زیرصد سنجش

سهم دروس پایه یازدهم در کنکور چقدر است؟

سهم دروس پایه یازدهم در کنکور

کنکور یکی از مهم‌ترین مراحل تحصیل در ایران است و هر ساله هزاران نفر از داوطلبان گروه ریاضی، تجربی و انسانی برای تعیین سرنوشت خود در این ماراتون علمی شرکت می‌کنند. بسیاری از دانش‌آموزان پایه یازدهم که می‌خواهند در کنکور رتبه خوبی کسب کنند، به دنبال این هستند که بدانند سهم دروس پایه یازدهم در کنکور ریاضی و تجربی چقدر است تا بر اساس آن برای دروس این پایه تحصیلی برنامه‌ریزی کنند.

در این نوشته قصد داریم تا در رابطه با اهمیت دروس پایه یازدهم و سهم آن‌ها در کنکور رشته‌های ریاضی و تجربی توضیح دهیم، اگر کنکوری هستید این مطلب را از دست ندهید.

سهم دروس پایه یازدهم در کنکور

پایه یازدهم در کلیه رشته‌های تحصیلی دوره دوم متوسطه -به ویژه در رشته های تجربی و ریاضی- اهمیت زیادی دارد. در این پایه آموزش دروس تخصصی‌تر شروع می‌شود. از سوی دیگر با توجه به این که از بحران ناآشنا بودن با محتوای دروس در پایه دهم عبور کرده اید و در میانه مسیر آمادگی برای کنکور قرار دارید؛ از همین رو در سال یازدهم، زمان بیشتری در اختیار دارید و می‌توانید با خیال آسوده پایه‌های درسی خودتان را تقویت کنید.

علاوه بر این در سال یازدهم استرس و اضطراب کمتری دارید و می‌توانید با برنامه‌ریزی و استفاده از پکیج های کنکور ی مناسبِ پایه یازدهم، توانایی‌های لازم برای شرکت در کنکور را کسب کنید.

بدون شک کنکور سراسری، یکی از ماراتن‌های علمی مهم در ایران است که برای موفقیت در آن و رسیدن به رشته دلخواه خود باید برنامه‌ریزی کنید. برخی از دانش‌آموزان فکر می‌کنند شروع از پایه دوازدهم برای موفقیت در رقابت کنکور کافی است، در حالی که برای قبولی در رشته‌ها و دانشگاه‌های برتر باید خیلی زودتر شروع کنید.

اگر سال آینده کنکور در پیش دارید هنوز هم دیر نشده و فرصت خوبی دارید تا ضمن برنامه ریزی و مطالعه دقیق مباحث درسی پایه یازدهم، به تقویت پایه علمی دروس دهم بپردازید و مطابق با شرایط تحصیلی و امکانات آموزشی موجود برای مطالعه دروس پر اهمیت در کنکور برنامه‌ریزی کنید.

دروس پایه یازدهم در کنکور چه میزان سهم دارند؟

 بسیاری از رتبه‌های برتر کنکور رشته ریاضی و تجربی در مصاحبه‌های خود به این مساله اذعان کردند که از سال یازدهم به فکر کنکور بودند و برای موفقیت در آن برنامه‌ریزی کرده‌اند. برنامه‌ریزی مهم‌ترین نکته برای موفقیت در کنکور است که به هیچ وجه نباید آن را دست کم بگیرید.

اگر می‌خواهید در کنکور موفق شوید، باید سهم دروس پایه یازدهم در کنکور و دیگر پایه‌ها را بدانید و طبق اهمیت دروس مختلف برای آن‌ها برنامه‌ریزی کنید.

دروس پایه یازدهم در رشته تجربی و رشته ریاضی، جزو دروس پایه هستند و بیش از 35 درصد سوالات کنکور را به خود اختصاص می‌دهند.

  • سهم دروس تخصصی پایه یازدهم تجربی در کنکور
  1. زیست شناسی یازدهم 17 سوال و حدود 35 درصد
  2. ریاضی تجربی یازدهم 12 سوال و 40 درصد
  3. فیزیک یازدهم 9 سوال و 30 درصد
  4. شیمی یازدهم 13 سوال و 37 درصد (معمولا 3 سوال به صورت ترکیبی است)
  • سهم دروس پایه یازدهم ریاضی در کنکور
  1. ریاضیات پایه یازدهم در رشته ریاضی به مباحث تخصصی تفکیک می شود و در قالب 3 عنوان درسی مستقل آموزش داده می شود. بودجه بندی درس ریاضی بر مبنای پایه یازدهم رشته ریاضی و فیزیک شامل مباحث آمار و احتمال، هندسه 2 و حسابان یازدهم است که به صورت ترکیبی و موضوعی با مقاطع دیگر محل سوال خواهند بود.
  2. فیزیک یازدهم 13 سوال و 29 درصد
  3. شیمی یازدهم 13 سوال و 38 درصد

تقریبا از تمام دروس پایه یازدهم در کنکور سوال طرح می‌شود و نمی‌توانید هیچ کدام از آن‌ها را کلا حذف کنید. بسیاری از مباحث به صورت مستقل و برخی از دروس به صورت ترکیبی سوال طرح می شود.

این در حالی است که آشنایی با سهم دروس پایه‌های مختلف در کنکور، به شما در برنامه‌ریزی دقیق برای مطالعه دروس و تقویت درس‌هایی که در آن‌ها ضعیف هستید کمک می‌کند.

علاوه بر سهم دروس پایه یازدهم در کنکور سراسری به صورت مستقل، تسلط و درک کامل مباحث مطرح شده در این پایه، برای یادگیری و کسب مهارت قطعی دروس پایه دوازدهم ضروری است. بنابراین به عنوان یک دانش آموز هدف‌مند و داوطلب کنکور که قصد دارد از پایه مطالعه خود را آغاز کند، باید به دروس پایه یازدهم توجه زیادی داشته باشید.

در رابطه با دروس عمومی این پایه تحصیلی نیز باید توجه زیادی اختصاص دهید؛ چرا که طبق دستورالعمل جدید وزارت آموزش و پروش، امتحانات دروس پایه یازدهم به صورت نهایی برگزار می شود و نمرات کسب شده در این امتحانات ضمن ثبت در سامانه دانش آموزی، معیار اصلی در ایجاد نمره سوابق تحصیلی شما خواهند بود.

همانطور که میدانید سوابق تحصیلی در نتیجه نهایی کنکور تاثیر قطعی دارد، بنابراین توجه به دروس عمومی و تخصصی پایه یازدهم و طراحی یک برنامه دقیق و جامع برای آنها در موفقیت شما در کنکور ضروری و بسیار با اهمیت می باشد.

در این نوشته به اهمیت پایه یازدهم و سهم دروس آن در کنکور رشته ریاضی و تجربی پرداختیم. آشنایی با سهم دروس پایه‌های مختلف می‌تواند احتمال موفقیت شما در کنکور را افزایش دهد.

این نوشته را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

دیگر مطالب