساس اصول استاندارد می تواند یک اهرم پیش برنده قابل اتکا برای رسیدن به بهترین نتیجه در کنکور باشد.

این نوشته را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

دیگر مطالب