زیرصد سنجش

تاثیر معدل ترم اول در کنکور | آیا معدل ترم اول در سوابق تحصیلی تاثیر دارد؟

تاثیر معدل ترم اول در کنکور

بر اساس مصوبه جدید سنجش و پذیرش دانشجو (موسوم به قانون جدید کنکور) سوابق تحصیلی دانش آموزان به طور قطعی در نتیجه نهایی کنکور تاثیرگذار است. با توجه به اینکه سوابق تحصیلی بر مبنای نمرات امتحانی و معدل پایانی محاسبه می شود، بسیاری از دانش آموزان از میزان تاثیر معدل ترم اول در کنکور می پرسند. در این نوشته قصد داریم تا چگونگی محاسبه سوابق تحصیلی و این که آیا معدل ترم اول در سوابق تحصیلی تاثیر دارد یا خیر را مورد بررسی قرار دهیم.

متولی برگزاری آزمون سراسری سازمان سنجش آموزش کشور است و کلیه امور مربوط به ثبت نام، برگزاری و اعلام نتایج کنکور توسط این سازمان انجام می شود. مصوبات مربوط به شیوه برگزاری کنکور، منابع آزمون و همچنین میزان تاثیر سوابق تحصیلی در نتیجه کنکور از سوی مراجع قانون گذار تصویب و به این سازمان برای اجرا ابلاغ می شود.

مطابق آخرین مصوبات مربوط به کنکور سراسری، کنکور 1403 در دو نوبت اردیبهشت و تیر برگزار می شود و سهم سوابق تحصیلی در نتیجه آن برابر با 50 درصد قطعی است.

اما اینکه آیا معدل ترم اول در کنکور به چه صورت است و اینکه آیا تاصیری در سوابق تحصیلی دارد یا خیر، در ادامه مورد بررسی قرار می گیرد.

تاثیر معدل ترم اول در کنکور

سوابق تحصیلی یعنی میانگین نمرات کسب شده دروس در امتحانات نهایی. با توجه به این تعریف تاثیر معدل ترم اول در کنکور چه میزان است؟ از آنجایی که امتحانات نوبت اول به صورت داخلی برگزار می شود و هیچ آزمونی در نوبت اول به صورت نهایی برگزار نمی شود، در نتیجه معدل امتحانات نوبت اول هیچ تاثیری در نتیجه کنکور شما نخواهد داشت.

نمره کل سوابق تحصیلی بر اساس نمرات کسب شده در امتحانات نهایی نوبت پایانی در کنکور 1403 به میزان 50 درصد تعیین کننده تراز و رتبه داوطلبان خواهد بود و این میزان تاثیر در کنکور 1404 به بعد این میزان تاثیر به 60 درصد خواهد رسید.

در کنکور امسال سوابق تحصیلی تنها بر مبنای نمرات نهایی پایه دوزادهم محاسبه خواهد شد، چرا که داوطلبان کنکور 1403 تنها در سال آخر دوره دوم متوسطه امتحان نهایی داشته اند و بر همین اساس نیز تاثیر نمرات و معدل ترم اول در کنکور بی اثر خواهد بود، چون امتحانات نوبت اول پایه دوازدهم نیز به صورت داخلی و غیر نهایی برگزار می شود.

در کنکور سال های بعد، مبنای سوابق تحصیلی امتحانات نهایی پایه های دهم، یازدهم و دوازدهم خواهد بود و برای آن آزمون ها نیز معدل امتحانات ترم اول همچنان در نتیجه کنکور بی تاثیر خواهند بود.

چه کسانی باید ترمیم معدل انجام دهند؟

با توجه به این که تعدادی از داوطلبان شرکت در کنکور بر اساس مصوبه جدید، فارغ التحصیل سال های قبل و به اصطلاح پشت کنکوری هستند و در دوره تحصیل آن ها، سهم سوابق تحصیلی به صورت تاثیر مثبت بوده، در نتیجه ممکن است نمرات پایانی برخی از دروس و یا معدل کتبی نهایی آنها پایین باشد.

برای این دسته از داوطلبان، این امکان فراهم شده که با شرکت مجدد در امتحانات نهایی، نمره و معدل کتبی خود را افزایش دهند تا امتیاز و نمره سوابق تحصیلی را در نتیجه کنکور خود از دست ندهند.

متقاضیان شرکت در آزمون ترمیم معدل لازم است تا به یکی از مراکز آموزش بزرگسالان مراجعه نمایند و پس از اطمینان از فعال بودن سامانه سوابق تحصیلی خود، با راهنمایی مسئولان آموزشی، نسبت به انتخاب واحد درسی و ثبت نام آزمون ترمیم معدل اقدام نمایند.

با توجه به تعریف سوابق تحصیلی که در بخش قبل ارائه شد، بدیهی است که امتحانات مربوط به ترمیم معدل به صورت نهایی برگزار می شوند.

اینجا بخوانید: جزییات ترمیم معدل برای کنکور 1403

معدل امتحانات ترم اول چه تاثیری دارد؟

با توجه به توضیحاتی که در رابطه با تاثیر معدل ترم اول در کنکور داده شد، حتما این سوال برای‌تان پیش آمده که معدل امتحانات  نوبت اول چه تاثیر و کاربردی دارد؟

نمرات کسب شده در امتحانات نوبت اول در سامانه دانش آموزی ثبت می شوند و معدل کسب شده در این امتحانات برای محاسبه و تعیین معدل کل دیپلم تاثیرگذار هستند.

معدل کل، معدلی است که در گواهینامه اصلی فارغ التحصیلی دوره دوم متوسطه شما درج می شود. این معدل شاید در نتیجه نهایی کنکور شما تاثیرگذار نباشد، اما در فرآیند ثبت نام برای پذیرش بدون آزمون (صرفا بر اساس سوابق تحصیلی) بسیاری از واحد های دانشگاهی روزانه، شبانه، غیر انتفاعی، پیام نور، پردیس خودگردان و واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی ملاک قبولی معدل کل داوطلبان است.

همچنین برای استخدام در بسیار از مراکز و ارگان ها، یکی از شروط تعیین کننده معدل کل دیپلم است که مورد ارزیابی قرار می گیرد.

علاوه بر تمام این موارد، نمره و معدل کسب شده در نوبت اول امتحانات می تواند معیار و ملاک مناسبی برای بررسی روش مطالعه و نحوه پیشرفت تحصیلی شما باشد و در صورت ضعف در درس یا دروسی فرصت بسیار خوبی برای جبران آن تا امتحان نوبت دوم (که نهایی است) در پیش خواهید داشت.

در مجموع آنچه در این نوشته توضیح داده شد، بر این اساس بوده است بدانید میزان تاثیر معدل امتحانات ترم اول در کنکور هیچ است و این معدل در معدل کل دیپلم موثر خواهد بود.

این نوشته را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

دیگر مطالب