زیرصد سنجش

برنامه ریزی درسی تابستان برای داوطلبان کنکور

برنامه ریزی درسی در تابستان

برنامه ریزی درسی تابستان برای داوطلبان کنکور، نخستین گام در مسیر مطالعه و آمادگی برای کنکور پیش رو است. به همین دلیل، اطلاع از نحوه برنامه ریزی و گذراندن روزهای تابستان بسیار حائز اهمیت است. به گونه ای که هم انرژی برای سال پیش رو ذخیره شود و هم از فرصت طلایی تعطیلات تابستانه به بهترین نحو استفاده نمود.

در این مقاله به بررسی مزایا و معایب برنامه ریزی درسی در تابستان و همچنین ویژگی های یک برنامه مناسب تابستانی برای کنکوری ها می پردازیم.

برنامه ریزی درسی در تابستان برای کنکوری ها

اهمیت برنامه ریزی در تمام مراحل و سطوح زندگی هر شخص، بر هیچ کس پوشیده نیست. این اهمیت زمانی که شما به دنبال رسیدن به هدف مهمی هستید بیشتر خود را نشان می دهد.

داوطلبان کنور سراسری، کسب رتبه خوب و قبولی در رشته و دانشگاه دلخواه شان را هدف اصلی برای یک سالی که پیش رو است قرار داده اند. از همین رو آن دسته از افراد در رسیدن به این هدف راسخ تر هستند، با پایان یافتن امتحانات خرداد ماه و شروع تعطیلات تابستان، به دنبال یافتن یک رنامه ریزی خوب و اثربخش برای تابستان خود هستند.

در فرآیند برنامه ریزی درسی تابستان، علاوه بر تنظیم ساعات و میزان مباحث مطالعه، باید به موضوع استراحت و ذخیره انرژی برای یک سال آینده را نیز پرداخت. همچنین تمرین مهارت هایی مانند مدیریت زمان، خلاصه نویسی، تست زنی و مدیریت استرس نیز از همین تابستان باید آغاز شود.

دوره تابستان برای آن دسته از داوطلبانی که از پاییز وارد پایه دوازدهم می شوند و دانش آموز داوطلب کنکور هستند، فرصت بسیار خوبی برای تقسیم زمان و مباحث، مطالعه، مرور و جمع بندی مباحث پایه های دهم و یازدهم و کاهش فشار کار زمان مدرسه در دوره برنامه ریزی تابستان محسوب می شود.

مزایای برنامه ریزی درسی در تابستان

برنامه ریزی درسی در تابستان، به ویژه برای دانش آموزان دوره دوم متوسطه و داوطلبان کنکور تاثیر بسیار زیادی در روند پیشرفت مطالعه دروس و پیشی گرفتن از سایر داوطلبان دارد.

تابستان فرصت طلایی برای جبران کاستی های پایه دهم و یازدهم است. اگر در سال های قبل، مطالعه برای کنکور را آغاز نکرده اید یا آن گونه که برای موفقیت لازم است در مباحث دروه پایه مسلط نشده اید، می توانید در روزهای تعطیل تابستان با یک برنامه ریزی معقول و اثربخش ضمن جران فرصت های از دست رفته، توان علمی و آزمونی خود را در دروس تخصصی پایه های قبل افزایش دهید.

برخی از مزایای برنامه ریزی درسی در تابستان عبارتند از:

ایجاد فرصت بیشتر برای مطالعه و برنامه ریزی

افزایش اعتماد به نفس داوطلبان (چون زودتر از خیلی از رقبا مطالعه را آغاز کرده اند)

کاهش استرس 

انعطاف پذیری برنامه مطالعاتی بیشتر می شود.

مدیریت زمان بهتر به دلیل فرصت بیشتری که وجود دارد.

فرصت مطالعه، تثبیت و تسلط بر دروس پایه های دهم و یازدهم

حذف فاصله و وقفه مطالعاتی در طول دوره تابستان

افزایش آمادگی ذهنی و نظم مطالعاتی در هنگام شروع سال تحصیلی

چگونه برای تابستان برنامه ریزی کنکوری کنیم؟

نوع برنامه ریزی درسی برای تابستان بستگی به پایه علمی و آزمونی شما دارد. در واقع هنگام برنامه ریزی درسی تابستانی با دو دسته دانش آموز طرف هستیم. دسته اول دانش آموزانی که با ورود به دوره دبیرستان برنامه ریزی مطالعاتی کنکوری داشته اند. این دانش آموزان از پایه دهم، به موازات مطالعه دروس دبیرستان، با کمک منابع و پکیج آموزشی پایه دهم و یا پکیج تدریس پایه یازدهم، دروس تخصصی را به صورت کنکوری و تستی نیز خوانده و بر مباحث این دروس به طور کامل مسلط شده اند.

اما دسته دوم کسانی هستند که در طول سال های قبل، صرفا به دروس مدرسه اکتفا کرده و هیچ برنامه ای برای آمادگی دروس تخصصی به صورت کنکوری و تستی نداشته اند. 

قطعا نحوه برنامه ریزی درسی تابستان برای هریک از این داوطلبان متفاوت است.

برنامه ریزی درسی تابستان برای دسته اول

دسته اول همانطور که گفته شد، بر مباحث دروس تخصصی پایه دهم و یازدهم به صرت تستی و کنکوری کاملا مسلط هستند. این دسته از دانش آموزان نیازی نیست که فرصت طلایی تابستان را مطالعه مجدد دروس پایه اختصاص دهند.

توصیه به این افراد این است که در دوره تابستان به پیش مطالعه مباحث تخصصی پایه دوازدهم بپردازید. از هر کتاب تخصصی پایه دوازدهم بخشی را انتخاب کنید و با استفاده از منابع کمک آموزشی بر این مباحث مسلط شوید.

بهتر است حداقل یک سوم مباحث هر درس تخصصی را انتخاب کنید؛ و حداقل روزی 2 تا 3 ساعت را به مطالعه اختصاص دهید.

نیازی نیست در تابستان فشار زیادی به خود آورید. حتما استراحت و تفریح را در برنامه روزانه تابستان خود لحاظ کنید تا در طول سال تحصیلی و تا روزهای پایانی نزدیک به کنکور انرژی لازم رای ادامه مسیر را داشته باشید.

برنامه ریزی درسی تابستان برای دسته دوم

بهترین برنامه برای تابستان دسته دوم، تقسیم بندی مباحث دروس تخصصی پایه دهم و یازدهم است. برنامه خود را به گونه ای باید تنظیم کنید که در طول مدت تابستان کل دروس تخصصی دهم و یازدهم مطالعه، مرور و جمع بندی شود تا در طول سال تحصیلی تمرکز اصلی خود را بر دروس پایه دوازدهم بگذارید.

به طور میانگین روزی 3 تا 4 ساعت مطالعه متمرکز برای تحقق این برنامه در تابستان کافیست.

در ساعات باقی مانده روز حتما تفریح و استراحت را در نظر بگیرید.

نکات مهم برنامه ریزی درسی در تابستان

از پتانسیل بالای فرصت تابستان غافل نشوید. در روزهای تعطیل تابستان می توانید با فراغ خاطر برنامه ریزی درسی مناسبی برای کنکور خود داشته باشید. بر اساس شرایط فردی و پایه علمی که دارید این برنامه را تنظیم کنید.

یا دروس پایه ای که در آن ها ضعف دارید را انتخاب کنید و در تابستان به تسلط بر آن ها دست یابید، یا اگر در دروس پایه مشکلی ندارید، مباحث تخصصی پایه دوازدهم را پیش خوانی کنید تا در دطول سال تحصیلی فرصت بیشتری برای نکته خوانی و حل تست داشته باشید.

نتیجه‌گیری

برنامه‌ریزی درسی تابستان برای داوطلبان کنکور دارای اهمیت بسیاری است. با برنامه‌ریزی مناسب و استفاده بهینه از این فرصت طلایی، می‌توان انرژی لازم برای سال آینده را ذخیره کرده و همچنین بهترین استفاده را از تعطیلات تابستانه داشت. برنامه‌ریزی درسی تابستان برای کنکوری‌ها مزایای فراوانی دارد که شامل ایجاد فرصت بیشتر برای مطالعه و برنامه‌ریزی، افزایش اعتماد به نفس، کاهش استرس، انعطاف‌پذیری بیشتر در برنامه مطالعاتی، مدیریت بهتر زمان، تسلط بر دروس پایه و آمادگی ذهنی برای سال تحصیلی آینده است.

برای دسته اول دانش‌آموزان که از پایه دهم و یازدهم به دوره دبیرستان وارد شده‌اند و به دروس تخصصی کنکوری مسلط هستند، توصیه می‌شود در دوره تابستان به پیش‌مطالعه مباحث تخصصی پایه دوازدهم بپردازند. در صورتی که دسته دوم دانش‌آموزان هستند که تاکنون به صورت کنکوری درس نخوانده‌اند، برنامه‌ریزی مناسب برای آن‌ها شامل تقسیم بندی مباحث دروس تخصصی پایه دهم و یازدهم است. در هر صورت، در نظر داشته باشید که استراحت و تفریح نیز جزء برنامه روزانه تابستانی شما باشد.

در نهایت، این برنامه‌ریزی درسی تابستان به شما کمک خواهد کرد تا در راه رسیدن به هدف مهم کنکور، بهترین عملکرد را داشته باشید و در مسیر مطالعه و آمادگی برای کنکور پیش‌رو قدم بردارید.

این نوشته را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

دیگر مطالب