زیرصد سنجش

جمع بندی کنکور | بررسی تکنیک ها و روش های اصولی

جمع بندی کنکور

هر چه به زمان برگزاری کنکور نزدیک تر می شویم، حساسیت اجرای برنامه استاندارد و تثبیت مطالب خوانده شده و اهمیت جمع بندی کنکور بیشتر می شود. اما جمبع بندی چیست و چرا دارای اهمیت است؟ بهترین زمان برای جمع بندی دروس کنکوری چه زمانی است؟ در برنامه ریزی برای مرور و جمع بندی کنکور چه اصول و تکنیک هایی را باید رعایت کنیم؟

داوطلبان کنکور سراسری در هفته های پایانی پیش از برگزاری آزمون به دو دسته تقسیم می شوند: دسته اول کسانی هستند که در طول سال مصمم و با برنامه ریزی دقیق مطالعه کرده اند و دسته دوم داوطلبانی هستند که به هر دلیلی در طول سال تحصیلی موفق نشده اند به خوبی کلیه مطالب درسی را یاد بگیرند.

دوران جمع بندی کنکور برای هر دانش آموزان هر دو دسته دوران حیاتی و تاثیرگذار محسوب می شود. بنابراین اطلاع از بهترین روش های جمع بندی و مرور مطالب درسی می تواند در تنظیم یک برنامه ریزی مطالعاتی مناسب این دوران کمک زیادی کند.

در ادامه این نوشته به بررسی اهمیت و همچنین ارائه نکات و تکنیک های مهم در به کارگیری روش های جمع بندی برای داوطلبان آزمون سراسری می پردازیم.

جمع بندی کنکور چیست؟

در حوزه آموزشی جمع بندی یعنی دسته بندی اطلاعات ذهنیِ موجود. این یک تعریف کلی است که اگر به درستی درک شود مسیر برنامه ریزی برای شما روش ن خواهد شد.

برخی از داوطلبان کنکور از پایه دهم برنامه ریزی و مطالعه برای کنکور را آغاز می کنند؛ برخی دیگر در پایه دوازدهم برای مطالعه کنکوری مصمم می شوند؛ و دسته دیگری از داوطلبان نیز “پشت‌کنکوری” هستند. فارغ از زمان شروع مطالعه آزمونی، تمامی داوطلبان کنکور، در زمانی نزدیک به برگزاری آزمون، باید خود را برای جمع بندی مطالب درسی آماده کنند.

با توجه به میزان مطالبی که در طول سال/سال های پیش تا به امروز خوانده اید، زمان و چگونگی جمع بندی کنکور برای شما متفاوت خواهد بود. اما جمع بندی نیز مانند هر برنامه ریزی دیگر از یک سری اصول و قواعد کلی پیروی می کند که داوطلبان در هر سطحی باید به آنها پای‌بند باشند.

  • خودشناسی آموزشی

در فرآیند برنامه ریزی برای انجام هر کاری در هر سطحی، خودشناسی اصل اول است. در برنامه ریزی دوران جمع بندی نیز باید در گام نخست، خودتان را واکاوی کنید. بدانید در طول سال چه کرده اید، چه درس هایی را به طور کامل خوانده اید، بر چه مباحثی به طور کامل مسلط هستید، کدام مباحث نقطه قوت یا نقطه ضعف شما هستند و در نهایت بر اساس این اطلاعات نسبت به برنامه ریزی برای جمع بندی کنکور اقدام نمایید.

  • محاسبه زمان‌بندی

برای برنامه ریزی جمع بندی دروس زمان باقی‌مانده تا آزمون را در نظر بگیرید. چقدر زمان برای مرور و جمع بندی نیاز دارید؟ معمولا جمع بندی را در یکی از فرصت‌های سه ماهه، یک ماهه، 15 روزه و یک هفته مانده تا آزمون برنامه ریزی می کنند. انتخاب هر یک از این زمان ها بستگی به سطح علمی، توانایی های ذهنی و اصل اول یعنی “خودشناسی” بستگی دارد.

  • انتخاب منابع مطالعاتی

قطعا منابع مطالعاتی برای مرور و جمع بندی، با منابع منطالعاتی برای یادگیری در برنامه های بلند مدت متفاوت است. بر اساس مدت زمان باقیمانده تا آزمون باید منابع خود را انتخاب کنید. منابع مطالعاتی شما باید بیشتر نکته‌محور و تستی باشند؛ این بدین معناست که آموزش و یادگیری در دوران جمع بندی کنکور نقش زیادی ندارد و تمرکز اصلی بر تثبیت مطالب خوانده شده‌ی قبلی‌ست.

با تمرکز بر اصول گفته شده در بالا، حال زمان آن است تا انواع روش های جمع بندی کنکور را بشناسیم و بهترین روش را بر اساس شرایط فردی، زمان و امکانات موجود انتخاب و اجرا نماییم.

اینجا بخوانید: برنامه ریزی به روش رتبه های برتر کنکور

انواع روش های جمع بندی برای کنکور

اصولا برنامه ریزی در هر سطحی یک فرآیند کاملا شخصی است. افراد بر اساس هدفی که تعیین کرده اند، شرایط شخصی، سطح آموزشی و امکاناتی که در دسترس دارند باید بهترین برنامه را بری خود تدوین نمایند.

برنامه ریزی برای جمع‌بندی نیز از این قاعده مستثنی نیست. جمع بندی برای کنکور روش های گوناگونی دارد که در ادامه با برخی از رایج ترین و موثرترین آنها آشنا می شویم:

  • مرور درس به درس

روش مرورمحور، یکی از رایج ترین و شناخته شده ترین روش های جمع بندی است. در این روش جمع بندی دروس به صورت تک به تک برنامه ریزی می شوند. یعنی برنامه ریزی به این صورت است که یک درس را به طور کامل مرور می کنید، نکات آن را می خوانید و تست های مربوط به هر مبحث آن را به طور کامل بررسی می کنید و بعد اتمام آن، به سراغ درس بعدی می روید.

در این روش شما فرصت کافی برای مرور کلیه دروسی که قبلا خوانده اید را خواهید داشت، اما آنچه در این روش نکته منفی به حساب می آید این است که امکان فراموشی درسی که اول از همه مرور کرده اید وجود دارد؛ همچنین دروسی که باید به صورت ترکیبی یاد بگیرید، مثل ریاضی یا شیمی با این روش به درستی جمع بندی نمی شوند.

  • مرور آزمون محور (مهندسی معکوس)

در روش آزمون محور جمع بندی به صورت برگزاری آزمون انجام می شود. یعنی شما هر روز یک آزمون دوره های قبل را بررسی خواهید کرد. ترتیب دروس و تعداد سوالات هر درس باید دقیقا مشابه دفترچه سوالات کنکور باشد.

در روزهای اول الزامی بر رعایت زمان بندی کنکوری نیست و هدف اصلی مرور نکات و ایجاد شناخت بر نحوه طرح سوالات کنکور است. اما بعد از گذشت چند روز باید کم کم بر زمان بندی و تمرین مدیریت زمان در دوران جمع بندی کنکور نیز تمرکز کنید.

بعد از حل هر مجموعه آزمونی و محاسبه درصد کسب شده در هر درس، زمان بررسی و تحلیل سوالات است. راه حل ارائه شده برای هر تست را بررسی کنید، تکنیک های آموزش داده شده در راه حل را بخوانید و نکات مهم تستی را به خوبی یاد بگیرید.

  • مرور پلکانی (روش شناور)

در روش پلکانی برای جمع بندی کنکور، مطالب درسی را باید از قبل دسته بندی کنید. این دسته بندی باید به صورت هرمی باشد، یعنی از دسته بندی با حجم کمتر شروع کنید و رفته رفته میزان مطالب برای مرور و جمع بندی را افزایش دهید. در این روش ممکن است لازم باشد ساعات مطالعه در روز را متناسب با افزایش حجم مطالب افزایش دهید.

شما با توجه به شرایطی که گفته شد می توانید یکی از روش های بالا را انتخاب کنید؛ یا به فراخور موقعیتی که دارید، دو یا سه روش گفته شده را با یکدیگر ترکیب کنید و شیوه های مختص به خود را پیاده سازی نمایید.

نکات مهم در جمع بندی کنکور

جمع بندی برای آمادگی قطعی آزمون سراسری، مخصوص دروس اختصاصی است. چرا که بر اساس قانون جدید برگزاری کنکور، سوالات آزمون صرفا از دروس اختصاصی هر رشته طرح می شود و داوطلبان باید برای پاسخ‌گویی به سوالات آزمون بر مباحث دروس تخصصی تسلط کامل داشته باشند.

برای جمع بندی این دروس باید نکات زیر را به صورت دقیق رعایت نمایید:

  • خلاصه نویسی: بارها در مقالات و نوشته های گوناگون از اهمیت خلاصه نویسی در دوران مطالعه و جمع بندی صحبت شده است. از داوطلبان کنکور انتظار می رود که در طول سال و در زمان مطالعه دروس، فرمول ها، روابط و نکات مهم هر درس را خلاصه نویسی کنند و از این خلاصه نویسی به عنوان یک منبع بسیار کاربردی و مناسب در دوران جمع بندی شو مرور استفاده شود.
  • طراحی یک الگوی مطالعاتی برای هر درس: الگوی مطالعاتی برای هر درس متفاوت است. شما با توجه به توانایی های علمی و روش های مطالعاتی خود باید برای هر درس الگوی متناسبی را طراحی کنید.
  • تست خوانی: یکی از روش های جمع بندی کنکور که برای تمام داوطلبان با هر شرایطی اجرای آن الزامی‌ست، تست خوانی است. نحوه طرح سوال از هر مبحث و روش های حل تستی هریک از آنها در این فرآیند آموخته می شوند.
  • تست زنی: حل تست های کنکورهای گذشته و تست های شبیه سازِ تالیفی در هر درسی برای تسلط کنکوری بر مباحث مختلف و همچنین افزایش سرعت حل تست در جلسه کنکور جز جدایی ناپذیر برنامه‌ریزی دوران مرور و جمع بندی است..

داوطلبان کنکور، اغلب در طول سال با برنامه ریزی مستمر و مطالعه دروس خود را برای شرکت در کنور و کسب نتیجه خوب و دل‌خواه آماده کرده اند. اما باید به این نکته توجه داشته باشید که اصل اساسی موفقیت در هر کاری استمرار تلاش تا انتهای مسیر است. بنابراین می توان گفت فرصت یک ماهه جمع بندی کنکور، به اندازه تمام تلاش یک‌ساله شما دارای اهمیت است.

در این زمان سرنوشت ساز، تلاش خود را بیشتر کنید، ساعات مطالعه خود را افزایش دهید و با مطالعه و مرور خلاصه نویسی‌ها، نکات کنکوری و نمونه سوالات آزمونی خود را برای رسیدن به موفقیت مطلوب‌تان بیش از پیش آماده کنید.

بیشتر بخوانید: روش های خلاصه نویسی

این نوشته را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

دیگر مطالب