زیرصد سنجش

مباحث شیمی یازدهم | بررسی سر فصل ها و جایگاه آن در کنکور

مباحث شیمی یازدهم

می دانیم که شیمی درس تخصصی مشترک میان رشته های تجربی و ریاضی است. بررسی سوالات کنکورهای ادوار گذشته نشان می دهد که سوالات شیمی موضوعی و مبحثی طرح می شود. یعنی برای اینکه بتوانید به تست های شیمی پاسخ دهید لازم است تا به تمام سرفصل های شیمی در سه سال دبیرستان مسلط باشید. در این مقاله به بررسی مباحث شیمی یازدهم و اهمیت جایگاه آن در کنکور می پردازیم.

بررسی سرفصل ها و مباحث شیمی یازدهم

کتاب شیمی یازدهم دارای 3 فصل است که در این بخش از مقاله به بررسی هریک از این فصل ها می پردازیم:

فصل اول – قدر هدایای زمینی را بدانیم

فصل اول کتاب شیمی 2 به بررسی آرایش الکترونی، روندهای تناوبی، اجزای اتم و شعاع اتمی می پردازد. در بخش دیگری از این فصل به بررسی عناصر در جدول تناوبی مندلیف می پردازیم.

اما بخش مهم این فصل مبحث استکیومتری است. برای اینکه این بخش از شیمی 2 را به خوبی یاد بگیرید نیاز به تسلط بر مباحث مرتبط در پایه دهم دارید.

مسائل و سوالات محاسباتی بخش اصلی و مهم فصل اول شیمی یازدهم است. همچنین مفاهیمی چون واکنش پذیری، درصد خلوص و بازده در این بخش آموزش داده می شوند.

در بخش پایانی فصل اول، عناصر مهمی چون نفت و ترکیبات کربنی و پیونهای موجود میان عناصر آنها مهم مورد تحلیل و بررسی قرار می گیرند. معرفی هیدروکربن هایی چون آلکان ها، آلکن ها، آلکین ها و … و نحوه نامگذاری آنها نیز در این فصل مطرح می شود. 

در واقع فصل اول شیمی یازدهم علاوه بر جدول تناوب و بخشی از استکیومتر، فصل مهم شیمی آلی نیز می باشد.

فصل دوم – در پی غذای سالم

فصل دوم به فرآیند انرژی و سوختن آن می پردازد. بررسی گرمای ویژه، انرژی، سطح آنتالپی، قانون هس، سرعت واکنش و عوامل موثر بر آن مطالب مهم مطرح شده در این فصل است.

فصل سوم – پوشاک نیازی پایان ناپذیر

مباحث مهم فصل پایانی شیمی یازدهم در واقع ادامه شیمی آلی است. پلیمرها را مورد بررسی قرار می دهد، الکل‌ها، اسیدهای آلی، استرها و پلی‌استرها و مسائل مربوط به شیمی آلی در این فصل تحلیل و تدریس می شوند.

اینجا ببینید: پکیج تدریس شیمی یازدهم

پیش نیازهای اصلی برای تسلط بر شیمی یازدهم 

شیمی یازدهم چند بخش مهم و تست خیز دارد. مسائل استکیومتری، مسائل مربوط به آنتالپی و شیمی آلی در کنکور معمولا حضور پر رنگی دارند. اما برای اینکه بتوانیم شیمی یازدهم را به بهترین شکل یاد بگیریم چه چیزهایی باید از قبل بدانیم؟

برای اینکه مفاهیم شیمی 2 را به بهترین شکل ممکن بیاموزیم باید بر یک سری مباحث از شیمی دهم مسلط باشیم:

  • آرایش الکترونی اتم ها
  • یون و عدد اتمی
  • تعیین شماره گروه و شماره تناوب
  • موازنه
  • نام گذاری عناصر
  • یون ها و ترکیبات یونی
  • ساده سازی ریاضی
  • مقدمات واکنش‌نویسی
  • پایه استکیومتری

مباحث شیمی یازدهم در کنکور هر دو رشته تجربی و ریاضی نقش زیادی دارد. به طور میانگین از سرفصل های شیمی یازدهم در کنکور 10 تا 14 تست طرح می شود که برای حل آن ها باید بر مباحث هر سه کتاب شیمی دبیرستان مسلط باشید. همانطور که بارها تاکید کردیم، شیمی را باید موضوعی یاد بگیرید. 

برای مثال در حل مسائل استکیومتری شما باید صفر تا صد نکات مربوط به آن را به صورت متوالی و پیوسته بخوانید و بیاموزید تا بتوانید تست های آن را حل کنید.

یا مهارت در فرمول نویسی، نامگذاری عناصر و … همه این ها نیاز به آموزش پیوسته دارند.

اما در هر صورت اگر دانش آموز سال یازدهم هستید، برای فهم کامل مباحث شیمی یازدهم، حتما مروری بر شیمی 1 داشته باشید.

متن کتاب درسی و نکات حفظی آن را به خوبی بخوانید و یاد بگیرید.

نکات مربوط به جدول تناوبی عناصر را با دقت بخوانید و تمرین کنید.

و همواره این نکته را به یاد داشته باشید که مباحث شیمی یازدهم در ادامه مفاهیم مطرح شده در پایه دهم و نیز مقدمه ای بر مباحث کتاب دوازدهم است و سوالات آن در کنکور ممکن است به صورت مستقیم و یا ترکیبی طرح شود.


اینجا بخوانید : بهترین روش مطالعه شیمی یازدهم

نتیجه‌گیری

در این مقاله به بررسی مباحث شیمی یازدهم و اهمیت آن در کنکور پرداختیم. مهمترین مباحث شیمی یازدهم شامل فصل اول با مفاهیمی مانند آرایش الکترونی اتم‌ها، استکیومتری، واکنش‌پذیری، و مفاهیم شیمی آلی، فصل دوم با مفاهیم انرژی و سوختن، و فصل سوم که به شیمی آلی می‌پردازد می‌باشد.

برای موفقیت در کنکور و درک کامل مباحث شیمی یازدهم، دانش‌آموزان نیاز به مسلط شدن به مباحث پایه‌ای شیمی دهم دارند. همچنین، تمرین مداوم در حل مسائل استکیومتری و مفاهیم شیمی آلی بسیار مهم است. همچنین مرور کتاب درسی و تمرین نکات حفظی و جدول تناوبی عناصر نیز توصیه می‌شود.

در نهایت، نکته مهمی که همیشه باید به آن توجه داشته باشیم این است که شیمی بهتر است به صورت مفهومی یاد گرفته شود تا بتوانیم به بهترین شکل در کنکور عمل کنیم.

این نوشته را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

دیگر مطالب